Skip to main content

اکتبر آینده، در دادگاه عالی بلژیک به پرونده سه مظنون نسل‌کشی رواندا، به عنوان چهارمین محاکمه تاریخی در دستگاه قضایی این کشور، رسیدگی می‌شود.
فابین نرتسه، ۶۲-ساله، رییس سابق صنعت قهوه رواندا؛ امانوئل نکندوندیمی و ارنست گاکوایا، دو کشیش، سه مظنون به عضویت در گروه شبه نظامی Interahamwe هستند. این گروه نقش قابل توجهی در نسل کشی ۱۹۹۴ علیه توتسی‌ها داشت. واقعه نسل‌کشی روندا در سال ۱۹۹۴ را در اپیزود ۱۴ چنل‌بی شنیده‌ایم.
فابین نرتسه، به طور مشخص مظنون به قتل خانواده کلیر بکرز است. او یک بستنی‌فروش اهل بلژیک در کیگالی بود که همراه همسر توتسی و دخترانش، چند روز پس از شروع نسل‌کشی در نهم آوریل ۱۹۹۴ کشته شدند.
۱۷۰ شاهد در این محاکمه حاضر می‌شوند که ده‌ها نفر از آن‌ها از رواندا آمده‌اند. گفته‌شده انتخاب هیئت منصفه در  ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ انجام خواهد شد، و آغاز محاکمه که انتظار می‌رود چندین هفته به طول انجامد، ۲۴ اکتبر خواهد بود.
دادگاه عالی بلژیک تا کنون دو راهبه، یک استاد دانشگاه و یک بازرگان رواندایی را در سال ۲۰۱۱ محکوم کرده است. پیش از این نیز حکم دو تاجر در سال ۲۰۰۵ و یک افسر ارشد سابق نیروهای مسلح رواندا در جولای ۲۰۰۷، از سوی دستگاه قضایی بلژیک صادر شده است. افسر ارشد، سرلشگر برنارد نتویاهاگا، به خاطر نقش‌داشتن در قتل حافظان صلح سازمان ملل در رواندا، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

منبع

مترجم زهرا مدرس

دیدگاهتان را بنویسید