Skip to main content

نویسنده: علی بندری

اسپانسری پادکست‌ها در ایران هنوز چندان جدی نیست و شرکت‌های کمی هستند که متوجه اثرگذاری پادکست در رساندن پیامشان شده باشند. این روند البته در حال تغییر است. از حدود یک سال پیش پای برندهای بزرگ‌تر ایرانی هم به تبلیغات پادکستی باز شده و پیش‌بینی من این است که با رونق گرفتن جریان تولید پادکست‌های خوب، کم‌کم جریان اسپانسرشیپ در پادکست فارسی هم جدی شود.

این پست را برای کسانی می‌نویسم که دارند تصمیم می‌گیرند که اسپانسر پادکستی بشوند یا نه و کسانی که دارند فکر می‌کنند چطور باید بودجه‌ی مارکتینگشان را هوشمندانه خرج کنند. البته که من اینجا نویسنده‌ی بی‌طرف نیستم. من خودم پادکست‌سازم و هر بار هم که می‌فهمم یک پادکست فارسی که شنونده‌اش هستم، اسپانسر گرفته است کلی خوشحالی می‌کنم. چون به من این پیام را می‌دهد که پادکست‌ساز در ادامه‌ی راهش جدی‌تر شده و من می‌توانم حداقل برای مدت دیگری از کارهایش لذت ببرم.

طبیعتا تبلیغ در پادکست برای هر محصولی و در هر شرایطی مناسب نیست. چیزهایی که من اینجا می‌نویسم مجموعه‌ای است از آنچه خوانده، شنیده و تجربه کرده‌ام. من در بازاریابی نه دانشی دارم و نه مطالعه‌ای. ولی فکر می‌کنم راه بهتر فهمیدن هر چیزی از نوشتن دانسته‌ها و تجربه‌های هرچند کم و بعد بارها و بارها بهشان فکر کردن و دوباره ارزیابی‌کردنشان می‌گذرد. در این پست چند نکته درباره‌ی شنونده‌های پادکست می‌نویسم. بعدا از زاویه‌های دیگر هم به موضوع اسپانسرشیپ پادکست نگاه خواهم‌کرد.

شنونده‌های پادکست زیاد نیستند اما خوب دقت می‌کنند.

بیشتر شنونده‌ها با پادکست و میزبانش ارتباط نزدیک و شخصی برقرار می‌کنند. این مهم‌ترین سرمایه‌ی پادکست‌ساز و البته همان چیزی است که انتخاب اسپانسر را حساس می‌کند. شنونده‌ها به صدایی که ساعت‌ها در گوششان قصه گفته و حرف زده اعتماد می‌کنند. اگر این اعتماد به هر دلیلی مخدوش بشود شما و پادکست شما و برندی که اسمش در پادکست شما برده شده و حتی شاید بقیه‌ی پادکست‌های فارسی هم متضرر شوند.

شنونده‌های پادکست تبلیغ‌ها را می‌شنوند.

اهمیت این جمله وقتی معلوم می‌شود که حواسمان به تبلیغات ویدیویی و رفتار بیننده با آنها باشد. آخرین باری که تیزر قبل از ویدیویی را جلو زدید کی بود؟ پنج دقیقه پیش؟ دیشب؟ آخرین بار که این کار را برای پادکست کردید کی بود؟ احتمالاً خیلی وقت پیش. بیش از ۷۵٪ شنونده‌ها پادکست را تا آخر می‌شوند و کمتر از ده درصد شنونده‌های پادکست از روی تبلیغات می‌پرند. البته اشتباه‌های ما پادکست‌سازها ممکن است این آمار را خیلی زود عوض کنند ولی حداقل فعلا شنونده‌های پادکست تیزرها را گوش می‌کنند.

شنیدن البته که لازم است ولی خیلی وقت‌ها کافی نیست. برای اثرگذار شدن، خیلی از تبلیغات باید بتوانند با شنونده ارتباط برقرار کنند. اینجا تجربه نشان می‌دهد که ارتباطی که شنونده‌ها با چیزهایی که در پادکست محبوبشان تبلیغ شده‌اند فراتر از ارتباط معمول مصرف‌کننده و محصول است. نمونه‌های خارجی این ارتباط را می‌توان در اثرگذاری Mailchimp وSquarespace , Blue Apron و بقیه‌ی برندهایی که بیشترین تبلیغات پادکستی را می‌کنند دید. این حساب در مدیوم به صورت تخصصی در این باره می‌نویسد و تحقیق می‌کند. بین برندهای ایرانی هم اثرگذاری تبلیغات رژین در پادکست چنل‌بی نمونه‌ی برجسته‌ای بود. رژین البته برند آن‌لاینی نیست و بیشتر فروشش در سوپرمارکت‌هاست. اما در زمان نوشتن این پست در تیر ۹۸ و در حالی‌که از آخرین تیزر رژین در پادکست چند ماه می‌گذرد هنوز کاربرهای توییتر فارسی درباره‌ی محصول ویژه‌ی رژین که در چنل‌بی تبلیغ شده بود حرف می‌زنند.

شنونده‌های پادکست مرجع هستند.

کسانی که پادکست فارسی گوش می‌کنند عموما تحصیلات و درآمد و سطح زندگی بالاتر از میانگین جامعه دارند. بسیاری از پادکست‌شنو‌ها خودشان از گروه‌های مرجع هستند. پادکست و مخصوصا پادکست فارسی را همین ویژگی شنونده‌هایش گسترش داده و در چند سال اخیر به اینهمه آدم جدید معرفی کرده. همین آدم‌ها می‌توانند وقتی محصول جدیدی را بشناسند و بپسندند به بقیه هم معرفی‌اش کنند. یکی از اهداف تبلیغ‌کردن همین است که به جایی برسیم که مردم خودجوش درباره‌ی محصولمان حرف بزنند. در این راه پادکست یه ابزار خیلی موفق است.

تبلیغ در پادکست هدفمند است.

خیلی از شنونده‌های پادکست‌ جوان‌هایی هستند که از روش‌های دیگر به سختی می‌شود بهشان دسترسی پیدا کرد. تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی روش‌های موثری برای ارتباط گرفتن با این گروه نیستند. پادکست‌ محتوایی است که این دسته از شنونده‌ها با توجه و دقت مصرف می‌کنند و اگر محصول و پیام و داستان درست انتخاب شده باشد، می‌تواند خوب در ذهنشان بنشیند.

برای اسپانسر پادکست شدن البته دلایلی دیگر هم هست. دلایلی که مستقیم به شنونده‌های پادکست مربوط نیستند. بعدا درباره‌ی این دلایل هم می‌نویسم.

 

 

۱۳ دیدگاه

  • paris گفت:

    با این مقاله چه حس خووبی به منِ پادکست شنو منتقل کردین.. 🙂

  • چنل بی خیلی قشنگ هست. ممنونم آقای بندری از اینکه در این زمینه پیشرو هستین

  • فریبا گفت:

    سلام
    ممنون بابت اینکه فرهنگ جامعه را ارتقا میدین. مندلم میخاست در حد خودم به چنل بی کمک کنم ولی نمیدانم چطور ؟ فعلا از ساکهایتان خریدم که هدیه بدهم ولی اگر مثل ناو کست پایین اپیزودها آپشن کمک بگذارید به کسانی مثل من که خیلی وارد نیستن کمک میکنید راحت تر کار انجام شود.
    خیلی دوستتون دارم و اینقدر معتاد تان شدم که گاهی احساس میکنم ندای درونم با صدای شما با من صحبت میکند. پایدار باشید عزیزان دل

  • محمد حسن افتخار گفت:

    با سلام وارادت جناب اقای بندری من تقریبا بیشتر اپیزود های شما درcb را گوش دادم ولذت برده ام از صداتون که اینقدر ارام وگوشنواز هست خوشم میاد خیلی به دانسته هایم افزوده اید ازتون ممنونم براتون دعای سلامتی میکنم

  • mehri Rahimi گفت:

    من نسبت ب تمام تبلیغات در هرجایی مقاومت دارم
    از بیلبوردها گرفته، تبلیغات تلویزیونی چ میدونم تبلیغاتی ک تو رادیو میشه علی‌الخصوص اسپانسرها، فراری‌ام ازشون نمیدونمم چرا????????‍♀️
    ولی تنها جایی ک بی بروبرگرد تبلیغات اسپانسرو ب خوبی گوش میدم و تمام زوایاشو بررسی میکنم و اگه پیج داشته باشند حتما فالوشون میکنم پادکست چنل بیه
    نپرسین چرا چون واقعا نمیدونم????
    البته حدس میزنم نوع گفتار جناب بندری بی تاثیر نباشه
    یعنی میزنه وسط خال نیازت????????

  • کتابرسان گفت:

    سلام
    از پادکست هاتون لذت بردم
    من یک سایت کتابفروشی دارم وبرای معرفی وب سایت ما در پادکست هاتون استقبال می کنم
    سایت کتابفروشی ما کتابهای کسب و کار و موفقیت را به فروش می رساند
    https://shadmehrbook.com

  • Tabi گفت:

    سلام وقت به خیر…بسیار بسیار عالی… انتخاب ها عالی… موفق باشید… سپاس بی پایان

  • داریوش فیروزپور گفت:

    سلام خیلی ممنونم از کارتون. چون من هر روز صبح زود برا ورزش و پیاده روی و حتی دو میرم بیرون و باید حتما همراه ورزشم پادکست گوش کنم. معتقدم من باید قبل از ساعت هشت بار خودمو ببندم. یعنی هم سلامتی جسم و هم ارتقا فکریم رو انجام بدم. من یک کارآفرینم وبه تمام کتابهایی که انتخاب میکنید نیازمندم چون بر اساس کتاب ” گستره” خیلی به کارم میاد. غیر ممکنه تو گروه هایی که مدیر یا عضو هستم نمونه ایی از فایل هاتون رو نزارم. ولی نمی دونم چرا مردم نمی خواهند رشد فکری و توسعه فردیشون رو اهمیت بدن و فقط شعار میدن. صدای علی آقا خیلی گوش نوازه و تم کلامشون به دل می چسبه و تواضعشون در قبول خطا مایه افتخاره منه. ۵۵ ساله هستم و اهل سنندج و مدیر یه موسسه زبان و یک فروشگاه ارزاق هستم. خیلی به یاد گیری علاقه دارم . دوست دارم تا زنده م چیز یاد بگیرم. پادکستهای انگلیسی هم گوش میدم . پیشنهاد میکنم رو کتاب “The Four Agreements” نوشته دکتر دان میگول رویز که جزو پرفروشترین کتابای نیویورک تایمز بوده هم عنایتی بفرمایید. مطمئنم شما و آقا عباس سیدین خوشتون میاد. عزت زیاد.

  • نوید مروج گفت:

    من به جرات نهاد و انسان های درجه یک و فهیم و دلسوزی رو تابه امروز به حدی که شما عزیزان هستید و انقدر تلاش میکنید و کاملا بی طرف و حرفه ای رفتار میکنید، ندیده ام !روزی روزگاری فرصت شه من به شما بگم که پادسکتهای شما رو چندبار و چگونه و به چه صورت گوش داده ام و میدم!

  • شاهین گفت:

    واقعاً موجی که ایجاد می کنید بی نهایت قابل ستایش و نحسین هستش. فوق العاده لذت میبرم از اطلاعات جامع ، حجم کافی و بیان سلیس شما. بالاتر در نظرها خوندم که کاش جوری میشد که بشه مستقیم کمک های نقدی و واریزی برای رشد بیشتر مجموعه انجام داد. من هم می خواهم این را مجدداً بکویم.
    من شخصاً مشغول تولید محتوای علمی هستم و صد البته آرزوی این رو دارم که بتونم به این سطح از کیفیت برسم مثل شما. ولی میدانم که ایجاد این سطح عالی از کیفیت در جایی که کمتر کسی طرفدار و حامی کیفیت رشد است کاری بسیار بسیار سخت است که گذر از این مسیر نیاز به عشق و بزرگواری بی نظیری در شما دارد.
    ممنونم که این قدر بزرگوارید.

  • ناهید گفت:

    من اخیراً خیلی پادکست گوش میدم و یک طوری وابسته شدم ولی به هرکس معرفی کردم فکر کرده خل شدم! راستی چرا وقتی یک قسمت رو به اشتراک میذاریم می‌نویسه من اسیر فلان شدم این کلمه اسیر جالب نیست

  • سودابه گفت:

    اولین بار که پادکست گوش دادم از بی پلاس بود و خیلی خوشم اومد بعدش چنتا اپیزود دیگه هم گوش دادم و الان روز نیست که پادکست گوش ندم. تمام اپیزودهای بی پلاس و چنل بی رو گوش دادم. و چندین پادکست دیگه که انصافا اونها هم به من چیزهای زیادی یاددادن.
    دوست دارم بگم خدا قوت آقای بندری عزیز و تمام دوستانی که با شما زحمت میکشن و در یک جمله بگم. ” پادکست های خوب می تونه خط فکری و فرهنگی یک جامعه رو تغییر بده و شما دارید این کار بزرگ رو می کنید. خدا قوت”

  • کیاوش گفت:

    ممنون از نگاه ریزبینانه و حسن توجه به سرمایه اجتماعی‌تون که همون اعتماد شنونده هاست

دیدگاهتان را بنویسید