Skip to main content

صبح روز دهم دسامبر سال ۲۰۰۰، در حالی که اهالی برسلاو یکشنبه خمود و خواب آلودی را شروع می‌کردند؛ صد کیلومتر دورتر، دو ماهیگیر با صحنه وحشتناکی مواجه می‌شوند. یافتن جسد متلاشی مردی که به قتل رسیده بود، یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های قضایی در لهستان را رقم می‌زند.
سال ۲۰۱۲، مجموعه‌ای به نام “Crime crosses borders” از شبکه جرم و تحقیقات در تلویریون لهستان بخش شد. در این مجموعه ۹ روایت از جنایت‌هایی بازگو شد که نه تنها از مرزهای جغرافیایی کشورها فراتر رفته، بلکه از تمام حدود اخلاقی نیز عبور کرده بودند. یک گروه تحقیقاتی از خبرنگاران که قصد داشتند ثابت کنند جنایت در قرن ۲۱ حد و مرز نمی‌شناسد، مخاطبان این برنامه را به سفری به آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا یا ایتالیا بردند. یکی از جالب‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌ها که در قسمت اول این مجموعه مستند مورد بررسی قرار گرفت، ماجرای کریستین بالا است که در برسلاو اتفاق افتاد.

اواسط سال ۲۰۰۱، مدارک مرتبط با این قتلِ مرموزِ حومه‌ی برسلاو به لیست پرونده‌های حل‌نشده پیوست. دو سال نگذشته بود که کارآگاه یاسک ورابلوسکی تصمیم گرفت دوباره نگاهی به آن بکند. رویکرد غیر معمول او در این پرونده به محاکمه و محکومیت قاتل منجر شد. اگرچه مدارک قضایی در دست نبود، ۹ سال بعد نویسنده‌ی رمان “آموک”، کریستین بالا، مجرم شناخته و به ۲۵ سال حبس محکوم شد. شواهدی علیه او برای این اتهام در دست نبود، تنها نشانه‌هایی وجود داشت که براساس آن دادگاه کریستین بالا را محکوم کرد.

 

آندرئا وگت، یکی از سازندگان این مجموعه و کسی که با کریستین بالا در زندان مصاحبه کرده می‌گوید: من یک خبرنگار تحقیقاتی هستم. با جنایت‌های بسیاری در اروپا سر و کار داشته‌ام اما هرگز با پرونده‌ای چنین آمیخته با خیال و واقعیت مواجه نشده بودم. این موضوع به شدت مرموز است و ترکیبی از ادبیات، هنر و خشونت. زمانی که من تحقیقات رو شروع کردم، فکر می کردم شرایط و موقعیت آن با عزم و پافشاری یک محقق روشن و واضح خواهد شد. به نظر می‌رسید قاتل بعدا شرح ماجرای قتل را در رمانش آورده است.

روند و پیشروی محاکمه در دادگاه برسلاو تنها مورد توجه رسانه‌های لهستانی نبود. گزارش مفصلی از دیوید گرن، خبرنگار و نویسنده آمریکایی، در نیویورکر چاپ شد(اپیزود ۵۰ چنل بی) سال ۲۰۱۱ نیز گفته شد رومن پولانسکی می‌خواهد فیلمی بر اساس نوشته گرن بسازد.

توجه و علاقه خبرنگاران بیش از هر چیز روی کتاب متمرکز شده است. اظهارات رسمی بیان می‌کنند “هیچ بخشی از کتاب قتل را شرح نمی‌دهد”. کریستین بالا در طول مصاحبه می‌گوید “آموک” هیچ ارتباطی با این پرونده و زندگی شخصی من نداره، او اضافه می‌کند اگر لازم باشه ۲۰ سال دیگه هم برای آزادی مبارزه می‌کنم. من تصمیم گرفتم رویکرد ذن رو در پیش بگیریم، به این معنی که اگر نمی‌تونی چیزی رو تغییر بدی، باید مثل برگی در جریان رود باشی، و در مسیری قرار بگیری که تو رو پیش می‌بره.

 

 

در حال حاضر، کریستین بالا دوره محکومیت خود را در زندان شماره یک سپری می‌کند. پس از اینکه دادگاه عالی سال ۲۰۱۰ بررسی و رسیدگی به این مجازات را منتفی اعلام کردم، بالا در انتظار حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ به سر می‌برد، تصمیمی که ممکن است او را از اتهامات مبرا کند.

این مستند در ۲۹ کشور اروپا و خاورمیانه نمایش داده شد.

 

منبع

مترجم: زهرا مدرسی

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید