Skip to main content

 

مردی که تصور می­‌شد دی ­بی­ کوپر فراری باشد، ماه پیش در جنوب کالیفرنیا درگذشت.

رابرت راکستراو که در مستند شبکه­‌ی تاریخ (History Channel) در سال ۲۰۱۶ دیده شد، مطابق اعلام دفتر معاینه پزشکی در ساعات اولیه ۹ جولای در خانه بر اثر ایست قلبی فوت کرده است.

کوپر به ربودن یک پرواز از پورتلند به سیاتل معروف است و تصور می­‌شود با ۲۰۰۰۰۰ دلار پول نقد از هواپیما خارج شده است. مقامات صدها هزار مظنون احتمالی را بررسی کردند اما هرگز نتوانستند اثری از کوپر یا جسدش را پیدا کنند.

این سرقت که در نوع خود طولانی‌­ترین جرم حل نشده‌­ی تاریخ FBI است، سال­‌ها است که تمام تحقیقات را بی­‌نتیجه گذاشته است. اگرچه FBI پرونده را در ۲۰۱۶ بست اما تئوری­‌های مربوط به هویت کوپر همچنان ادامه دارند.

اواخر دهه ۷۰، FBI پرونده­‌ی راکستراو را به طور مختصر مورد تحقیق قرار داد اما بعدا به دلیل اینکه در آن زمان برای مطابقت با مشخصات کوپر بسیار جوان بود، او را از لیست مظنونین کنار گذاشت.

این شاپیرا، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، قبل‌­تر گزارش داده بود که FBI تایید یا انکار نمی­‌کند که راکستراو یکی از هزار مظنون این پرونده بوده است.

یک مرد با کت و شلوار، کراوات سیاه و پیراهن سفید به پیشخوان شرکت Northwest orient در پورتلند رفت و یک بلیط یک‌طرفه به سیاتل خرید. در گزارش FBI، تاریخ آن روز ۲۴ نوامبر ۱۹۷۱ و نام آن مرد دن­ کوپر آمده است.

در هواپیما، مرد یک نوشیدنی سفارش داد و یک نوشته به مهماندار داد. در آن یادداشت نوشته بود که او یک بمب در کیفش دارد. سپس در کیفش را به گونه‌ای باز کرد تا مهماندار بتواند سیم‌های بمب را ببیند.

مهماندار نوشته­‌ی دیگری را برای خلبان برد که در آن کوپر چهار چتر نجات و ۲۰۰۰۰۰ دلار اسکناس بیست دلاری درخواست می­‌کرد.

کوپر اجازه داد پرواز در سیاتل فرود بیاید و ۳۶ مسافر نیز در ازای دریافت پول نقد پیاده شوند. او سپس به خلبان دستور داد که به سمت مکزیکوسیتی پرواز کند.

اما کوپر هرگز با هواپیما فرود نیامد. باور بر این است که او جایی بین سیاتل و رنو از هواپیما بیرون پریده­‌است.

مطمئنا استراو تنها مظنون پرونده نیست؛ نظریه‌های زیادی راجع به کسی که پول­‌ها را دزدیده است، وجود دارد. FBI این احتمال را نیز در نظر می­­‌گیرد که کوپر پس از پریدن مرده باشد.

راکستراو هیچوقت فاش نکرد که کوپر است یا نه. او در فروشگاه وسایل قایق کار می‌کرد و در سال ۱۹۹۹ در دانشگاه کالیفرنیا یک دوره حقوق تدریس کرد. همچنین خلبان سابق هلیکوپتر ارتش بوده که نشان شجاعت دریافت کرده است. وی به اتهام قتل ناپدری خود دستگیر شد اما مشخص شد گناهکار نیست و تبرئه شد.

سال بعد، راکستراو با اتهام­‌های سرقت هواپیما، داشتن مواد منفجره و جعل سند مواجه شد. او محکوم شد و بیشتر از یک سال را در زندان گذراند تا اینکه در ۱۹۸۰ آزاد شد. راکستراو در پاسخ به این سوال که چگونه اتهام­‌ها برطرف شد، گفت: “من به یاد می­‌آورم که از همه‌چیز تبرئه شدم.”

سال ۲۰۱۱ توماس جی کالبر، تهیه‌کننده‌ی تلویزیون، یک تیم ۴۰ نفره برای برای تحقیق روی پرونده راکستراو تشکیل دادتا بفهمد آیا او کوپر است یا نه؟ کالبر و وکیلش با راک استراو صحبت کردند و از او خواستند تا بخشی از یک کتاب یا فیلم درباره‌­ی راز دی­ بی­ کوپر باشد.

در جولای ۲۰۱۶، یک مستند شبکه‌ی تاریخ (History Channel)، تحقیقات کالبر درباره‌ی راکستراو را به تصویر کشید.

کالبر می‌گوید: «درحالی‌که تیم تحقیقاتی من عقیده داشتند راکستراو خود کوپر است، او همچنین همسر، پدر، پدربزرگ و پدر پدربزرگ بود.» و با زدن این حرف‌ها، به خانواده‌ی راکستراو تسلیت گفت.

وکیل کالبر می‌گوید: راکستراو بعضی وقت‌ها تا نزدیکی‌های اقرار به کوپر بودن پیش می‌رفت و بعد می‌زد به شوخی و مسخره‌بازی.

او همچنین گفت که به FBI و سازمان قضایی آمریکا خبر داده است که راکستراو مرده است و درخواست کرده که تمام اسناد و مدارک مربوط به راکستراو در پرونده‌ی دی بی کوپر، منتشر شود.

راکستراو پیش‌تر به خبرنگار واشنگتن پست گفته بود که او یک سرباز معلول بی‌خانمان بود و داشت روی یک کتاب و فیلم درباره‌ی زندگی‌اش کار می‌کرد.

«فیلم رو ببین» این را گفته‌بود و اضافه کرده‌بود: «این سؤال ۴۵ ساله که داره پرسیده می‌شه. من هیچ‌وقت محکوم نشدم. من را قربانی و مظنون ساختند و زندگی‌ام تبدیل به جهنم شد.”

 

مترجم: نرگس اله‌ آبادی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید