Skip to main content

هاوانا (رویترز): متخصص فناوری، جان مکآفی، کسی که از سیاست‌های مالیاتی ایالات متحده گریخته، در حالی که سیگار برگ خود را در قایق تفریحی‌اش در بندر هاوانا دود می‌کند، می‌گوید که می‌تواند به کوبا کمک کند تا از شر تحریم‌های دولت امریکا خلاص شود – با راه‌اندازی یک واحد پولی رمزنگاری شده که قادر است تحریم‌های تجاری ایالات متحده را دور بزند.

خالق آنتی‌ویروس مکآفی در دهه ۱۹۸۰، در مصاحبه‌ای نسبت به بی‌نام و غیرقابل ردیابی بودن پول‌های دیجیتال ابراز خرسندی کرده و همچنین بیان داشت که باور دارد مالیات بر درآمد غیرقانونی است. همچنین در نظر دارد در کوبا و از طرف حزب آزادیخواه (لیبرتارین) در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

مکآفی ۷۳ ساله روز پنج‌شنبه گفت: «اینکه بتوان تحریم‌های ایالات متحده را از طریق یک سیستم هوشمند ارزی دور زد جالب توجه خواهد بود. بنابراین من از طریق یک کانال خصوصی در توییتر درخواستی رسمی به دولت کوبا ارائه داده‌ام تا بصورت رایگان به آنها کمک کنم.»

دولت کمونیستی کوبا هنوز پاسخی به این درخواست نداده اما در عین حال اعلام کرده که این هفته درباره‌ی کاربرد بالقوه پول‌های رمزنگاری شده برای کاهش بحران اقتصادی که تحت تحریم‌های شدیدتر ایالات متحده و از سوی رئیس جمهور ترامپ ایجاد شده به بحث خواهد پرداخت.

کشورهای تحت تحریم‌های امریکا همانند ایران و ونزوئلا نیز در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال بحث‌هایی داشته‌اند اما به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از این بحث‌ها به نتیجه‌ای جدی منجر شده باشد.

مکآفی می‌گوید: «اینطور نیست که شما یک سکه ایجاد کنید و انتظار داشته باشید به پرواز دربیاید. بنیان آن باید بر روی یک سیستم بلاک‌چین مناسب قرار داشته باشد، و ساختارش به شیوه‌ای باشد که نیازهای ویژه‌ی کشور یا وضعیت خاص اقتصادی را مد نظر قرار دهد.»

«چیزی کمتر از ۱۰ نفر در جهان وجود دارند که می‌دانند چگونه این کار را انجام دهند و مسلم است که من یکی از آنها هستم.»

 

جان مکآفی، بنیانگذار سابق تیم رمزنگاری مکآفی، مدیرعامل شرکت لاکسکور و بنیانگذار آنتی‌ویروس مکآفی، قایق تفریحی خود در بندر همینگوی در هاوانای کوبا را ترک می‌کند، ۴ جولای ۲۰۱۹

 

مکآفی می‌گوید که به همراه همسر، چهار سگ بزرگ، دو بادیگارد و هفت کارمند در قایق تفریحی‌اش در حال مبارزه‌ای «در تبعید» برای انتخابات ریاست جمهوری از حزب آزادیخواه(لیبرتارین) است. او در سال ۲۰۱۶ نیز در انتخابات شرکت کرد و تا دور سوم بالا آمد.

مکآفی می‌گوید که به مدت هشت سال و به دلایل ایدئولوژیک مالیات بر درآمد را پرداخت نکرده و به همین دلیل هم محکوم شده است. سرویس درآمدهای داخلی ایالات متحده در این زمینه اظهارنظری نداشته است.

مکآفی برای جلوگیری از محاکمه، در ماه ژانویه ایالات متحده را به مقصد باهاما ترک کرد و ماه بعد از آن و پس از اینکه احساس کرد ممکن است به دلیل نقض قوانین امریکا از باهاما اخراج شود، به کوبا وارد شد.

گذشته‌ی مکآفی هم از این نظر چندان درخشان نیست. او از کشور بلیز که سال‌ها در آن زندگی کرده بود گریخت چرا که پلیس می‌خواست درباره‌ی قتلی که در خانه‌ی همسایه‌اش در سال ۲۰۱۲ انجام شده بود بازجویی کند، داستان مفصل زندگی مکافی را در اپیزود ۳۶ چنل بی تعریف کردیم.

یک چیز دیگر؛ مکآفی در توییتر اعلام کرده پدر ۴۷ فرزند است.

 

 

این متخصص امنیت سایبری اعلام کرده که امیدوار است ویزای توریستی او برای کوبا بصورت نامحدود تمدید شده و از این طریق ممنوعیت سفر اهالی ایالات متحده به کوبا شکسته شود.

مکآفی که در حدود ۱ میلیون فالوئر در توییتر دارد قصد دارد مبارزات انتخاباتی خود را از این طریق ادامه دهد. او گفته هزاران داوطلب در داخل و خارج از ایالات متحده با زدن ماسک او بر چهره، از او حمایت خواهند کرد.

 

آزادی کوبایی

او باور دارد که دولت کوبا هرگز او را به ایالات متحده تحویل نخواهد داد. با توجه به گفته‌های پدرو فریر که وکیل است، هم کوبا و هم ایالات متحده سابقه‌ی زیادی در اعطای پناهندگی به افرادی داشته‌اند که به سبب جرایم سیاسی به کشور دیگر گریخته‌اند.

با این وجود، همکاری در زمینه‌ی جنایی میان دو کشور از سال ۲۰۱۴ ادامه داشته است. کوبا سال گذشته یک شهروند امریکایی که متهم به قتل دوست دخترش شده بود را به این کشور تحویل داد.

نه دولت کوبا و نه دولت ایالات متحده تاکنون نسبت به صحبت‌های مکآفی نظری را اعلام نکرده‌اند.

مکآفی می‌گوید: «آنها فقط می‌خواهند من را به زندان بیاندازند و اجازه ندهند من بیشتر حرف بزنم. اما من اجازه‌ی اینکار را به آنها نخواهم داد، چون حرف‌های زیادی برای گفتن دارم.»

 

منبع

 

 

یک دیدگاه

  • علی دارابی گفت:

    با سلام
    و تشکر بسیار زیاد بابت پادکستهای حرفه ایتون
    نظر من در مورد پادکست مکافی مخالف صحبت شماست ،شما در این پادکست گفتید که مکافی بخاطر اینکه بسیار پول دار بود هرکاری هم که میکرد و شخصیتش کوبیده میشد تا صفر، دوباره همه چیز رو از صفر میساخت و به صدر میومد
    نمیتونم انکار کنم پولش خیلی مهم بود تو این قضیا منتهی مساله اصلی این بود که مکافی یک بار و در شروع کارش با تولید آنتی ویروس خودشو به دنیا اثبات کرده بود بخاطر همین هنوزم مردم انتظار دارند که ممکنه ی اتفاق خوب دیگه از مکافی بیرون بزنه،من فکر میکنم دلیل اینکه هنوز مقبولیت داره این داستان باشه .
    با تشکر از همه زحماتتون واقعا توی کارتون عالی هستید .

دیدگاهتان را بنویسید