Skip to main content

این دوره از انتخابات آمریکا هم خیلی سرگرم‌کننده است هم یه جوری شده که چند نفری که از سیستم فوق العاده پیچیده‌ی انتخابات مقدماتی و نهایی سر در میارن یه چیزهایی رو به فارسی این طرف و اون طرف توضیح می‌دن و این احتمالن کمک می‎کنه که مصرف‌کننده‌های مطالب فارسی هم درک نسبتن قابل قبولی از این اخباری که می‌گیرین داشته باشن.

اما مثلن برای من که هیچ‌وقت آمریکا نبودم و خیلی هم دنبال یادگرفتن تاریخ و جغرافیش نرفتم، این ایالت‌هایی که توش رای‌گیری می‌شه فقط یه اسمه. نهایتن ممکنه موقعیت حدودی ایالت رو رو نقشه بدونم و بتونم یه حدس‌هایی درباره‌ی ترکیب جمعیتیش بزنم اما معمولن وقتی اسم ایالت تو اخبار میاد برام هیچ مفهوم مشخصی نداره.

هم‌زمانی انتشار قسمت نه کانال بی که قصه‎اش تو ایالت میشیگان اتفاق می‌افته با رای‌گیری‌های مقدماتی این ایالت خیلی اتفاق جالبی بود. تصویری که این قصه از دیترویت تو ذهن من ساخت کمک کرد که اخبار و تحلیل‌های درباره‌ی این دور انتخابات مقدماتی رو بهتر بفهمم. انتخاباتی که توش نهایتن دو نامزد ضد سیستم، یعنی سندرز و ترامپ از رقباشون موفق‎تر بودن.

تو مناظره‌ی قبل از انتخابات نامزدهای دموکرات، یه جا به توییتی که سندرز هفته‌ی پیش درباره‎ی دیترویت کرده بود اشاره شد.

Bernie's twitt on Detroit

تو این توئیت سندرز هیلاری رو به خاطر حمایت از سیاست‌های باز تجاری که دیترویت رو به این روز انداختن سرزنش می‌کنه. در توضیح این توئیت، سندرز گفت که یه چیزی رو تازه یاد گرفته و اون هم این که دیترویت در دهه ۶۰ میلادی یکی از ثروتمندترین شهرهای آمریکا بوده و بعدن سیاست‌های تجاری فاجعه‌بار این بلا رو سرش آورده چون که شرکت‌ها تصمیم‌گرفتن به جای اینکه به یه کارگری تو میشیگان حقوق خوب بدن، همون کار رو بدن یکی در مکزیک یا چین بکنه با حقوق خیلی کمتر. به قول خود سندرز با حقوق بردگی. و این سیاست‌ها هم کلی شغل از امریکا خارج کرد و هم نهایتن میزان دست‌مزد رو برای کارهای کارخونه‌ای کمی که در کشور موندن آورد پایین.

خلاصه من خیلی از این تقارن زمانی که باعث فهم بهتر نتایج این هفته انتخابات شده خوشم اومد.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/250664240″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید