skip to Main Content
مروری بر معروف‌ترین سرقت‌های بزرگ تاریخزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

مروری بر معروف‌ترین سرقت‌های بزرگ تاریخزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

هر روز در سراسر جهان سرقت‌های زیادی اتفاق می‌افتد، بیشتر این سرقت‌ها، دزدی‌های کوچکی هستند که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، ولی بعضی سرقت‌ها خیلی متفاوت‌اند. سرقت‌هایی عظیم با نقشه‌های پیچیده با بکارگیری ایده‌ها و ترفند‌هایی که به ذهن کمتر انسانی می‌رسد، حتا بعضی از این نوع سرقت‌ها به حدی هیجان‌انگیز هستند که به سوژه‌ی فیلم‌های سینمایی تبدیل می‌شوند. در این مطلب ده مورد از دیوانه‌وار ترین و معروف‌ترین سرقت‌های تاریخ را مرور می‌کنیم.

 

         ۱-حمله به قطار گلاسکو

این سرقت برای سال‌ها مهم‌ترین سرقت قرن بیستم بود، سرقتی سه میلیون یورویی که ارزش امروزی این پول معادل ۴۶ میلیون یورو است، این سرقت در سال ۱۹۶۳ اتفاق افتاد و بیش از نیم قرن از انجام آن می‌گذرد.

سارقان بزرگ قطار (از چپ): باستر ادواردز، تام ویزبی، جیم وایت، بروس رینولدز، راجر کوردری، چارلی ویلسون و جیم هاسی با نسخه‌ی کتابشان «دزدان قطار» (The Train Robbers) در ۱۹۷۹ Photo: MICHAEL FRESCO / GETTY IMAGES

قطار شرکت پست سلطنتی که از گلاسکو به سمت لندن در حرکت بود و محموله‌ی بزرگی از اسکناس را با خود حمل می‌کرد، توسط ۱۵ نفر به رهبری “بروس رینولدز” (که همین امسال در سن ۸۱ سالگی درگذشت)، مورد حمله قرار گرفت، آن‌ها در این سرقت از سلاح گرم استفاده نکردند و فقط راننده‌ی قطار به‌خاطر برخورد یک میله به سرش آسیب دید، این گروه پس از سرقت برای فرار از دست پلیس مدتی را در مخفیگاهی گذراندند ولی در نهایت ۱۳ نفر از این ۱۵ نفر با کمک اثر انگشت‌هایشان برروی کارت‌های بازی، که در همان مخفیگاه به جا گذاشته بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

رینولدز هم که موفق به فرار شده بود، به مدت ۵ سال از دست پلیس مخفی بود ولی سرانجام در سال ۱۹۶۸ در انگلستان دستگیر شد و تا سال ۱۹۷۸ در زندان بود.

         ۲-سرقت مرکز الماس آنتورپ

لئوناردو نوتاربارتولو یکی از تیم پنج نفره‌ی سرقت بزرگ قرن بود PHOTO COURTESY LEONARDO NOTARBARTOLO

می‌توان گفت این سرقت بهترین و برنامه‌ریزی‌شده ترین سرقت تمام دوران است. گروهی از دزدان ایتالیایی در سال ۲۰۰۳ موفق به سرقتی معادل ۱۰۰ میلیون یورو در یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان می‌شوند. ماجرای جالب این سرقت که بدون هیچ خشونتی و به‌صورت کاملا ماهرانه انجام شد را در قسمت ۴۹ چنل بی، “مکتب تورین” تعریف کرده‌ایم. با گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز تعدادی از افرادی که در این سرقت دست داشتند، شناسایی نشده‌اند.

         ۳-موزه ایزابلا در بوستون

 

 

بزرگترین سرقت هنری تاریخ در این موزه اتفاق افتاد! در شب ۱۸ مارس ۱۹۹۰ تعدادی از آثار با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار غارت شدند. دزدان سیزده اثر هنری را از “رامبرانتن”، “دگا” و “فرمیر” به سرقت بردند. جالب آن‌که در این سرقت سارقان در هنگام خروج نوارهای ویدئویی دوربین‌های امنیتی را هم با خود بردند. نقشه این سرقت شگفت‌انگیز بسیار کوتاه و موثر بود، دو نفر از سارقان در لباس پلیس در زمان تعطیلی وارد موزه شدند و اینطور وانمود کردند که آن‌ها به‌خاطر یک تماس اضطراری به آنجا آمده‌اند. زمانی این دو پلیس قلابی در حال بازرسی مجموعه بودند نگهبان‌های موزه، سطح امنیتی را کاهش دادند و اجازه دادند این دو پلیس همه جای موزه را بازرسی کنند. نکته جالب آن است که سارقان هنوز هم شناسایی نشدند هرچند که مقامات اف بی آی اخیرا اعلام کردند که هویت سارقان برای آن‌ها مشخص شده و آن‌ها از محل آثار به سرقت رفته مطلع هستند.

         ۴-صندوق امانات کنت

در فوریه ۲۰۰۶ یک باند از دزدان وارد انبار امنیتی شهر کنت شدند و ۵۶ میلیون پوند (معادل ۷۸ میلیون دلار) را به سرقت بردند، این سرقت بزرگترین سرقت تاریخ انگلستان بود و رکورد قبلی که مربوط به سال ۲۰۰۴ با ۲۶ میلیون پوند بود را جا‌به‌جا کرد.

سرقت صندوق امانات کنت

نقشه این دزدان بسیار جسورانه بود، دو نفر از آن‌ها به عنوان مامور پلیس به خانه مدیر انبار رفتند تا به همسرش اطلاع دهند که شوهرش تصادف کرده،این دو نفر وقتی با این ترفند وارد خانه مدیر انبار شدند همسر و پسر جوان او را گروگان گرفتند، همزمان گروه دیگری از دزدان خودرو مدیر نگونبخت انبار را در خیابان متوقف کردند و او را وادار کردند تا درب انبار را برای آن‌ها باز کند و مراحل بعدی سرقت به سادگی انجام شد. البته تمام افرادی که در این ماجرا دخیل بودند دستگیر و محاکمه شدند.

کارگردان آمریکایی “دارن آرونوفسکی”، اخیرا اعلام کرده قصد دارد فیلم این سرقت را بسازد.

 

         ۵-جواهر فروشی هری وینستون در پاریس

در روز چهار دسامبر سال ۲۰۰۸، چهار سارق مسلح وارد مرکز طلا و جواهر هری وینستون شدند و در روز روشن ۸۵ میلیون یورو از جواهرات را به‎سرقت بردند.

جواهر فروشی هری وینستون در پاریس

در این دزدی، سارقان که تعدادی از آن‌ها خانم‌هایی با کلاه‌گیس بلوند و عینک آفتابی بودند، بدون شلیک حتی یک گلوله به‌سرعت بسته‌های جواهرات را جمع‌آوری کردند و با خود بردند.

کل این ماجرا فقط ۱۵ دقیقه طول کشید، این سرقت بزرگترین سرقت در تاریخ فرانسه است، جالب آن‌که مدتی بعد مشخص شد سرقت بزرگ دیگری که در سال قبل از آن در یک مرکز طلا و جواهر دیگر با ارزش ۲۰ میلیون یورو انجام شده بود هم کار همین گروه بود.

 

         ۶- مرکز امانات نایت‌بریج در بریتانیا

یکی از بزرگترین سرقت‌‎های تاریخ در ۱۲ جولای ۱۹۸۷ رخ داد زمانی که یک مرد ایتالیایی به نام “والرینو ویسِی” همراه با همدست خود مبلغ ۶۰ میلیون پوند را از مرکز امانات نایت بریج انگلستان سرقت می‌کنند.

مرکز امانات نایت‌بریج در بریتانیا بعد از سرقت بزرگ

برای انجام این سرقت این دو ابتدا یک صندوق را از این مرکز اجاره می‌کنند و وقتی به بهانه سر زدن به صندوق خود، وارد مرکز می‌شوند، مسئول صندوق و مامور امنیتی آنجا را با طناب می‌بندند. و بر روی درب ورود علامتی با این مضمون که صندوق موقتن تعطیل است نصب می‌کنند. سپس سایر هم‌دستانشان هم به آن‌ها ملحق می‌شوند.

این گروه بسیاری از صندوق‌ها را سرقت می‌کند، والریو به آمریکای لاتین می‌گریزد ولی هم‌دستانِ او دستگیر می‌شوند. البته خود والریو مدتی بعد به‌دنبال اتوموبیلش که یک فِراری مدل تستاروسا بود، به انگلیس برمی‌گردد و دستگیر می‌شود، والریو به ۲۲ سال حبس محکوم می‌شود و پس از آزادی در سال ۲۰۰۰ در یک درگیری با پلیس هدف گلوله قرار می‌گیرد و کشته می‌شود.

 

         ۷-بانک بغداد

بزرگترین سرقت تاریخ! در ۱۸ مارس ۲۰۰۳ و از بانک مرکزی بغداد انجام شد، در این سرقت هیچ نیازی به نقشه‌ی دقیق، اسلحه، ترفندهای خاص، بررسی‌های قبل از سرقت و هیچ چیز دیگری نبود، عملیات بسیار ساده و موثر بود، درست یک روز قبل از شروع بمباران عراق توسط نیرو‌هایِ ائتلاف، صدام حسین پسرش قصی را با یک یادداشت به بانک مرکزی بغداد می‌فرستد، و در یک عملیات که ۵ ساعت طول کشید، باکس‌های پول پر از اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری، با نظارت پسر صدام، در سه کانتینر جاسازی می‌شوند، مجموع این پول‌ها در حدود ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

البته صدام در دسامبر همان سال دستگیر و پسرش هم توسط نیروهای آمریکایی کشته می‌شود، سربازان ایالات متحده ۶۵۰ میلیون دلار از این پول‌ها را در دیوارهای یکی از کاخ‌های صدام پیدا می‌کنند. ولی سرنوشت ۳۵۰ میلیون دلار دیگر همچنان نا‌مشخص می‌ماند.

البته در عراق سرقت عظیم دیگری هم رخ داده است، درست چند سال بعد از سرقت بانک مرکزی، در ۱۱ جولای ۲۰۰۷ یک سرقت تاریخی و بزرگ دیگر در این کشور اتفاق می‌افتد، در صبح روز ۱۲ جولای، کارمندان بانک “دارالسلام” وقتی به بانک می‌رسند متوجه می‌شوند که در‌های بانک باز است و هیچ پولی هم در بانک باقی نمانده. بر اساس تحقیقات سه مامور امنیتی که در این بانک حضور داشتند مسئول سرقت ۲۸۲ میلیون دلار شناخته شدند، ولی اصلا مشخص نیست که آن‌ها چطور تمام سیستم‌های امنیتی را از کار انداختند، البته پس از انجام تحقیقات اعلام شد دزدها در هماهنگی کامل با تعدادی از مامورین فاسد پلیس، این سرقت را انجام دادند.

تا امروز هیچ ردی از دزدها و پول‌های سرقتی پیدا نشده است.

 

         ۸-بانک مرکزی فورتالزا در برزیل

یک باند ۳۵ نفره در ششم و هفتم آگوست ۲۰۰۵، مبلغی معادل با ۵۲ میلیون دلار را از بانک مرکزی فورتالزا برزیل دزدیدند. این سرقت درست مثل فیلم‌ها اتفاق افتاد، دزدها یک تونل ۸۰ متری را در زیر بانک حفر کردند و درست از محل نگهداری پول‌ها سر در آوردند.

این گروه یک خانه در همسایگی بانک اجاره کرده بود و از آنجا تونل خود را حفر کردند. آن‌ها به مدت ۳ ماه، بصورت شبانه روز از داخل خانه‌ی اجاره‌ای مشغول حفر تونل بودند.

سرقت بانک مرکزی فورتالزا در برزیل با حفر تونل

با وجود این که تمام افراد این گروه دستگیر شدند ولی فقط ده درصد از پول‌هایی که سرقت شده بود بازگردانده شد.

در سال ۲۰۱۱ بر اساس این سرقت یک فیلم، با نام بانک مرکزی (centeral bank) ساخته شد، سازنده این فیلم “مارکوس پائولو” است.

 

         ۹-بانک نیس

آلبرت اسپاگیری، سازمان‌دهنده‌ی این سرقت که به سرقت قرن شناخته می‌شود، بود. او در ستاد مدیریتی بانک کار می‌کرد و سرقت بین تاریخ‌های ۱۶ تا ۲۰ جولای ۱۹۷۶ انجام شد. همراه با تیمی از دوستانش، آن‌ها هم تونلی در شبکه‌ی کانال‌های فاضلاب شهر ساختند، و ساخت این تونل هم ۳ ماه طول کشید. تخمین زده می‌شود که حدود ۶۰ میلیون فرانک در این عملیات به سرقت رفته باشد. “بدون اسلحه، بدون خشونت، بدون آسیب‌رساندن به کسی” این جمله‌ی معروفی است، که از این سرقت بر روی دیوار بانک به یادگار مانده بود.

صف مشتری‌های نگران بیرون بانک پس از شنیدن خبر سرقت Photo: AFP/Getty Images

آلبرت اسپاگیری دستگیر شد، اما در زمان محاکمه با نقشه‌ای هوشمندانه خود را به کنار یکی از پنجره‌هایِ باز دادگاه رساند و از آنجا بر روی سقف خودرویی که زیر پنجره پارک شده بود پرید، و سپس توسط موتورسیکلتی که برایش آماده شده بود فرار کرد، پس از آن هم هرگز دستگیر نشد.

اسپاگیری در سال ۱۹۷۹ در قراردادی مخفی با یک انتشارات محلی، زندگینامه‌ی خود را منتشر کرد و از جزئیات سرقتش نوشت، در این کتاب اسپاگیری اعلام کرد که هیچ پولی از این سرقت را برای خودش بر نداشت و تمام آن را به مردم فقیر یوگسلاوی، پرتغال و ایتالیا بخشیده است. او سرانجام در هشت ژوئن ۱۹۸۹ از سرطان گلو درگذشت.

در سال ۲۰۰۸ ماجرای این سرقت توسط فیلم‌ساز فرانسوی، “ژان پائول روو” به روی صحنه آمد.

 

        ۱۰-سرقت ون زره‌پوش شرکت candi SA

بی‌شک شگفت‌انگیز‌ترین سرقت اسپانیا، سرقتی‌ است که ۳۰ سال پیش اتفاق افتاد، در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۹ “دیونیسو رودریگز مارتین”، رییس حفاظت یک خودروی زره‌پوش از شرکت امنیتی candi SA بود. رودریگز درست در ساعت ۱۰ صبح آن روز، تصمیم گرفت که این ماشین را بدزدد. همانطور که خودش سال‌ها بعد اعلام کرد، آن روز با استفاده از غیبت دو همکارش موفق شد ۲۹۸ میلیون پسو را به سرقت ببرد.

دیونی اعلام کرد که بخشی از این پول را بین سه نفر از دوستانش تقسیم کرد و سپس به برزیل گریخت، جایی که چهره‌ی خود را تغییر داد و زندگی جدیدی را شروع کرد. ولی در ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۹ توسط پلیس برزیل دستگیر شد و ده ماه در برزیل به زندان رفت و به اسپانیا برگردانده شد. او در ماه مِی سال ۱۹۹۵ از زندان آزاد شد. ۱۷۵ میلیون پسو از پول‌های سرقتی بازگردانده شد. ولی این سرقت باعث ورشکستگی شرکت Candi SA شد.

 

منبع

ترجمه: مهران مرندی

17 نظر
  1. چه مغزی داشتن که اینجور سرقتایی انجام دادند که الان به عقل هیچ کس نمیرسه واقعا اینا اگه توی سازمان دفاعی چیزی بودن بهترین فرمانده ها میشدن عقلو…
    ممنون از زحماتتان

  2. حاجی این خبرا خیلی قدیمیه
    اون سرقت دومی : ۲-سرقت مرکز الماس آنتورپ
    توی این سرقت سارقا دستگیر شدن. طرف ۱۰ سال رفت زندان بعدم با ازادی مشروط در اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *