skip to Main Content
چه خبر از آقای مسترمایند؟زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

چه خبر از آقای مسترمایند؟زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

فرشید نجاریان

«پاول لرو همیشه می‌دونست که یه روز تموم می‌شه، یا لااقل اونایی که بهش نزدیک بودن اینطور می‌گفتند. اشتهای سیری‌ناپذیرش برای جنایت، طوری بود که انگار داره همه‌ی این کارا رو می‌کنه که مامورای قانون رو تحریک کنه دستگیرش کنند. و برای همین سازمانش وحشیانه رشد کرده بود، با منطقی که فقط خودش درک می‌کرد.»
اون رتلیف، کتاب مسترمایند

در اپیزود مسترمایند، شنیدیم که این اتفاق بالاخره افتاد و پاول دستگیر شد ولی قصه‌ش تموم نشد. 
اگه اپیزود ۱۲ چنل بی رو هنوز نشنیدید بهتره همین الان اینجا رو ترک کنید برید اول بشنوید یا همین پایین بذارید پخش شه گوش کنید و بعد برگردید، چون این مطلب یه چیزهایی از قصه رو لو می‌ده. 

پاول لرو کی بود؟

پاول لرو(Paul Le Roux) یا پاول سولوتشی کالدر لروی اهل آفریقای جنوبی، یک برنامه‌نویس خیلی باهوش و کاربلد بود که برای خودش امپراطوری جرم و جنایتی به راه انداخت اسمی، شامل یک ارتش شخصی در سومالی. 
غیر از گزارش مفصل مجله اتاویست و کتاب معروف مسترمایند، اثر کم‌نظیر اون رتلیف که باعث شد دنیا با پدیده‌ای به‌نام پاول لرو آشنا بشه (پادکست سریالی مسترمایند) یک کتاب دیگه هم به نام «شکار لرو: داستان به زیر کشیدن یک نابغه‌ی جنایت و امپراطوری‌اش توسط سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا DEA»، براساس داستان لرو چاپ شده‌، با مقدمه‌ای از آقای مایکل مان کارگردان.
او از موقعی که دستگیر شده، به چیزهای زیادی اعتراف کرده‌، از قتل و قاچاق پول و دارو و طلا تا معامله‌ی اسلحه با کره شمالی و فروش تکنولوژی موشک به ایران. 
داستان تبدیل عجیب او از یک برنامه‌نویس به مغز متفکر یک سازمان جنایی، دستمایه‌ی تولید یک سریال شبکه تلویزیونی آمازون پرایم هم شده‌. مایکل مان، کارگردان ۴ بار اسکار برده‌ی آمریکایی هم گفته‌ که فیلمی براساس زندگی پاول لرو خواهد ساخت. اگر می‌خواید بیشتر در موردش بدونید، این نوشته‌ی اون رتلیف رو بخوونید که پاول لرو رو تشبیه کرده به ال چاپوی دیجیتال.

خالق بیت‌کوین کیست؟

ولی تازگی‌ها، چیز عجیبی درباره‌ش راه افتاده؛ گمانه‌زنی‌هایی درمورد اینکه پاول لرو، همون آقای ساتوشی؛ خالق ناشناس و رمزآلود بیت‌کوینه. که حتی اون رتلیف هم تا اندازه‌ای تایید کرده.

اصلا اگر پاول لرو خالق بیت‌کوین باشه، در سرنوشت این ارز دیجیتال اهمیتی هم داره؟

بیشتر بخوانید: ساتوشی ناکاموتو بودن: پنج شخصیت جالب که ممکن است خالق بیت‌کوین باشند

آخر داستان می‌خونیم و می‌شنویم که پاول لرو دستگیر شد اما این رو هم می‌فهمیم که بلافاصله شروع به همکاری با پلیس کرد. با کمک‌های صمیمانه‌ش به پلیس آمریکا، کلی تبهکار و مجرم رو دستگیر کردند. از همون اول هم قرار محرمانگی امضا کردند باهاش و وضعیت دادگاه و حکم نهایی خودش نامعلوم موند.
زندگی آقای مسترمایند انقدر ماجرای عجیب و تکان‌دهنده‌ای داره که من بعد از این همه وقت هنوز هم گاهی می‌رم سراغش و تو خبرها می‌گردم ببینم بالاخره آخرش چی شد؟ حکم پاول لرو اومد یا نه. البته که شما هم اگه دارید اینو می‌خونید، یعنی کنجکاویش دست از سرتون برنداشته.

و این‌ها آخرین چیزایی‌یه که پیدا کردم:
Evan Ratliff Rappler Talk

اون رتلیف در برنامه رپلر تاک فیلیپین

پارسال همین موقع‌ها اون رتلیف تو یه گفت‌و‌گوی آنلاین با رسانه‌ی فیلیپینی رپلر تاک Rappler Talk، گفته‌بود که پاول لرو این مدت در زندان بروکلین نگه داشته شده و دادگاهش جولای ۲۰۱۹ برگزار می‌شه.

در زمان گفت‌وگو، پاول لرو نزدیک به ۷ سال رو در زندان گذرونده و به‌گفته‌ی اون رتلیف، حکم نهایی‌ش می‌تونه از ده سال تا ابد باشه. 
رتلیف اونجا یه چیز جالب هم می‌گه، اینکه ممکنه پاول رو به فیلیپین منتقل کنن. و می‌گه از زمانی که برای بررسی این امکان، بین مقامات صحبت‌هایی برقرار شده، پاول لرو خیلی نگران و ترسیده‌است. چون با توجه به اینکه پاول به ۷ قتل اعتراف کرده، احتمال اینکه در فیلیپین حکم اعدام بگیره زیاده. 
باتوجه به اینکه لرو تحت نظارت و همکاری با پلیس بوده، خیلی خبر موثقی ازش نیست، آخرین خبری که من تونستم پیدا کنم مربوط به خبر کوتاهیه در سایت The australian که در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده. اونجا گفته شده که دادگاه پاول لرو احتمالا تا می ۲۰۲۰ (ماه جاری) به تعویق‌افتاده، و باتوجه به وضعیت دادگاه‌های آمریکا در این روزهای چالش جهانی با کرونا، هیچ بعید نیست دوباره به زمان دیگه‌ای منتقل بشه. 

به نظر می‌رسه کووید ۱۹، خیلی هم برای مغز متفکر آقای لرو بد نبوده.

10 نظر
  1. وقتی داستان شروع شدو از قتل یک زن تعریف کردین انتظار داشتم از یه قاتل در یه حد معمولی صحبت بشه، ولی وقتی به انتهای داستان رسیدیم مغزم ارور میداد که چطور یه نفر تونسته این همه اتفاق رو رقم بزنه ، از برنامه نویسی تا معاملات تسهیلاتی با ایران…

  2. به نظر منم احتمالش هست که پائول لرو، همون ساتوشی باشه، چراکه چند سال پیش متوجه شدم که FBI موفق شده که تراکنش های بیت کوین رو ردگیری کنه و این کار، فقط از دست کسی بر میاد که بتونه TrueCrypt رو کرک کنه.

  3. سلام علی جون دوست دارم به چند دلیل اول این که شبیه یکی از دوستام داستان میگی بدون هیچ کم و کاستی دوم این که خیلی واقع بینی در مطالبت هست اگه میشه در خصوص گارد آهنین نیز پادکست تهیه کن با تشکر از زحماتت بدون دوستت داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *