Skip to main content

خواکین ال چاپو گوزمن، کمتر از دو ماه را در زندان می‌گذراند اما در همین مدت کوتاه به دردسر افتاده است و آرایشگر زندان به‌خاطر ندانستن زبان اسپانیایی، موهایش را از ته تراشیده است.
این سردسته­‌ی ۶۲ ساله­‌ی قاچاقچیان مواد مخدر که پایه‌گذار کارتل بدنام سینالوآ است، در حال گذراندن حبس ابد در زندان فوق امنیتی و مهیب ADX فلورنس است، جایی که تاکنون حتی یک زندانی هم نتوانسته از آن فرار کند.
وکیل او ماریل کولون در روزهای گذشته به مدت دو هفته با او ملاقات کرده است. این وکیل یک ماه پیش از خودکشی جفری اپیستین که اتهامش سوءاستفاده جنسی از کودکان بود، به جمع وکلایش پیوست.
کولون می‌گوید که پس از انتقال ال چاپو به زندان در تاریخ ۱۹ جولای و تنها دو روز پس از صدور حکم حبس ابد به‌اضافه‌ی ۳۰ روز در جلسه‌­ی دادگاه بروکلین، شاهد تغییرات بسیار زیادی در وضعیت سلامت جسمی ال چاپو بوده است.
این وکیل در پاسخ به شبکه تلویزیونی یونی ویژن گفت: “او بسیار لاغرتر شده و بیش‌ از اندازه ساکت است. حال او در آنجا خوب نیست. این غم‌انگیزترین وضعیتی است که تاکنون داشته است.”
برای خواکین ال چاپو گوزمن که بینایی‌اش در حال از دست رفتن است، زندگی در سلول و در جایی که ناچار است تا ۲۳ ساعت از روز را در آن سپری کند، مثل زندگی‌کردن در بهشت است. به گفته­‌ی یکی از وکیل مدافعان، ال چاپو می‌تواند یک ساعت از شبانه‌روز را خارج از سلول بتنی زندان، جایی که باقی عمرش را در آن سپری می‌کند، بگذراند.
وکلای ال چاپو از نیویورک به مقصد فلورنس پرواز کرده‌اند تا او را در زندان فوق امنیتی مهیبی که تاکنون هیچ‌کس نتوانسته از آن فرار کند، ملاقات کنند.
او در سلول بتنی ۷ در ۱۲ فوتی با راهروهای دوجداره‌ای نگهداری می‌شود که شماره­‌ی سیزده نام‌گرفته است و تحت نظارت تمام‌­وقت کارکنان زندان است.
کولون خطاب به جمعیت اسپانیایی‌زبان به نقل از ال چاپو می‌گوید که تنها کار او نگاه کردن به دیوار، سقف و تماشای تلویزیون است که البته به دلیل مشکل بینایی‌اش نمی‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد. او تنها است و باقی روز را با بیکاری سر می‌­کند.
مکالمه با تلفن همراه به‌ یک‌بار در ماه محدود است و او در ماه آگوست با مادر و خواهرش صحبت کرده است.
ال چاپو ۲۳ ساعت از شبانه‌روز را در سلولش محصور است و مجاز است یک ساعت را در بیرون از سلول و در هوای آزاد بگذراند. وکیل او می‌گوید که این وضعیت، تخیل و دوراندیشی‌اش را از بین برده است.
کولون می‌گوید: “بینایی‌اش در عرض یک ماه و نیم بدتر شده است، نه اینکه کور شده باشد اما تار می‌بیند. او نمی‌تواند بخواند و به عینک نیاز دارد… به دلیل ندانستن زبان انگلیسی هم تقاضای درمان نکرده است و تا زمانی که من مراجعه نکرده بودم، تقاضای چشم‌پزشک هم نکرده بود. گمان می‌کنم که این وضعیت حاصل تحت‌فشار و تنش بودن باشد.”
ماریل کولون، یکی از وکلای ال چاپو، اخیراً با این ارباب زندانی‌شده‌ی مواد مخدر دیدار کرده است و می‌گوید که این مرد مکزیکی ۶۲ ساله در وضعیت ذهنی غم‌انگیزی به سر می‌برد و تاکنون هیچ‌وقت او را این‌گونه ندیده است. او می‌گوید: “این وضعیت می‌تواند نتیجه­‌ی انزوای روزانه­‌ی زندانیان باشد. روزانه ۲۳ ساعت در زندان بودن بدون دیدن نور روز می‌تواند عمیقاً دید شما را تحت تأثیر قرار دهد. زندگی دائمی در یک مکعب بر روی آنها اثر می‌گذارد و زندانیان این‌چنینی نمی‌توانند تخیل و دوراندیشی داشته باشند.”
کولون و سایر وکلای ال چاپو در تلاش هستند تا محدودیت‌ها و موانع موجود را برای این زندانی که سابقه­‌ی دو بار فرار از زندان‌های مکزیک را دارد، آسان‌تر کنند.
به گفته­‌ی کولون او تمام ‌وقتش را در انزوا می‌گذراند، هیچ‌کس با او اسپانیایی صحبت نمی‌کند، نگهبانان اسپانیایی صحبت نمی‌کنند و شرایط برای او بسیار دشوار است.
ناتوانی ال چاپو در انگلیسی صحبت کردن با کارکنان باعث شد تا آرایشگر هنگام اصلاح سر موهایش را با ماشین اصلاح به‌طور کامل بتراشد.
کولون می‌گوید که او تقاضای خیلی کوتاه‌کردن کرده بود و از آنجا که قادر به انگلیسی صحبت کردن نبود، نمی‌توانست کلمه‌­ی “حداقل” را بگوید و آرایشگر گمان کرد که ال چاپو می‌خواهد سرش را بتراشد و از ته تراشید.

خوزه لوییس گونزالز مزا، مشاور ال چاپو در مکزیک، این هفته اظهار کرد که وکیل مدافعان در تلاش هستند تا ال چاپو را برای گذراندن بقیه‌­ی محکومیتش به مکزیک بازگردانند. وکیل مدافعان آمریکایی نیز برای محقق‌کردن این تصمیم تلاش بسیار می‌کنند.
کولون می‌گوید: “ال چاپو با دیدن ما از اینکه چهره‌های آشنایی می‌بیند و می‌تواند به زبان اسپانیایی صحبت کند، غرق در شعف شد. با تمام این اوضاع او از سلامت روان برخوردار است. آقای گوزمن مردی با افکار نیرومند است و تسلیم شرایطش نشده است.” همچنین اضافه می‌کند، این اولین باری نیست که ال چاپو شرایط سختی را که سیستم عدالت آمریکا پس از مسترد کردنش از مکزیک در ژانویه­‌ی ۲۰۱۷ به او تحمیل کرده است، مورد انتقاد قرار می‌دهد.
ال چاپو هنگامی‌که در قلب کلان‌شهر منهتن در انتظار سرنوشتش بود، به خوردن آب از شیر اعتراض کرده و تقاضای بطری آب کرده بود و از سرمای زیاد سلول نیز گله کرده بود.
او در ۱۹ جولای و دو روز پس از محکوم شدن به گذراندن بقیه‌­ی عمرش در زندان، از زندان فدرال کلان‌شهر نیویورک به مطمئن‌ترین زندان فوق امنیتی که در کلرادو واقع‌شده است، منتقل شد.
ماریل کولون و موکلش ال چاپو بلافاصله پس از اعتراضش به اصلاح نامناسب سر با یکدیگر ملاقات کردند.

منبع

مترجم: عشتار حکمت

۸ دیدگاه

  • بی نام گفت:

    نمیدونم این خبر مال کی هست اما عر چی بلا سرشون بیاد حقشونه

  • ارژنگ گفت:

    نباید با زندانی ها بد رفتاری بشه. اون ها اکثرا خودشون هم قربانی هستن.

  • کاوه گفت:

    از نظر من کسی که مواد مخدر تولید میکنه پخش میکنه و مرتکب قتل میشه در واقع خودش انتخاب کرده که این مدلی زندگی کنه اگه یه شغل مناسب تری انتخاب کرده بود الان توی مکزیک در یک خانه خوب با زن و فرزندانش راحت زندگی میکرد بنازم به زندان آمریکا که بلائی سر این مردک آورده که مثل موش شده

  • سعید گفت:

    من تجربه زندان رو داشتم البته فقط ۹ روز شاید باورتون نشه انگار ۹۰ سال بود ،کاری ندارم چاپو چقدر مجرمه ولی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی سخته شرایط زندان اونم این زندانی که تعریفشو میکنن .. وای خدایا مرگ خیلی بهتر از زندانه

  • parsa گفت:

    ال چاپو یک اسطوره ویک مرد شجاع و بسیار خوشانس بوده. هر کس هم بجای ال چاپو بود چه گنهکار چه بی گناه دوست داشت از زندان فرار کنه و اون تنها مردی هست که این توانایی رو داره. بشخصه من آرزوی موفقیت براش دارم.

  • محمد گفت:

    ال چاپو را نباید به اون زندان میبردن چون اونجا جای آدمی مثل ال چاپو نیست اونجا جایی جانی هایی مثل تروریست ها و قاتلین و رهبران گروهکهای خطرناکه نه یه قاچاقچی

  • علی گفت:

    ال چاپو
    هر چقدر هم بدباشه نباید داخل اون زندان باش.
    اگه توجه کنید هر کی اومده دیدگاه گذاشته یا ازش خوشش میاد یا عاشقشه.
    ال چاپو اسطوره است.
    قوی بودن بد نیست غیر ممکن است

  • مرتضی گفت:

    ال چاپو مردی قابل ستایش است کاری به قاچاقچی بودنش ندارم…. من دوسش دارم چون یه مردی که این همه دلو جرأت داشته این همه شوقو انگیزه داشته این همه تاب اوری در شرایط سخت داره و هر کی بود میپوسید میمرد و این نشون میده این مرد چقدرررر قویه… و حکومتها سیاستمداران از اینجور ادمها وحشت دارن… اینا از قاچاقی بودنش نمیترسن از ارادش از قدرتش از انگیزش میترسن… که منتقلش کردن به یه زندان فوق امنیتی… اگه بیرون باشه به ده سال نمیکشه امریکارو به زانو درمیاره….

دیدگاهتان را بنویسید