Skip to main content

ال چاپو، سلطان مواد مخدر، با دو فرار موفق از زندان‌های مکزیک و ادامه‌ رهبری کارتل سینالوئا در طی دوران طولانی و خونین حکمرانی‌اش، ثابت کرده استاد فرار از زندان است.
او روز چهارشنبه ۱۷ جولای، چند ساعت پس از اعلام محکومیتش به حبس ابد، به گفته وکیلش از زندان فدرال منهتن به مکان نامعلومی منتقل شد. مکان نگه‌داری خوآکین گوزمان تا دو روز، حتی از وکلایش مخفی ماند تا عصر روز جمعه که دفتر زندان تایید کرد، او به زندان فوق امنیتی ADX با حداکثر تمهیدات و تجهیزات منتقل شده است. علت این سطح از محرمانه بودن انتقال گوزمان توانایی او در فرار و منابع مالی هنگفتی است که در اختیار دارد. (به گفته دادستانی درآمد کارتل او حدود ۱۲.۷ میلیارد دلار است.)
آقای گوزمان آخرین بار ساعت ۱۰:۲۰ صبح چهارشنبه، پس از اعلام حکم توسط قاضی برایان کوگان مبنی بر حبس ابد به علاوه ۳۰ سال به جرم قتل، قاچاق مواد مخدر و پولشویی، دیده شد. چند ساعت بعد، یکی از وکلای او، خانم مریل کلون میرو، تلاش می‌کند گوزمان را در مرکز اصلاحی متروپلتن منهتن، محل نگه‌داری او پس از استرداد او از مکزیک در ۲۰۱۷، ملاقات کند. در تماس با زندان، به او گفته می‌شود گوزمان برای انتقال به زندان دیگری، به فرودگاه برده شده است. سخنگوی این مرکز، روز پنجشنبه در رابطه با اینکه گوزمان در بازداشت این مجموعه به سر می‌برد یا خیر، صحبتی نکرد و گفت نمی‌تواند مکان فعلی او را تعیین کند. سخنگوی دفتر دادستانی ایالات متحده نیز با بیان اینکه اطلاعات محرمانه هستند، از پاسخ به این سوال خودداری کرد.
روز پنجشنبه اطلاعات مربوط به مکان گوزمان در وبسایت اداره زندان‌های ایالات متحده موجود نبود، و گفته شد تا زمانی که گوزمان به محل مورد نظر انتقال نیافته، مکان او مشخص نخواهد شد. محل اقامت گوزمان در این دو روز و نحوه انتقال او به کلورادو همچنان محرمانه است. اطلاعات پرواز نشان می‌دهد یک جت -متعلق به شرکتی که عموما به دولت ایالات متحده خدمات ارائه می‌کند- ساعت ۳:۳۷ روز جمعه، فرودگاه La Guardia را به مقصد کلورادو ترک کرده و در ۴۰ مایلی زندان فرود آمده است.
جفری لیختمن، یکی از وکلای گوزمان گفت، گمان می‌کند محرمانه بودن انتقال موکلش دلایل امنیتی داشته، و تا این لحظه هیچ‌یک از مقامات توضیحی در این مورد ارائه نکرده‌اند. پس از آن، خانم کلون اعلام کرد، جمعه بعد از ظهر با گوزمان صحبت کرده و او گفته در زندان ADX به سر می‌برد.
گفته می‌شود زندان ADX، معروف به آلکاتراس در کوه‌های راکی، قلعه‌ای نفوذناپذیر است و فرار از آن غیر ممکن، جایی که زندانیان ۲۳ ساعت از شبانه‌روز را در سلول خود سپری می‌کنند.
پیش از این، وکلای گوزمان درخواست کرده بودند تا زمان آماده شدن تقاضای تجدید نظر، او ۶۰ روز دیگر در بازداشت و در نیویورک بماند.
در طول محاکمه، آقای گوزمان تحت بالاترین تدابیر امنیتی نگه‌داری می‌شد و تنها اجازه داشت با وکلا و دو دختر دوقلوی خود ملاقات کند. او قبلا در مورد شرایطش شکایت کرده بود و بازداشت خود را در زندان یک شکنجه ۲۴ ساعته روحی و روانی خواند. دادستان فدرال با درخواست نگه‌داری و ماندن گوزمان در منهتن مخالفت نکرد، اما قاضی کوگان به هر دو طرف توصیه کرد تصمیم را به عهده سرویس مارشال‌های ایالات متحده و اداره زندان‌ها بگذارند.
گوزمان یکی از جنایتکاران معروف و معدودی است که در ۵۰۰ سلول ADX نگه‌داری می‌شوند – سلول‌هایی از بتن که فرار از آن غیر ممکن است. او در یکی از فرارهای بزرگ خود توانست از سلول بتونی خود در مکزیک فرار کند. جزییات فرار او را در اپیزود ۲ چنل‌بی شنیده‌ایم.
از سوی دیگر و در پی اعلام حکم ال چاپو، رییس جمهور مکزیک در حالی شرایط او را در زندان غیر انسانی خواند که پیش از این قول داده بود خشونت ناشی از مواد مخدر را کاهش دهد.
لوپز آبرادور، روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری محکومیت‌هایی مانند حکم گوزمان را سخت و غیرانسانی توصیف کرد و گفت در این صورت زندگی ارزش ادامه دادن نخواهد داشت.
رییس جمهور مکزیک ضمن انتقاد از خشونت فعالیت‌های کارتل گوزمان، تاکید کرد جامعه نیازمند اصلاحات اخلاقی است.
آقای آبرادور یک نیروی پلیس مسلح تازه برای کاهش خشونت‌ها از طریق انهدام کارتل‌ها و گروه‌های کوچک‌تر، تشکیل داده است.
سال گذشته، خشونت ناشی از قاچاق مواد مخدر جان ۳۳ هزار نفر را گرفت. افزایش این ارقام در شش ماهه اول دوره ریاست لوپز آبرادور ادامه داشت. وقتی از او در مورد افزایش این روند سوال شد، او پاسخ داد این طور نخواهد شد و دولت او قدم به قدم برای کاهش جرم و جنایت اقدام خواهد کرد.
«ما به ساخت جامعه‌ای بهتر، بر مبنای ارزش‌ها و نه بر پایه ثروت اندوزی، پول و تجملات ادامه خواهیم داد.»
نتایج نظرسنجی روزنامه Reforma در مکزیک با حمایت واشنگتن پست نشان می‌دهد، ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان اقدامات آبرادور برای مبارزه با جنایات را بی‌حاصل دانسته و ۵۵ درصد آنان معتقدند او در کاهش خشونت شکست خورده است.
در راستای فراخوان رییس جمهور آبرادور برای ریاضت اقتصادی، جواهرات لوکس و ساعت‌هایی با روکش الماس به فروش رسید و درآمد حاصل از آن صرف روستاهای فقیر مکزیک خواهد شد. در ماه‌های گذشته، مکزیک ۷۷ خودروی لوکس به همراه خانه‌های امن و دارای تونل‌های زیر زمینی متعلق به رهبر یک کارتل مواد مخدر را به حراج گذاشت.
هم‌چنین لوپز آبرادور گفت مکزیک به دنبال راه‌های قانونی برای مطالبه اموال گوزمان از ایالات متحده است – بر اساس مجله فوربس، او در لیست ثروتمندترین مردان جهان قرار دارد.

منبع۱

منبع۲ 

مترجم زهرا مدرس

 

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید