Skip to main content

شش سال بعد از این‌که پرونده ریچارد لی بعنوان محور اصلی مقابله با معاملات غیر قانونی سهام، در یک شرکت hedge fund، به نام SAC Capital Advisors LP، معرفی شد. اخیرا دادستان‌ها اعلام کردند که آماده هستند تا همچنان به مبارزه در جلسات بعدی دادگاه ادامه دهند، آن هم درست پس از این‌که یک قاضی فدرال با توجه به تغییر قوانین با رد دعوی مطرح شده بر علیه او موافقت کرد.

ریچارد لی (Richard S. Lee)، در ژانویه ۲۰۱۳ گناه کار شناخته شد. چند روز قبل از این حکم وکیل پرونده از کیفرخواست گسترده‌ای پرده برداشت که ادعا می‌شود هج فاند SAC capital یک طرح گسترده معاملات تجاری غیر قانونی را سازمان داده، و “ریچارد لی” یکی از حداقل هشت مدیر صندوق و تحلیلگرانی است که در حمله دولت به این تجارت غیر‌قانونی متهم شناخته شد.

اما پس از این‌که یک سری از قوانین تجارت داخلی تغییر پیدا کرد، لی مدارک و دلایل منجر به محکومیت خود را ناکافی اعلام کرد، و اخیرا یکی از قضات دادگاه منهتن درخواست او برای پس گرفتن این دعوی را پذیرفت، هرچند پیشنهاد او برای اعلام بیگناهی هنوز تایید نشده.

به گفته این قاضی، قانون مربوطه مانند یک هدف متحرک است و کار کردن روی آن بسیار دشوار است.

معاون دادستان آمریکا البته در مقابل اعتقاد دارد که آن‌ها برای یک جلسه دادگاه جدید آماده هستند.

وکیل لی، “گرگ مورویلو” (Greg Morvillo) ، که پیش‌تر در پرونده مدیر یک شرکت مالی دیگر، با به چالش کشیدن قوانین تجارت داخلی باعث تغییر آن‌ها شده بود، اعلام کرد که همچنان به مبارزه برای این پرونده ادامه خواهد داد، هرچند که هنوز شواهد مهمی از این پرونده را دریافت نکرده است.

این وکیل گفت: “ما تقریباً هیچ چیز نداریم، ایمیل‌های شرکت، پیام‌های فوری، سوابق تجاری یا تماس‌های تلفنی، هیچ کدام در اختیار ما قرار داده نشده”.

در جلسه اخیر دادگاه قاضی پرونده با به تعویق افتادن جلسه رسیدگی موافقت کرد.

وکیل اولیه لی در مورد این پرونده گفته بود که لی به خاطر شهرتش در تجارت غیر قانونی در شرکت SAC استخدام شده بود.

او در آن زمان گفته بود این نمی‌تواند تصادفی باشد که افراد زیادی مشترکا از یک صندوق تامینی (hedge fund) که در حال تجارت غیر‌قانونی سهام است استفاده کنند.

Sac capital  بعدا موافقت کرد که به عنوان بخشی از معامله با ایالات متحده آمریکا خود را مقصر اعلام کند و رقم تاریخی ۱.۸ میلیارد دلار را به‌عنوان جریمه پرداخت کند. این شرکت سپس اسم خود را به Point72 Asset Management LP تغییر داد و به مدیریت پول‌های مالک میلیاردر خود “استیو کوهن” مشغول شد. ماجرای این داستان را در اپیزود ۱۳ چنل بی “برگ برنده” تعریف کردیم.

 

ترجمه: مهران مرندی

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید