skip to Main Content
۱۱ چیز که باید درباره‌ی مونشهاوزن، بیماری مادر جیپسی رز بدانیدزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

۱۱ چیز که باید درباره‌ی مونشهاوزن، بیماری مادر جیپسی رز بدانیدزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

اول از همه سندروم مونشهاوزن چی هست؟ به طور خلاصه اختلال ساختگی‌ای که شخص از خودش نشان می‌دهد یا یک‌جورهایی به خودش تحمیل می‌کند که این اختلال را دارد. قسمت ۱۷ چنل‌بی به نام “جیپسی رُز، دی دی بلنچرد” در رابطه با همین سندروم بود. این سندروم یک نوع بیماری روانی است که شخص در آن مرتب تمارض می‌کند که یک اختلال جسمی یا روحی دارد، این سندروم با مشکلات شدید عاطفی همراه است. اگر هنوز این قسمت پادکست را گوش ندادید، تا بیش‌تر از این داستان لو نرفته، اول گوشش کنید.
دی‌دی بلنچارد مادری به ظاهر فداکار بود که حاضر بود برای فرزند به ظاهر مریضش هر کاری انجام بدهد، دختر د‌ی‌دی، جیپسی، مریض نبود بلکه مادرش از سن‌های پایین این باور را در او به وجود آورده بود که به سرطان دچار است و یک سری معلولیت‌های جسمی و روانی دارد، در حالی که واقعیت این نبود. این باور وجود دارد که جیپسی به صورت وکالتی از طرف مادرش، قربانی این سندروم شده. شبکه‌ی HBO هم یک مستند ساخته به اسم Mommy Dead and Dearest (مامانِ مرده و عزیز) در مورد این مادر و دختر. وقتی کل داستان را بشنوید یا فیلم HBO را ببینید متوجه می‌شوید چه شرایط ترسناکی در این خانواده وجود داشته و تاثیرات این بیماری چقدر می‌تواند وحشتناک باشد.
در مورد دی‌دی و جیپسی وقتی می‌گوییم “وکالت”، منظور این است که مادرش او را وادار به این کار کرده و در واقعیت او سالم است. این بیماری، یک بیماری روانی ناشی از عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی به حساب می‌آید و این باور وجود دارد که بهره‌کشی (Abuse) در هر مقیاسی می‌تواند ریشه‌ی این بیماری باشد.
مستند “مادرِ مرده و عزیز” از راز و رمز پشت داستان بلنچارد پرده برمی‌دارد، روی مرگ بلنچارد توسط جیپسی زوم می‌کند، اما به لایه‌های توالی وقایعی که منجر به مادرکشی می‌شود هم می‌پردازد. کارگردان با استفاده از نوارها، سوابق پزشکی و دسترسی به دفتر خاطرات جیپسی، نشانه‌هایی که منجر به سندروم مونشهاوزن و فرم‌های متفاوت اون می‌شود را دنبال می‌کند. این‌جا چند چیز که می‌بایست در مورد این سندروم بدانید را لیست کرده‌ایم:

۱. شخص مبتلا به سندروم ممکن است هیچ‌وقت به ساختگی‌بودن مریضی‌اش اعتراف نکند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)، برای کسانی که به سندروم مبتلا هستند توصیه شده، مساله این است که کشف‌کردن این‌که فرد مبتلا واقعن بیمار است یا تمارض می‌کند، کار بسیار بسیار دشواری‌ست.

۲. خوردن دارو توصیه نمی‌شود

با در نظر گرفتن این‌که شخص مبتلا به سندروم تاریخچه‌ای از تمارض دارد، نسخه‌پیچیدن برای او مثل به نتیجه‌رساندن سندروم است.

۳. سندروم مونشهاوزن وکالتی همان کاری است که دی‌دی با جیپسی کرد


در این نوع سندروم شخص به قربانی که بیش‌تر اوقات فرزندش است، تحمیل می‌کند تا به صورت ساختگی نشانه‌های بیماری را بروز دهد.

۴. سندروم می‌تواند بر اساس عزت نفس پایین ایجاد بشود


طبق گفته‌ی مرکز تحقیقات روان درمانی اشتوتگارت، اعتماد به نفس پایین می‌تواند باعث ایجاد سندروم شود، و در مورد این پرونده، احتمال می‌دهند که مادر جیپسی به عزت نفس پایین خود واکنش نشان می‌داده است.

۵. افراد مبتلا معمولا به دنبال سود مالی نیستند ولی حمایت عاطفی چرا


در مورد جیپسی و دی‌دی، آنها سفر به دیزنی لند و ویلچر، هدیه گرفتند اما حمایت عاطفی‌ای که از غریبه‌ها یا آدم‌هایی که به عنوان دوست می‌شناختندشان، اساسی‌ترین دستاورد آنها بود.

۶. این سندروم به اسم بارون فون مونشهاوزن نام‌گذاری شده


بارون فون مونشهاوزن یک افسر در قرن هجده بود که معروف به بزرگ‌نمایی کردن داستان‌ها و حقایق درباره‌ی خودش بود.

۷. در سندروم مونشهاوزن وکالتی، شخص مراقبت‌کننده معمولاً جایی کار می‌کند که مربوط به مراقبت‌های پزشکی است و اطلاعات بسیاری در مورد مراقبت‌های پزشکی دارد


در پرونده‌ی جیپسی، دی‌دی در یک بازه به عنوان دستیار پرستار کار می‌کرده و با اصطلاحات پزشکی آشنا شده.

۸. برای درمان باید از مراقبت مستقیم والد خارج شد


به گفته‌ی نیویورک‌تایمز، جیپسی یک زندگی مجازی داشت که آن را از مادرش پنهان می‌کرد چون تنها راه فرارش بود. جدا شدن از مادر برای او یک اقدام ضروری بود.

۹. حدود یک درصد از جمعیت ایالات متحده، در محدوده‌ی نزدیک به سندروم مونشهاوزن قرار دارند


به گفته Medicine Net، هرچند آمار دقیقی وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که جمعیت بیمارستان‌ها، می‌تواند در برآورد این درصد کمک کرده باشد.

۱۰. کسانی که سندروم مونشهاوزن را در خودشان تقویت می‌کنند، بیشتر ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند


به گفته‌ی Medicine Net این مورد در پرونده‌ی دی‌دی هم وجود داشته، زمانی که دی‌دی جیپسی را به دنیا آورده و بزرگش کرده در همین دوره‌ی سنی بوده.

۱۱. جعل جواب آزمایش، بالا نگه داشتن دمای دماسنج و خودداری از غذا خوردن، از نشانه‌های این سندروم‌اند 


علاوه بر همه‌ی موارد فوق، مادران مبتلا به سندروم مونشهاوزن وکالتی، غالباً به فرزاندان خود دوا می‌خورانند یا پزشکان را با اضافه کردن خون به مدفوع فرزندانشان گیج می‌کنند.

Mommy Dead and Deares داستانی واقعی، غم‌انگیز و هولناک است. بیماری‌های روانی ممکن است خیلی توی دید نباشند، بنابراین شناسایی آن‌ها سخت است، اما این مهم است که به دنبال کمک باشید اگر فکر می‌کنید خودتان بیمارید یا کسی را می‌شناسید که شاید باشد.

مترجم: زهرا شرقی

منبع

8 نظر
    1. من سال گذشته مینی سریال این داستان واقعی رو دیدم
      هفته پیش داستان رو از زبان آقای بندری شنیدم
      امشب که عکسها رو در این صفحه دیدم برام جالب بود که چقدر بازیگر نقش جیبی رز شبیه خود شخصیت اصلی بود .
      مینی سریالش اسمش تظاهر بود و مثل پادکستش عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *