Skip to main content

The Act یک مجموعه سریال جنایی بر اساس داستان واقعی با محوریت دی دی بلنچرد و قربانی اش/دخترش، جیپسی رز بلنچرد است که داستان آن را در اپیزود ۱۷ چنل بی شنیده‌ایم. با وجود تشابه زیاد بین داستان سریال و زندگی واقعی که بر مبنای آن ساخته شده، چند تفاوت هم وجود دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، برنامه‌های تلویزیونی به اغراق و نمایشی (دراماتیزه) کردن موقعیت‌هایی که براساس اتفاقات واقعی هستند برای آن که داستان باورپذیر و سرگرم کننده‌تر باشد، معروف هستند. حتی در پایان هر قسمت نوشته می‌شود “اگرچه این برنامه براساس اتفاقات واقعی است، بعضی صحنه‌ها و شخصیت‌ها دراماتیزه و خیالی هستند”. کدام حوادث سریال خیالی یا مغایر با واقعیت اند؟ کدام یک مشابه؟

 

 

 

۱۰. ضبط ویدیو (مشابه)

 

در قسمت ششم، بینندگان با یه فیلم ویدیویی از بیخیالی و سرخوشی جیپسی و دوست پسرش نیک مواجه می‌شوند. در این فیلم آن دو با خنده‌های هیستیریک مشغول خوش گذرانی هستند، در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از قتل دی دی بلنچرد می‌گذرد. به نظر می‌رسد این صحنه بسیار تاثیرگذارتر از آن است که واقعی باشد، اما در حقیقت، جیپسی واقعا این خنده‌ها را همراه با (کیک) براونی خوردن نیک ضبط کرده، و دیالوگ‌ها تا حد زیادی مشابه داستان واقعی است. این ویدیو باعث خجالت جیپسی رز شده، اما او گفته دلیل رفتار نامتعادلش مصرف زیاد مواد مخدر بوده و همچنین برای اولین بار در زندگی اش احساس آزادی داشته است.

۹. ماجرای سیندرلا (مشابه)

 نسخه‌ها و روایت‌های متعددی از داستان کلاسیک سیندرلا وجود دارد، اما هیچ کدام شبیه داستان جیپسی و نیک نیستند. بر اساس مستند “مامان، عزیزترین مردگان”، جیپسی و نیک برنامه‌ریزی می‌کنند تا همدیگر را در سینما و برای دیدن فیلم سیندرلا (۲۰۱۵) ملاقات کنند، و تمام اتفاقات سریال که در طول صحنه سینما رخ داد، دقیق و واقعی بودند.

این صحنه‌ها شامل رفت و آمد مخفی آن دو به دستشویی سینما برای سکس و برخورد بد دی دی با نیک می‌شود که تنها به سینما آمده بود و طبق برنامه سعی می‌کرد به جیپسی نزدیک شود. جیپسی در مصاحبه‌ای با لحن زننده‌ای مادرش را “هرزه” و “فاحشه” خواند و ادعا کرد او به نیک حسادت می‌کرده است.

در واقعیت، نیک در سینما مانند یک شاهزاده جذاب لباس پوشیده بود که باعث شد دی دی بیشتر به او مشکوک شود.

۸. شخصیت‌های متعدد نیک (مشابه)

دوست پسر جیپسی در آن زمان، نیک گودجان در زندگی واقعی شباهت‌های کمی با شخصیتی دارد که کالم ورثی از او در سریال نشان می‌دهد. ظاهرا ورثی پیش از بازی در این نقش، تحقیقات زیادی در مورد شخصیت انجام داده؛ از اخلاق و رفتار او تا رژیم غذایی‌ش. برای مثال، پیتزا و کره بادام زمینی قوت غالب گودجان در زندگی واقعی‌اند، در نتیجه ورثی برای رسیدن به این نقش دقیقا همین غذاها را می‌خورد. در واقعیت، نیک گودجان ادعا می‌کند دارای اختلال چند شخصیتی است که یک بعد خوب (یعنی نیک) و یک بعد بد دارد (یعنی ویکتور، خون اشام ۵۰۰ ساله).

اگرچه شباهت‌های بسیاری میان گودجان و تصویر ورثی از او در سریال وجود دارد، به گفته خانواده بلنچرد، او در این سریال بسیار نجیب‌تر و دلسوزتر از واقعیت دیده می‌شود. خانواده بلنچرد توضیح داده‌اند که دوست پسر سابق جیپسی بیشتر از آنچه نمایش داده می‌شود بر او نظارت و تسلط داشته است.

۷. به تخت بستن جیپسی (مشابه)

به همان اندازه که ما می‌خواهیم این حد از بدرفتاری تخیلی باشد، در زندگی واقعی دی دی بلنچرد واقعا دخترش را به تخت بسته است. در حالی که سریال نشان می‌دهد بیش از یک بار بوده است، در واقعیت دی دی فقط یک بار پس از تلاش جیپسی برای فرار این کار را کرده است. متاسفانه، جیپسی در زندگی واقعی حریص و وحشت زده‌تر از تصویر مطیعی بود که سریال از او به عنوان کسی که رفتار مادرش را پذیرفته، نشان می‌دهد. به گفته جیپسی، این تجربه یکی از بدترین لحظه‌های زندگی‌ش بود و ما نمی‌توانیم او را سرزنش کنیم.

۶. لیسی (مشابه)

دوست جیپسی رز بلنچرد در سریال با نام مستعار لیسی ( با بازی بی‌نظیر آناسوفیا راب) بر اساس شخصیت دوست صمیمی او، آلیا وودمن‌سی در واقعیت نشان داده می‌شود. مانند سریال، آن دو همسایه بودند و وودمن‌سی به جیپسی کمک می‌کند در مورد علایق هم سن و سال‌هایش بیشتر بداند، چیزهایی مثل پسرها و قرار گذاشتن.

و همین‌طور، وودمن‌سی تنها کسی است که از حساب مخفی فیس‌بوک جیپسی به اسم “اما رز” خبر دارد و می‌داند جیپسی از این حساب برای پیغام دادن به پسرها استفاده می‌کند. آلیا وودمن‌سی مثل یک دوست خوب به جیپسی رز اجازه می‌دهد همه رازهایش را برای او فاش کند.

۵. تماس تلفنی (متفاوت)

 

در اپیزود ۵ سریال، نیک گودجان با دی دی تماس می‌گیرد و اعتراف می‌کند همان مردی است که در سینما بوده و مدتی است مخفیانه با جیپسی قرار می‌گذارد. او به دی دی می‌گوید چطور برای گذراندن بقیه زندگی‌ش با جیپسی و تشکیل خانواده با او برنامه‌ریزی کرده است. در واکنش، دی دی برای مدت طولانی جیپسی را به تخت می‌بندد. در زندگی واقعی این تماس هرگز گرفته نشده و این شاید تا حد خوبی سبب آسودگی خیال باشد. چه کسی می‌داند، چه اتفاقی برای جیپسی می‌افتاد اگر دی دی متوجه می‌شد او دو سال دور از چشم او با یک مرد قرار می‌گذاشته، مخصوصا همان مرد در سینما که ازش متنفر بود؟ احتمالا این داستان می‌توانست پایان بسیار متفاوتی داشته باشد و به گفته دوست خانوادگی بلنچرد، فنسی، “اگه این اتفاق افتاده بود، می‌تونم صادقانه بگم، مطمئن نیستم حتی ما اینجا مشغول حرف زدن بودیم.” ما چندان مطمئن نیستیم که…

۴. نیک در واقعیت انقدر “دوست داشتنی” نیست (متفاوت)

به گفته خانواده بلنچرد، نیک گودجان درزندگی واقعی چند تفاوت اساسی با تصویری دارد که کالم ورثی از او در سریال نشان می‌دهد. خانواده بلنچرد متعقدند این برنامه تلاش می‌کند تصویری انسانی از گودجان به عنوان جوان ابلهی که قصد بدی ندارد، نمایش دهد. در حالی که در زندگی واقعی او نقش زیادی در اتفاقاتی داشت که به مرگ دی دی منجر شد.

همان طور که در مستند “مامان، عزیزترین مردگان” دیده شد، گودجان همچون قتل دی دی نقشه تجاوز به او را کشیده بود. جیپسی رز در مستند تعریف می‌کند که چطور دوست پسرش را راضی کرده تا به جای مادرش به او تجاوز کند. جیپسی ادعا می‌کند گودجان پذیرفت و در قالب “ویکتور” به جیپسی تجاوز کرد در حالی‌که جیپسی به او التماس می‌کرده تمامش کند.

۳. ماجرای صندلی چرخدار جیپسی (متفاوت)

 

در قسمت ششم، مادر جیپسی پس از افتادنش از روی ترمپلین او را روی صندلی چرخدار می‌نشاند. در زندگی واقعی، علت استفاده از صندلی چرخدار یک تصادف ساده با موتور بود که همراه پدر دی دی برایش رخ داد. صحنه افتادن از ترمپلین همان‌طور که در سریال دیده می‌شود کاملا تخیلی است، و به جای استفاده از صندلی چرخدار مادر دی دی، دی دی از صندلی‌های چرخداری که خدا می داند از کجا پیدا می کرد، استفاده می کرد. به گفته فنسی، دوست خانوادگی‌شان تصادف موتورسیکلت به اندازه کافی عجیب بود، اما باور افتادن بچه از ترمپلین و اینکه همه بپذیرند او از این […] فلج شده باشد، بسیار حساب شده و استراتژیک بود.

۲.مدت زمان زندانی‌شدن دی دی (متفاوت)

در سریال، به نظر می‌رسد دی دی به خاطر چک بی محل حداقل شش ماه در زندان می‌ماند، ولی در واقع اون فقط یک شب را در زندان گذراند. احتمالا این تلاشی بوده برای دراماتیزه کردن اتفاقات واقعی و ایجاد تنش بیشتر میان دی دی و مادرش اما، جایی که اما تلاش می‌کند مدتی بر شیوه تربیتی دی دی در مورد جیپسی نظارت کند. ولی رابطه دی دی با مادرش در واقعیت به کلی با سریال متفاوت است. (در ادامه توضیح داده می‌شود)

۱. دی دی و مادرش (متفاوت)

در سریال به نظر می‌رسد دی دی و مادرش دشمنان قسم خورده‌اند. همان‌طور که در قسمت ۶ دیده می‌شود، به نظر می‌رسد این دو مدام در حال جدال و رقابت در مورد تربیت و بزرگ‌کردن جیپسی هستند. اما حتی در سریال بیان می‌کند که چطور دی دی باعث شده دوست داشتنش غیر ممکن شود، درحالی که در زندگی واقعی کاملا متفاوت است. به گفته خانواده بلنچرد و فنسی، دی دی همیشه در مقایسه با بقیه، فرزند محبوب اما بوده و توجه ویژه‌ای دریافت می‌کرده است. گفته می‌شود اما نشانه‌های سندروم مونشهاوزن وکالتی را در قبال دی دی به عنوان قربانی داشته است، اگرچه گفته می‌شود وضعیت او بسیار متعادل‌تر از دی دی بوده است.

منبع

مترجم زهرا مدرس

 

 

۷ دیدگاه

  • رز گفت:

    سریال استرس زا و تنشی ای هستش همش دلت میخواد بجای جیپسی از تهه دل داد بزنی و فرار کنی و مادرشو بکشی اما نمیشه سریال خوبیه ارزش دیدن داره جالبه البته اگه اعصاب استرسو حرصصصصص خوردن دارید در کل بنظر من باحاله

    • Sam گفت:

      دقیقا..با شما موافقم..واقعا نمیدونم من اگر جای این دختر بودم با همچین ابلهی که به خاطر هدایای جور وا جور و کمکهای نقدی ریز و درشت دولتی همه زندگیمو میسوزوند چکار میکردم !!????????????????????????

  • Dorna گفت:

    به نظر من این سریال ۸ قسمتی میتونست به راحتی تو یک فیلم نهایت دو ساعته جمع بشه و دوم اینکه اگه به واقعیت وفادار تر میبود این روند داستانی هنوز جذاب تر میشد چرا؟ما تو فیلم پیش میاد دلمون برای نیک یا جیپسی بسوزه در صورتی که در واقعیت نیک شخصیت متفاوت و مریض گونه تری داره اگه از شخصیت اصلی الگو میگرفتن و نیک رو همونجور که بوده شخصیت سلطه گر نشون میدادن این رابطه ی احمقانه ی بینشون حذاب تر میشد و از حالت تینیجر بودن خارج میشد در اخر چرا سعی شده از جیپسی قدیسه بسازن؟؟؟؟به نظرم واسه کسی که داستان رو تو واقعیت ندونه اصلا سریالش پیشنهاد نمیشه مخصوصا اینکه از شروعش اخرش پیداست! اما ممنون که اینقدر دقیق اطلاعات و گذاشتین????????

    • Sam گفت:

      اتفاقا درست گفتید که واسه کسی که واقعیت داستان رو ندونه پیشنهاد نمیشه ..
      و شک دارم مستند ویدیوهای دادگاه و فیلمهای دوربینهای مداربسته این جریان رو شما هم دیده باشید وگرنه نمیگفتید از جیبسی قدیسه ساخته شده..
      جیبسی قدیسه نبود..اما دختری بود مثل همه دخترها که کودکی شون رو دوست دارن شور و شوق و بازیگوشی کنن ..مثل همه دخترهای نوجوان که دوست دارن شیطونی کنن..مثل همه دختران جوان که دوست دارن با زیبایی شون جلب توجه کنن ..موهاشونو ، و کلا ظاهرشون رو برخ بکشن و این طبیعیه ..اما اینی که شما میگید چرا ازش قدیسه ساختن حتی اجازه نداشته موهاشو داشته باشه..و دندونهاشو هم بخاطر داروهای جورواجور و خطرناکی که مادر احمقش بهش میداده از دست داده بوده ..شک دارم حتی جرات داشته باشید چند ثانیه خودتون رو جای این دختر بذارید ..چه برسه به واقعیت !!

  • Masih گفت:

    باسلام .ممنون از توضیحاتتون. به نظرم سریال جالبی بود وارزش دیدنی داشت مخصوصا چون بر اساس حقیقت ساخته شده بود ،وبا توضیحات دقیق شما سریال جذاب‌تر هم میشه

  • Sam گفت:

    اوه ..پس با این تفاسیری که شما کردید دی دی احتمالا فرشته ای بوده که از شانس خوب چیبسی فقط واسه اون خدا اونو افریده بوده و جیبسی گناهکار هرزه ای که فقط بخاطر هوس مادرش رو به قتل رسونده با همکاری فاسقش ..
    نه خانوم محترم..بهتره یه تجدید نظری بکنید در طرز فکرتون..چون اونیکه تمام کودکیش ، یه زن فریبکار خودخواه و پول دوست ‌که دلش میخواست قهرمان معرفی بشه سوخته شد تمام نوجوانیش رو میتونست با دوستانش خوش بگذرونه و خاطره بسازه به فنا رفت ، اون هیولا که شما ازش فرشته ساختید تمام زیبایی و شور و شدق جوانیشو دزدید و زمانی که در اوج جوانی و مستی باید از زندگیش لذت میبرد رو روی ویلچر گذروند در حالیکه بدنش سوراخ بود ، در حالیکه دندوناشو بخاطر داروهایی که هیچ نیازی بهش نداشت از دست داد، این کثافتی که شما فکر میکنید بیگناه بود در واقع کفتار کثیفی بود که حتی اجازه نمیداد موهاشو داشته باشه ..
    واقعا باعث خجالته که شما از همچین کسی به راحتی فرشته ساختید..بهتره برید یوتیوب و تمام مستندات این قتل رو واکاوی کنید و همینطور الکی داستانسازی نکنید..با تشکر

  • Sam گفت:

    اتفاقا درست گفتید که واسه کسی که واقعیت داستان رو ندونه پیشنهاد نمیشه ..
    و شک دارم مستند ویدیوهای دادگاه و فیلمهای دوربینهای مداربسته این جریان رو شما هم دیده باشید وگرنه نمیگفتید از جیبسی قدیسه ساخته شده..
    جیبسی قدیسه نبود..اما دختری بود مثل همه دخترها که کودکی شون رو دوست دارن شور و شوق و بازیگوشی کنن ..مثل همه دخترهای نوجوان که دوست دارن شیطونی کنن..مثل همه دختران جوان که دوست دارن با زیبایی شون جلب توجه کنن ..موهاشونو ، و کلا ظاهرشون رو برخ بکشن و این طبیعیه ..اما اینی که شما میگید چرا ازش قدیسه ساختن حتی اجازه نداشته موهاشو داشته باشه..و دندونهاشو هم بخاطر داروهای جورواجور و خطرناکی که مادر احمقش بهش میداده از دست داده بوده ..شک دارم حتی جرات داشته باشید چند ثانیه خودتون رو جای این دختر بذارید ..چه برسه به واقعیت !!

دیدگاهتان را بنویسید