skip to Main Content
تیزر و خبرهایی از سریال The Act که ماجرای دی‌دی و جیپسی‌رز بلنچارد را به تصویر می‌کشدزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

تیزر و خبرهایی از سریال The Act که ماجرای دی‌دی و جیپسی‌رز بلنچارد را به تصویر می‌کشدزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

شبکه هولو (Hulu) اعلام کرده‌است که پاتریشیا آرکوئته (Patricia Arquette) و جوی کینگ (Joey King) در سریال کوتاه این شبکه به نام نمایش (The Act) نقش‌آفرینی می‌کنند. نمایش اولین سریال از مجموعه سریال‌های روایتگر داستان‌های جنایی «شگفت‌آور، واقعی اما عجیب‌تر از خیال» این شبکه خواهد بود. یکی از دو نویسنده‌ی اصلی این سریال میشل دین (Michelle Dean) همان نویسنده‌ی گزارش مجله‌ی بازفید (BuzzFeed) درباره‌ی قتل دی‌دی بلنچارد (منبع اصلی قسمت هفدهم پادکست) است. گزارشی که منبع اصلی سریال حاضر هم بوده است.

چهاردهم ژوئن سال ۲۰۱۵ جسد دی‌دی بلنچارد که با چاقو به قتل رسیده‌ بود در خانه‌اش پیدا شد. کمی بعد مشخص شد در عین ناباوری یکی از کسانی که در قتل او نقش داشته‌اند دختر بیمارش جیپسی بوده است. همه فکر می‌کردند جیپسی که نقش او را در نمایش جوی کینگ بازی می‌کند، با وجود سن بالاتر توان ذهنی‌ای در اندازه‌ی یک بچه‌ی هفت‌ساله دارد و به دلیل تولد زودتر از موعد به مجموعه‌ای از بیماری‌ها و ناتوانی‌های مختلف مانند دیستورفی (دُشپروردگی) ماهیچه‌ای، سرطان خون و آسم مبتلاست. اما در حقیقت این دی‌دی بود که دچار اختلال سندروم (نشانگان) مونشنهاوزن با وکالت (Munchausen syndrome by proxy) بود و تمام آنچه به جیپسی و دیگران در مورد سلامت او گفته بود نادرست بودند. مبتلایان به این اختلال معمولا سرپرست اصلی کودکی هستند که برای جلب توجه ممکن است برای درمان علایم ساختگی بیماری‌های فرزند به طور مداوم به پزشکان مختلف مراجعه کنند. دی‌دی بلنچارد علاوه‌ بر این‌ها از بنیاد‌های مختلف خیریه برای تامین هزینه درمان جیپسی نیز کمک گرفته بود، درباره‌ی مشکلات دخترش با شبکه‌های تلویزیونی محلی مصاحبه کرده بود و برای سال‌ها او را از ایالتی به ایالت دیگر می‌برد و پزشکان را قانع می‌کرد برای درمان جیپسی داروهای مختلف و حتی عمل‌های جراحی تجویز کنند.

پزشکان هم معمولا به دلیل مخاطرات احتمالی بر سلامت بیمار تمایلی ندارند به این شک دامن بزنند که بیمار یا سرپرست او درباره‌ی علایم بیماری‌اش دروغ می‌گویند یا غلو می‌کنند. برای نمونه در سال ۲۰۰۱ نتیجه‌ی آزمایش‌های دیستورفی ماهیچه‌ای روی جیپسی کاملا منفی بود، اما دکترها تصمیم گرفتند تحقیق بیشتری نکنند و به جایش او را برای درمان مشکلات بینایی، شنوایی، خواب و کنترل بزاقش که بنا بر ادعای دی‌دی از دیستورفی ماهیچه‌ای نشات می‌گرفتند، مورد معالجه قرار دهند. حتی برناردو فلاسترستاین (Bernardo Flasterstein) که یک متخصص مغز و اعصاب کودکان در اسپرینگفیلد بود در سال ۲۰۰۷ به «احتمال بالای ابتلا به سندروم موشنهازن با وکالت» اشاره کرد، اما شک او نیز منجر به تغییری در شرایط نشد.

دی‌دی و جیپسی بلنچارد در نمایی از سریال نمایش

سال ۲۰۱۱ جیپسی می‌خواست به همراه مردی سی و پنج ساله که با او در یک همایش علمی آشنا شده بود فرار کند. اما یکی از آشنایان خانوادگی آنها دوست جیپسی را قانع کرد که او نابالغ است و باعث شد او جیپسی را ترک کند. بعدها جیپسی گفت وقتی بعد از این ماجرا دی‌دی داشتن دوست یا تنها ماندن با خودش را برای او ممنوع کرد، متوجه مشکلی در رفتارهای مادرش شد.

جیپسی در این دوران تحت نظر مادرش دسترسی بسیار اندکی به اینترنت داشت. وقتی بعدها توانست زمان بیشتری را آنلاین باشد با نیکولاس گادجان بیست و چهار ساله آشنا شد. سال ۲۰۱۵ جسد دی‌دی پس از انتشار یک پیغام شوکه‌کننده‌ روی صحفه‌ی فیس‌بوکش پیدا شد. تحقیقات پلیس نشان داد که این پیغام از کامپیوتر گادجان منتشر شده است. او به ارتکاب قتل اعتراف کرد و جیپسی نیز بعدتر به دست‌داشتن در قتل اعتراف کرد. جیپسی این روزها در حال گذراندن دوران ده ساله محکومیتش به جرم همدستی در قتل است و گادجان به حبس ابد محکوم شده است.

 

مترجم بهنام رضاییان مقدم

منبع

 

 

 

2 نظر
  1. سریال خیلی خوبیه با بازی های عالی
    برای من که از داستان اطلاع نداشتم جذابیتش بیشتر هم بود
    داستان رو یه مقدار شاخ و برگ هم دادن داخل سریال. مثلا رابطه دی دی با مادرش هم رو هم نشون میدن که خیلی جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *