Skip to main content

هرچی می‌گذره به تعداد آدم‌هایی که به مباحث اقتصادی علاقه پیدا می‌کنن اضافه می‌شه، شاید دلیلش نوسانات شدید اقتصادی این چند سال در ایران و جهان باشه یا علاقه‌مندی خیلی‌ها به سرمایه‌گذاری در بازار بورس. اما آدمها بیشتر از پیش علاقه دارن که از مباحث و مفاهیم اقتصادی سر دربیارن و پادکست رسانه‌ایه که کمک می‌کنه یه کم عمقی‌تر برن سراغ اقتصاد. در پادکست بی‌پلاس ما هم چند باری سراغ کتاب‌هایی با موضوعات اقتصادی رفتیم و باز هم این کار رو می‌کنیم اما اینجا می‌خوایم چندتا پادکست‌های خوب اقتصادی فارسی رو معرفی کنیم، که به کمکشون می‌شه این علم رو که با روزمره‌ی مردم سروکار داره، بهتر فهمید.  

 

پادکست پرسه زنی در بازارپرسه‌زنی در بازار، مفاهیم اقتصادی به زبان ساده

پادکست پرسه‌زنی در بازار درباره‌ی مفاهیم بنیادی بازارهای مالی و رویدادهای روز اقتصادیه. برنامه‌ش اینه که درباره‌ی این مفاهیم و اتفاقات به زبون ساده حرف بزنه جوری که شنونده‌ی تازه‌کار یا غیر متخصص هم بتونه درک بهتری از تئوری‌های اقتصادی داشته باشه. مهدی سازنده‌ی پادکست می‌گه موضوعات اقتصادی خسته و ملال‌آور یا پیچیده نیستند و میشه ساده توضیحشون داد و پی به عمق مفاهیم برد. گرچه تاکید هم می‌کنه که پرسه‌زنی در بازار یه پادکست آموزشی نیست. پادکست تا حالا به صورت هفتگی و مرتب، چهل اپیزود منتشر کرده و به اخبار روز و سازوکارهای بازار و سرمایه‌گذاری پرداخته. از اپیزودهای شنیدنیش اپیزود نوزدهمه با عنوان :« درس‌هایی که یک قهرمان پوکر می‌تونه به ما درباره‌‌ی سرمایه‌گذاری و زندگی بده.»

 

پادکست اقتصادی سکهپادکست سکه، مصاحبه‌های تحلیلی درباره‌ی اقتصاد ایران

پادکست سکه، یه پادکست مصاحبه‌محوره که کمی بیشتر از یه سال از انتشارش می‌گذره و تا حالا حدود چهل اپیزود منتشر کرده. مهدی ناجی تو این پادکست با کارشناس‌های مختلف مسائل اقتصادی درباره‌ی موضوعات روز مصاحبه می‌کنه که این موضوعات بیشتر داخلی و مربوط به ایران هستند. مثلا تبعات دوره سربازی برای اقتصاد ایران، تاثیر کنکور بر عدالت آموزشی، بررسی سیاست سهمیه‌بندی بنزین، آثار تورم بر اقتصاد ایران و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا از جمله موضوعاتیه که با کارشناس‌های مختلف درباره‌شون صحبت می‌شه. از جمله اپیزودهای محبوب پادکست سکه قسمت‌هاییه که به بازار سرمایه در ایران پرداخته. یکی از اپیزودهای مهمش هم اپیزود سی‌وسومه که مهمانش حامد قدوسی تحلیلگر اقتصادی درباره‌ی نقش و کارکرد بازار سرمایه در اقتصاد صحبت می‌کنه و می‌شه به جواب این سوال‌ها رسید: آیا بازار معامله‌ی سهام چیزی جز دلالی سهام از طرف شرکت‌های معامله‌گره؟ تامین مالی در بازار سرمایه چطوری انجام می‌شه؟ یا این مساله که آیا دولت باید در بازار سرمایه دخالت کنه؟

 

پادکست اقتصادی تیمچهپادکست تیمچه، توضیح اقتصاد به کمک اتفاقات روز

تیمچه هم در پادکستش می‌ره سراغ اتفاقات روز تا به کمکشون مفاهیم اقتصادی رو توضیح بده. از کارشناس‌های مختلف هم دعوت می‌کنه برای مصاحبه. بعضی موضوعاتش پرونده‌ایه که ممکنه چند اپیزود طول بکشه. مثلا پرونده‌هایی درباره‌ی تحریم، نفت و اقتصاد شرق آسیا داره. دوسال از شروع پادکست می‌گذره و تا حالا بیشتر از ۲۰ اپیزود منتشر کرده. از شنیدنی‌ترین اپیزودهاش، اپیزود دوازدهمه به اسم «یک راز:‌ چطور ثروت ساختند؟». تو این اپیزود سینا موسوی میزبان پادکست درباره‌ی نقش نهادهای قانونی و حقوقی در زندگی روزمره و راز ثروت‌سازی کشورهای مختلف صحبت می‌کنه. اینکه چرا مردم بعضی کشورها ثروتمند و بعضی فقیرند. خیلی‌هامون فکر می‌کنیم دلیلش منابع طبیعی موجود در کشورهاست در حالی که این بخش کوچیکی از ماجراست و در اصل نهادهای حقوقی و سیاسی بنیادی هر جامعه باعث هدایت اقتصادی کشورها به سمت رشد اقتصادی می‌شن.

 

پادکست اقتصاد ایران در گذر از بحراناقتصاد ایران در گذر از بحران، درباره‌ی مفاهیم کاربردی

اقتصاد ایران در گذر از بحران پادکستیه که چند ماهه کارش رو شروع کرده و تا حالا هشت اپیزود ازش منتشر شده. صادق الحسینی که خودش تحلیلگر اقتصادیه این پادکست رو میزبانی می‌کنه. این پادکست سراغ موضوعاتی می‌ره که برای خیلی‌ها سواله و جز یه کلیاتی چیز چندانی ازش نمی‌دونن. مثلا درباره‌ی تورم، نرخ بهره، قیمت‌گذاری و نوسانات ارزی صحبت می‌کنه و البته تو بعضی از موضوعات مهمان‌هایی هم داره که درمورد اون موضوع اطلاعات و دانش خوبی دارند. از اپیزودهای خوب این مجموعه قسمت پنجمشه که در اون الحسینی با علی مروی، تحلیلگر اقتصادی درباره‌ی کسری بودجه و بودجه‌ی ۱۴۰۰ صحبت می‌کنه. از تعریف بودجه شروع می‌شه و به اصل تعیین بودجه و نقدهایی می‌رسه که به رعایت نکردن اصول بودجه‌ریزی در کشور اشاره داره. 

 

سعی می‌کنیم هر چند وقت یک بار در وبسایت و یا خبرنامه چنل‌بی پادکست‌های خوب فارسی و غیر فارسی رو معرفی کنیم که با تگ معرفی پادکست می‌تونید پیداشون کنید.

عکس بالای این مطلب رو از مجله فوربس برداشتیم.

۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید