Skip to main content

حتی کسی به هنرمندی الچاپو در فرار از زندان نیز، بختی برای گریز از زندان جهنمی‌ای که قرار است به آن منتقل شود نخواهد داشت. خواکین گوزمان ملقب به الچاپو که داستان او را در ایپزود دوم پادکست شنیدیم، در دادگاهی در بروکلین در خصوص اتهام رهبری کارتل معروف مواد مخدر سینالوا و قاچاق حجم عظیمی از مواد مخدر به ایالات متحده آمریکا، پس از شش روز شور هیئت منصفه، مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد. در نتیجه او به احتمال بسیار زیاد با توجه به سابقه‌ی فرارهای قبلی‌اش به زندان شهر فلورنس (معروف به آلکاتراز کوهستان راکی) منتقل خواهد شد.

 

زندان فوق امنیتی سازمان امور زندان‌های ایالات متحده در فرمانت کلورادو که به آلکاتراز کوهستان راکی مشهور است. این زندان خانه‌ی شماری از معروف‌ترین زندانیان دولت فدرال آمریکاست.

 

زندان فوق امنیتی فلورنس کلورادو جایی است که در آن از قاتلین زنجیره‌ای، تروریست‌ها، مهاجمین مسلح و شاه‌مهره‌های قاچاق مواد مخدری که نگهداری از آن‌ها در سایر زندان‌ها خطرساز است، نگهداری می‌کنند. الچاپو پس از دوبار فرار از زندان‌های مکزیک معروف شد. او در جریان یکی از این فرارها در سال ۲۰۰۱ در یک سطل رختشویی پنهان شده بود و بار دوم در سال ۲۰۱۴ با استفاده از یک موتور سیکلت بسته‌شده روی ریل، از تونلی به طول ۱.۵ کیلومتر فرار کرده بود.

به گفته‌ی آقای مارتین هورن (Martin Horn) استاد بازپروری در دانشگاه عدالت قضایی جان جی (John Jay College of Criminal Justice)، «با توجه به سوابق فرار الچاپو به نظر می‌رسد او را به این زندان منتقل خواهند کرد، هرچند هنوز چیزی قطعی نیست. ولی من اگر اهل شرط‌‌بندی بودم روی این زندان شرط می‌بستم.»

الچاپوی ۶۱ ساله در زندان فلورنس به گروهی از کثیف‌ترین تبه‌کارهای زندانی ملحق می‌شود. کسانی مثل رمزی یوسف (Ramzi Yousef) مغز متفکر بمب‌گذاری مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال ۹۳، جوهر سارنایف بمب‌گذار ماراتن بوستون(اپیزود ۴)، ریچارد رید (Richard Reid) بمب‌گذار و تد کزینسکی مشهور به یونابامبر(اپیزود ۴۰). زندانیان ابدی دیگری هم مانند هواپیماربای بیستم یازده سپتامبر زکریا موسوی (Zacarias Moussaoui) و آدیس مدونجانیان (Adis Medunjanin)‌، بمب‌‌گذاران ادعایی متروی نیویورک، تری نیکولز (Terry Nichols) بمب‌گذار اوکلاهاما و وینست باسکیانو (Vincent Basciano) مشهور به وینی جذابه رئیس سابق مافیای نیویورک در این زندان در حبس هستند.

الچاپو همچنین در این زندان به تعدادی دیگر از رهبران کارتل‌های مکزیکی مواد مخدر ملحق خواهد شد. کسانی مثل هکتور پالما سالازار (Hector Palma Salazar) که به الگوئرو (El Guero) مشهور بود و از بنیانگذاران سینالوآ بوده است، فرانسیسکو خاویر آرلانو فلیکس (Francisco Javier Arellano Félix) از کارتل تیخوانا (Tijuana) و اوزیل کاردناس گویلن (Osiel Cárdenas Guillén) بنیانگذار کارتل خلیج.

 

تعدادی از زندانیان آلکاتراز کوهستان راکی: از چپ رمزی یوسف،‌تد کزینسکی و جوهر سارنایف

 

این زندان فوق امنیتی در سال ۱۹۹۴ افتتاح شده است و طبق آخرین آمار ۴۰۲ نفر (همگی مرد) در آن زندانی هستند. زندانیان جز یک ساعت در تمام طول روز در سلول‌های انفرادی کوچک نگهداری می‌شوند. آنها تقریبن هیچ تماسی با دنیای بیرون ندارند. در سال ۲۰۱۵ محمود ابوحلیمه (Mahmud Abouhalima) که به جرم مشارکت در بمب‌گذاری سال ۹۳ مرکز تجارت جهانی در این زندان حبس است، در اظهاریه‌اش برای یک پرونده‌ی حقوق مدنی، شرایط نگهداری‌اش در بند H این زندان را به این صورت شرح داده است: «نشستن در یک صندوق کوچک که تنها دو و نیم متر فضا برای راه رفتن دارد، این سوراخ کوچک تمام دنیای من شده است، اتاق شامم، محل خواندن و نوشتنم، جای خواب، پیاده‌روی، ادرار و مدفوع کردنم. من تقریبن در یک توالت زندگی می‌کنم. و این چیزی است که در تمام این ده سال در گوشه‌ی ذهن من بوده است.» بنابر گزارش‌ها، بیشتر زندانیان بند H، محکومان تروریستی هستند. این محافظت‌شده‌‌ترین، تحت نظر‌ترین و بسته‌ترین بند زندان است که برای نگهداری بدترین بدترین‌ها طراحی شده است.

در سال ۲۰۱۷ یکی از زندانیان سابق که شش سال از محکومیتش را به دلیل شرکت در دو شورش در زندان‌های دیگر، در این زندان گذرانده بود (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴) در مصاحبه با رویترز شرایط سخت این زندان را روی مرز «غیرانسانی بودن» توصیف کرد. به گفته‌ی او «شرایط کسانی که در گوانتانامو زندانی هستند خیلی بهتر از ما در اینجا بود».

 

ترجمه: بهنام رضاییان مقدم

منبع

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید