Skip to main content

نوشته شارون ستاف

بر اساس اطلاعاتی که تازگی در رسانه‌های روسیه درج‌شده‌اند، ناتالیا روتنبرگ، همسر سابق میلیاردر روسی، آرکادی روتنبرگ، به دنبال استفاده از نام فامیلی همسر سابق خود به‌عنوان نشان تجاری است.
آرکادی روتبنرگ، به دلیل عضویت در حلقه داخلی رهبری روسیه و نیز به این دلیل که ثروت خود را از طریق روابط نزدیکش با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین کسب کرده است، در سال ۲۰۱۴ توسط ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا تحریم شد. اگر اپیزود ۳۰‌ام چنل بی؛ کابینه سایه ولادیمیر پوتین را شنیده باشید، می‌دانید که آقای روتنبرگ همچنین حریف سابق پوتین در ورزش رزمی جودو بوده‌است.
ناتالیا روتنبرگ پس از فرایند طلاقی که سه سال به طول انجامید و در سال ۲۰۱۶ به سرانجام رسید، نام فامیلی همسر سابقش را حفظ کرد. او در دسامبر ۲۰۱۸ دادخواستی را به سرویس فدرال روسیه ارائه کرد و در آن دادخواست، تقاضای مالکیت معنوی نام فامیلی روتنبرگ به‌عنوان نشان تجاری، به خط روسی سیریلیک و خط لاتین را داشت. خانم روتنبرگ از هنگام اقدام به طلاق به فعالیت‌های تجاری متعددی در روسیه و انگلستان مشغول بوده است.
او پس از پایان پرونده طلاقش در مسکو، پرونده دادخواست خود را در لندن به جریان انداخت و در آن پرونده به دنبال بازیابی سرمایه‌ها بود؛ دادگاه اروپا به دلیل تحریم‌ها از مانورهای خاصی استفاده کرد تا آرکادی روتنبرگ بتواند از طریق آنها هزینه نفقه و نگهداری از بچه‌ها را بپردازد. خانم روتنبرگ در نتیجه این اقدامات توانست املاک و غرامت دریافت کند اما از تجارت آقای روتنبرگ سهمی عایدش نشد.

View this post on Instagram

 

A post shared by Natalia Rotenberg World (@natalia_rotenberg) on


دادخواست این نشان تجاری هنوز در دست اقدام است. طبق اسناد دادخواست بازبینی‌شده توسط شارون، خانم روتنبرگ در نظر دارد از این نشان تجاری برای رشته فعالیت­های گسترده‌ای استفاده کند. اسناد مذکور نشان می­دهند که او قصد دارد نشان تجاری را برای محصولات متنوعی از عطر و لوازم‌آرایشی گرفته تا محصولات غذایی و نوشیدنی و حتی برای مواردی از قبیل دئدورانت حیوانات خانگی و مواد ضد لغزندگی کف استفاده کند.
بر اساس دفتر ثبت نشان تجاری روسیه، خانم روتنبرگ سال گذشته نیز  نشان‌های تجاری دیگری را درزمینه­ی عطر، لباس، غذا و صنایع آشامیدنی به ثبت رساند.
برخی از این نشان‌های تجاری به زبان سیریلیک، برخی به زبان انگلیسی، و یک مورد هم به هر دو زبان است. نشان‌های تجاری پذیرفته‌شده او عبارت‌اند از: “Наталья Ротенберг”  (ناتالیا روتنبرگ)، Varvara””، “Prince Albert Князь Альберт”، “The First Lady”، “The World of ARISTOCRATKA” (دنیای اشرافیت) و “Margo”.
درحالی‌که اکثر این نشان‌های تجاری مورداستفاده چندانی ندارند، نشان تجاری “دنیای اشرافیت” (The World of ARISTOCRATKA) او عنوان محصولات غذایی جدیدی است که گرانولا، آب و تنقلات را دربر می‌گیرند. اگرچه این نشان دارای وب‌سایت است و در رسانه‌های اجتماعی حضور دارد، در آنها به تبلیغ مواد لوکسی مانند “ناب­ترین اکسیر حیات (آب‌معدنی گرفته‌شده از چاه)”، “گرانولای استثنائی (که به‌اندازه طعمش ممتاز است)”، و “تنقلات لوکس” می‌پردازد، اما به نظر نمی‌رسد که هیچ‌یک از این محصولات برای خرید در دسترس باشند.
طبق سوابق شرکتی فعال درزمینه­ی صنایع توسعه املاک، طراحی داخلی و سازمان‌دهی رویدادها، خانم روتنبرگ در انگلستان مالک چندین شرکت است. او همچنین یک بنیاد خیریه به نام “بنیاد با مسئولیت محدود ناتالیا روتنبرگ” دارد. بر اساس دفتر ثبت‌ اسناد تجاری انگلستان، موعد پرونده‌های مورد نیاز فعالیت‌های تجاری و بنیاد روتنبرگ به سررسیده است.
تنها شرکت فعال تحت سرپرستی خانم روتنبرگ در روسیه، بنیاد خیریه او به نام بنیاد ان آر (NR) است که از کودکان بااستعداد سراسر دنیا به ازای اشتغال به هنر، ورزش و عرصه‌های دیگر، حمایت مالی می‌کند.
روتنبرگ علی‌رغم ماجراهای طلاقش، در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ با شبکه رسانه‌ای روسی “تی وی رین” (TV Rain) داشت، از همسر سابقش به‌خوبی یادکرد و گفت: “او برای من یک معلم بود، یک حکیم، یک پدر، یک همسر، یک دوست، یک یاری‌دهنده، همه‌چیز، درواقع او برای من خدا بود.”
مترجم: عشتار حکمت

منبع

دیدگاهتان را بنویسید