Skip to main content

۰۱/ نابغه‌ای که با کمک تکنولوژی سرکرده‌ی یکی از بزرگترین باندهای مواد مخدر شد.
“The Mastermind” author Evan Ratliff on how tech enabled a drug kingpin

طول پادکست: ۵٣:٠٢

در این اپیزود از پادکست Recode Decode اوان رتلیف در مورد کتاب جدیدش «The Mastermind» صحبت می‌کنه. این کتاب نسخه‌ی کامل شده‌ی گزارش‌های تحقیقی خود آقای رتلیفه که چند سالی به طور دقیق پیگیر ماجرای پال لورو بوده و تکه‌های پازل این جنایتکار نابغه رو به هم چسبونده. ماجرای «مسترمایند» رو احتمالا در اولین سریال پادکست چنل‌بی شنیدید. در این اپیزود می‌شنویم روحیه‌ی کارآفرینانه و استعداد برنامه‌نویسی و ذهن خلاق پل لورو چطور کمکش کرد یک‌تنه اون امپراتوری بزرگ مواد مخدر رو بسازه و روش‌‌های سنتی قاچاق مواد مخدر رو دگرگون کنه. اهمیت لورو در انقلاب بزرگیه با کمک تکنولوژی در معاملات عمده‌ی مواد مخدر به وجود آورد. اگر علاقه‌مندید بدونید تکنولوژی امروز چطور به کمک قاچاقچیان مواد مخدر می‌آد و راه‌اندازی کارتل‌های بزرگ اینترنتی، پولشویی و حتی حمل مواد مخدر در دوره‌ی جدید و بعد از دستگیری لورو دچار چه تحولاتی می‌شه این اپیزود رو از دست ندید.

درباره‌ی پادکست انگلیسی Recode Decode: کارا سوییشر، یکی از ژورنالیست‌های معروف حوزه‌ی تکنولوژی در این پادکست‌ با مدیران فناوری، سیاستمدارها و سلبریتی‌ها در مورد ایده‌هاشون برای تغییر دنیا صحبت می‌کنه.

 

۰۲/ حباب‌های فیلتر رو مقصر ندونید،‌ اون‌ها پدیده‌ی جدیدی نیستن.
Stop blaming filter bubbles, they’re nothing new!

ط‌ول پادکست: ٣٣:٣١

آیا حباب‌های فیلتر پدیده‌ی جدید و بی‌سابقه‌ای در دنیای ما هستن؟ چند ماه پیش پادکست فارسی استرینگ کست اپیزودی در مورد دوران پساحقیقت منتشر کرد که توی همین خبرنامه هم معرفیش کردیم. داستان این بود که الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی ما رو به افراد هم‌عقیده‌امون محدود می‌کنن و باعث می‌شن تصورات از پیش شکل گرفته‌امون تقویت بشه. این اپیزود پادکست ۲debate این باور رو که حباب‌های فیلتر محصول اینترنت هستن به چالش می‌کشه. آیا انسان به دلیل سوگیری تایید ناخودآگاه این فیلترها رو در دنیای واقعی هم اعمال می‌کنه و این فیلترها در واقع انتخاب‌های خود انسان هستن، یا اینکه الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی ایده‌های غیرعلمی، نژادپرستانه و گاهی خطرناک گروه‌هایی رو تقویت می‌کنه که در دنیای واقعی کم تعدادن؟ گوش دادن به این اپیزود باعث می‌‌شه برگردیم و ببینیم که احتمال داره اهمیت و تاثیر حباب‌های فیلتر رو بیش از حد برآورد کرده باشیم؟

درباره‌ی پادکست انگلیسی ۲debate: در هر قسمت از پادکست ۲debate مناظره‌ی کوتاهی درباره‌ی یکی از موضوعات مورد مناقشه‌ی روز بین دو میزبان شکل می‌گیره.

 

۰۳/ هزاردستان ماه من

طول پادکست: ٢٠:٣۶

سال ۱۳۶۶ بعد از کلی تغییرات صدا و سیمای ایران بالاخره سریال هزاردستان رو پخش کرد. موسیقی این سریال رو مرتضی حنانه ساخته بود. آقای حنانه برای درآوردن حس و حال سریال که در تهران اوایل قرن ٢٠ می‌گذشت از موسیقی اون دوران استفاده کرده بود. آقای حنانه موسیقی تیتراژ سریال رو هم بر اساس ملودی تصنیف معروف «شاه من، ماه من» ساخت که مرتضی خان نی‌داوود اون ر‌و ساخته بود و قمرالملوک وزیری هم اجراش کرده بود. ‌ولی در تیتراژ سریال نامی از هیچ کدوم از این دو نفر برده نشد. این اپیزود مترونوم درباره‌ی آشنایی قمرالملوک وزیری و مرتضی‌خان نی‌داوودی و آثاریست که بعدها با هم خلق کردن.

درباره‌ی پادکست فارسی مترونوم – Metronom: در هر قسمت از پادکست مترونوم پیام مقدم در مورد موسیقی و داستان ساخته شدن ترانه‌های معروف صحبت می‌کنه.

 

دیدگاهتان را بنویسید