Skip to main content

از نظر بنیاد پروژه‌ی بیگناهی (Innocence Project) که علیه محکومیت‌های نادرست مبارزه می‌کند، ادامه‌ی فعالیت حقوقی گلن کورتزراک (Glenn Kurtzrock)‌ معاون سابق دادستان سافک (Suffolk)‌ عادلانه نیست.

در شکایتی که بنیاد پروژه‌ی بیگناهی در دادگاهی در بروکلین ثبت کرده‌ است گفته شده آگاهی از این مسئله حق افکار عمومی است که مجوز کار حقوقی معاون سابق دادستان سافک پس از آنکه دو سال پیش مجبور به استعفا شد، باطل نشده است. معاون سابق دادستان در میانه‌ی آخرین پرونده‌ی قتل دوران کاری‌اش در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه وکلای مدافع ثابت کردند او مدارک مربوط به وجود مظنونین دیگری در پرونده را مخفی کرده است،‌ استعفا داد. قاعده‌ی کلی این است که دادستان‌ها باید مطابق قانون مشهور به قانون بردلی (Brady rule) تمامی شواهد قابل استفاده در دفاع را در اولین فرصت در اختیار وکلای مدافع قرار دهند.

به نظر پروژه‌ی بیگناهی ادامه‌ی فعالیت حقوقی کورتزراک درست نیست. آنها در دادخواست‌شان از کمیته‌ی شکایات حوزه‌ی ناساو و سافک (Nassau and Suffolk Countie) خواسته‌اند که سوابق هرگونه برخورد انضباطی با آقای کورتزراک را منتشر کنند. به طور معمول این افدامات انضباطی محرمانه هستند مگر آنکه کمیته‌ی شکایات بخواهد در مورد یک وکیل اقدام عملی نماید. در دادخواست آمده است که به نظر پروژه‌ی بیگناهی دلایل معمول محرمانه نگه‌ داشتن سوابق در این مورد صدق نمی‌کنند. چرا که وقتی اعمال خلاف آقای کورتزراک در یک دادگاه علتی رو شده‌اند و رسانه‌ها کاملا آنها را پوشش داده‌اند ایشان دیگر نمی‌تواند توقع مخفی ماندن مسئله را داشته باشد و از آنجایی که پیشتر قضات دادگاه، اعمال ایشان را «شوکه‌کننده» و «به صورت ترسناکی ناعادلانه» توصیف کرده‌اند خطر تخریب وجهه‌ی ایشان بر مبنای ادعاهای بی‌پایه نیز وجود ندارد.

در آخرین دادگاه آقای کورتزراک اتهام قتل از موارد اتهامی متهم مسایا بوکر (Messiah Booker)‌ بعد از اعتراف او به ارتکاب سرقت،‌ حذف شد. همچنین سه هم‌دست او نیز از اتهام قتل تبرئه شدند. هشت ماه بعد حکم محکومیت شان لورنس (Shawn Lawrence)‌ به جرم ارتکاب به قتل نیز به دلیل تخلفات مشابه کورتزاک و دیگر دادستان‌ها در زمان دادگاه، لغو شد و لورنس پس از گذراندن شش سال از هفتاد و پنج سال محکومیتش (که قابل تمدید تا حبس ابد بود) از زندان آزاد شد.

عضو ارشد پروژه‌ی بیگناهی نینا موریسون (Nina Morrison)‌ می‌گوید: «باورکردنی نیست که پس از گذشت دو سال کمیته‌ی شکایات هنوز حکمی در این‌باره ابلاغ نکرده. افکار عمومی حق دارد بداند چرا این مسئله انقدر طولانی شده.»

دیوید بسو (David Besso) وکیل کورتزراک می‌گوید از این شکایت بی‌خبر بوده و برایش سوال است که پروژه‌ی بیگناهی بر چه مبنایی وارد این پرونده شده است.

در حال حاضر کورتزراک به عنوان یک وکیل مدافع جنایی در سافک کار می‌کند. او در وب‌سایتش خودش را وکیلی دارای تجربه‌ی دادستانی در پرونده‌های جنایی معرفی کرده است.

دفتر دادستان تیموتی سینی (Timothy Sini)‌ بازنگری پرونده‌های دادگاهی کورتزراک را به پایان رسانده‌اند و در حال حاضر در حال بررسی توافق‌های پیشا‌دادگاهی او در دوره‌ی کارش در دادستانی، به دنبال محکومیت‌های نادرست دیگر هستند. آقای سینی در مورد درخواست پروژه‌ی بیگناهی نظری نداد اما گفت: «به طور کلی شفاف‌سازی چیز خوبی است.»

به گفته‌ی خانم موریسون پروژه‌ی بیگناهی تاکنون شکایتی مانند این ثبت نکرده است. اما این دادخواست به این دلیل مهم است که عدم مجازات آقای کورتزراک تا امروز موجب بدگمانی افکار عمومی (از جمله وکلا) نسبت به ساختار قضایی شده است. به گفته‌ی او کمیته‌ی شکایات می‌توانست پروانه‌ی وکالت آقای کورتزراک را به صورت موقت لغو کند. به هر حال زیرپاگذاشتن قوانین و اصول مهم اخلاقی باید عواقبی داشته باشد.

خانم الن یاروشفسکی (Ellen Yaroshefsky) مدیر موسسه‌ی مطالعات اخلاق حقوقی فریدمن (Monroe H. Freedman Institute) در دانشگاه هافسترا (Hofstra University) نیز با این نظر موافق است. به گفته‌ی او می‌شد آقای کورتزراک را به جرم سواستفاده از قدرت یا دستکاری شواهد مورد تعقیب قرار داد. او در این باره گفت: «او زندگی آدم‌ها را از آنها گرفته. عملکرد او ساختارمند و آشکار بوده و به نظر می‌رسد که چنین کارهایی جزیی از روش‌کار او بوده است.»

مطابق آنچه بنیاد پروژه‌ی بیگناهی اعلام کرده‌است در کل ایالات متحده‌ تا به حال تنها یک دادستان به دلیل تخلفات منجر به محکومیت نادرست در یک دادگاه جنایی محاکمه شده است. کن اندرسون (Ken Anderson) در تگزاس که شواهد موضوع قانون بردلی را از وکلای مایکل مورتون مخفی نگه‌ داشت و باعث شد او بیست و پنج سال به اشتباه به جرم قتل همسرش زندانی باشد. پروانه‌ی آقای آندرسن پس از آشکار شدن آن ماجرا لغو شد، بدون هیچ اعتراضی اتهاماتش را پذیرفت و نهایتا در سال ۲۰۱۳ به مدت ده روز به زندان رفت. داستان آقای مورتون و دادگاهش را پیشتر در قسمت پنجاه و دوم پادکست شنیدیم.

 

مترجم: بهنام رضاییان

منبع

 

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید