skip to Main Content
چند نکته درباره‌ی اسپانسری پادکست برای پادکست‌سازهازمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

چند نکته درباره‌ی اسپانسری پادکست برای پادکست‌سازهازمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

 

اسپانسر گرفتن برای پادکست ظرایف زیادی دارد و خیلی باید برای انتخاب اسپانسر دقت کرد. این پست درباره‌ی انتخاب اسپانسر نیست. اینجا درباره‌ی قیمت اسپانسرشیپ پادکست و فرایند تولید تیزر می‌نویسم.

هزینه‌ی اسپانسرشیپ پادکست چطور حساب می‌شود؟

برای محاسبه‌ی هزینه‌ی تبلیغات در پادکست قیمت ثابتی وجود ندارد ولی مرسوم‌ترین روش برای حساب کردن تعرفه فرمول CPM است. Cost per Mil هزینه‌ای است که اسپانسر باید به ازای هر هزار دانلود بپردازد. تا جایی که من خبر دارم عدد پایه‌ی CPM برای پادکستهای فارسی در سال ۹۸ بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. مثلاً هزینه‌ی هر تیزر در هر اپیزود پادکستی که ده هزار دانلود دارد با CPM دویست هزار تومانی می‌شود دو میلیون تومان.

۱۰*۲۰۰,۰۰۰= ۲,۰۰۰,۰۰۰

نکته‌ی مهم البته اینجا در محاسبه‌ی تعداد دانلود است. به عنوان پایه‌ی محاسبات این‌ چنینی من فقط از آمار میزبان‌های حرفه‌ای پادکست که با پروتکل IAB سازگار باشند استفاده می‌کنم. یعنی آمار دانلودهای پادکست در میزبان‌های حرفه‌ای مثل Blubrry و Libsyn.

طول تیزر پادکستی چقدر باید باشد؟

به عنوان یک قاعده‌ی کلی من فکر می‌کنم تیزر هر چه کوتاه‌تر باشد بهتر است. اما نوشتن تیزر کوتاه موثر که سفارش‌دهنده را هم راضی کند معمولاً کار راحتی نیست. چیزی که پادکست‌ساز باید در نظر داشته باشد این است که بدترین اتفاق این است که دست شنونده‌ی پادکست به پریدن از روی تبلیغات عادت کند. برای همین تیزر پادکست باید جذاب باشد و تا حد ممکن کوتاه. به نظر من تیزر پادکست باید زیر یک و نیم دقیقه و ترجیحاً کوتاه‌تر از یک دقیقه باشد.

محتوای تیزر چطور باید باشد؟

خیلی خوب است که تیزر داستان جذابی تعریف کند، مخصوصاً اگر این داستان کوتاه چیزی باشد مطابق سلیقه‌ی شنونده‌ی آن پادکست خاص. منظور از داستان هم اینجا لزوماً قصه‌ای با آغاز و اوج و پایان نیست. حرف این است که تیزر باید مثل خود پادکست با شنونده ارتباط شخصی برقرار کند. تیزر تبلیغاتی کاوه‌نگار در لوگوس باید با تیزر کاوه‌نگار در چنل‌بی فرق کند. چون حتی اگر هر دو یک محصول را معرفی کنند، شنونده‌های این دو پادکست از میزبانشان انتظار لحن‌های متفاوتی دارند.

قرارداد اسپانسر شیپ را برای چند اپیزود ببندیم؟

پیشنهاد من این است که چه پادکست‌ساز هستید چه می‌خواهید اسپانسر پادکست شوید حداقل به سه اپیزود فکر کنید. تیزری که در یک اپیزود پخش شود خیلی کم شنیده خواهد شد و نمی‌تواند اثرگذار شود. معمولاً هر چقدر هم که فاصله‌ی تولید اپیزودها منظم‌تر و کمتر باشد اثرگذاری تبلیغ بیشتر می‌شود. از آن طرف خوب است که قرار اول برای بیش از سه اپیزود هم گذاشته نشود. چون نه شما از واکنش شنونده‌هایتان به اسن اسپانسر با خبرید نه اسپانسر از اثرگذاری تبلیغش در پادکست شما. من به تجربه فهمیده‌ام که حداقل دفعاتی که لازم است اسم برند یا محصولی در پادکست تکرار شود سه اپیزود است و بهترین نتیجه‌ هم معمولاً وقتی به دست می‌آید که شنونده اسم و تبلیغ اسپانسر را در حداقل شش اپیزود بشنود.

متن تیزر چطور نوشته می‌شود؟

ما متن تیزرهای چنل‌بی و بی‌پلاس را خودمان می‌نویسیم. البته بر اساس پیشنهادهای اولیه‌ی آگهی‌دهنده. این هم یکی از آن چیزهایی است که به تجربه یاد گرفته‌ایم. چون حاصل نهایی کار باید همخوان و هماهنگ با بقیه‌ی پادکست باشد بهتر است که از اول با همان قلم و بیان نوشته شود. این‌طوری شخصی‌بودن پیام هم رعایت خواهد شد.

متن نهایی معمولاً حاصل چند مرحله رفت و برگشت است. نسخه‌ی صوتی تیزر هم قبل از اینکه در پادکست پخش شود به تأیید آگهی‌دهنده می‌رسد. خیلی وقت‌ها هم یک صحبت نیم ساعته با کسانی که اطلاعات خوبی از محصول دارند می‌تواند به شما برای نوشتن تیزر و انتخاب داستانی که می‌خواهید در پادکست تعریف کنید، کمک کند.

 

چند نکته‌ی تکمیلی که زیر هیچکدام از عنوان‌های فرعی این پست جا نشدند

اگر پادکست ساز هستید و در حال اسپانسر گرفتن پینشهاد می‌کنم به این چند نکته فکر کنید

  • هیچکس بهتر از شما شنونده‌های پادکستتان را نمی‌شناسد. اگر فکر می‌کنید شنونده‌هایتان چیزی را نخواهند پسندید ولی اسپانسر روی بودن آن چیز در تیزر اصرار می‌کند به احتمال زیاد حق با شماست و اینجا جایی است که باید بایستید و به شناخت خودتان اعتماد کنید. از دست دادن اسپانسر بد است. اما بدتر از آن از دست دادن شنونده‌ها و اعتمادشان است.
  • پادکست‌سازی بازی بلند مدت است. کاری کنید که در همه‌ی مراحل مطمئن باشید دارید بیش از تعهدات به اسپانسر سرویس می‌دهید. من معمولاً رقم اسپانسرشیپ را بر اساس ۶۰٪ تعداد شنونده‌های پادکست اعلام می‌کنم. اینطوری مطمئنم که در بدترین حالت هم اسپانسر من بیشتر از تعهدی که داشته‌ام بهره خواهد برد.
  • تا وقتی که شما پادکست بسازید و مخاطبتان زیاد شود اسپانسرهای اپیزودهای قبلی شما هم از پیشرفتتان بهره‌مند خواهند شد. چون بخشی از شنونده‌های جدید، اپیزودهای قدیمی را هم می‌شنوند. کاوه‌نگار اولین اسپانسر چنل‌بی بود. از دو سال پیش تا حالا هر کس پادکست سریالی سیلک رود را شنیده باشد حداقل چند بار در معرض تیزر کاوه‌نگار قرار گرفته. در حالیکه اگر کاوه‌نگار می‌خواست امروز اسپانسر چنل‌بی بشود باید پنجاه برابر هزینه می‌کرد.

 

من تعرفه و شرایط اسپانسرشیپ پادکست‌های چنل‌بی و بی‌پلاس را با توجه به این ملاحظات تعریف می‌کنم. در قرارداد بستن هم کمی سخت‌گیرم. همه‌ی تخفیف‌ها در خود محاسبات لحاظ شده‌اند و بیشتر از آن تخفیفی در کار نیست. شرایط پرداخت هم نقد است. اسپانسری که ارزش و اثر تبلیغ در پادکست را بداند متوجه می‌شود که این شرایط منصفانه و معقول است. اسپانسری هم که این شرایط را نپذیرد به احتمال زیاد شریک مناسبی برای شما نیست.

 

نویسنده: علی بندری

5 نظر
  1. یعنی با یه حساب سر انگشتی، فرض کنیم چنل بی حدود ۱۰۰ هزار شنونده در بازه یک ماه داشته باشه، و شما فقط ۶۰ درصد این جمعیت رو حساب کنی و CPM رو ۲۰۰ در نظر بگیری حداعقلم ۶ اپیزود لازم باشه، تبلیغ اثربخش تو چنل-بی ۷۲ میلیون تومن درمیاد، هزینه این تبلیغ معادل تبلیغ توی ۲۰۰ پیج اینستاگرام با سیستم های تبلیغ گسترده است، و از اونجایی که برندای خوبی مثل استیل البرز حاضرن این هزینه رو انجام بدن، یعنی از اثربخشی مطمئنن!

    علی بندری شاید خودت ندونی شایدم بدونی! این گامی که تو برداشتی تا اسپانسرینگ پادکست رو توی ایران راه بندازی از اون حرکتاس که ممکنه ۵۰ سال دیگه درحالی که یه نفر توی پادکست اقتصادی درمورد تاریخچه پادکست فارسی حرف میزنه، وسطش یه تیکه از صدات رو مدل استوری تلینگ پخش کنه، بعد احتمالا نسبت به معیارهای کیفیت صدا در اون زمان صدات خیلی بی کیفیت به نظربیاد! بعد بگه این قسمت درباره علی بندریه اونی که پادکست فارسی رو پادکست فارسی کرد!

  2. تعدادِ دانلودِ هر اپیزود رو‌ در چه‌ بازه‌ی زمانی‌ای حساب می‌کنید؟
    در یک بازه‌ی زمانی ثابت؟ در فاصله‌ی زمانی پیش از انتشار اپیزود بعدی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *