skip to Main Content
پیشنهاد پادکست جنایی واقعیزمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

پیشنهاد پادکست جنایی واقعیزمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

پادکست The thing about Helen & Olga

اپیزود: Nothing to lose. Everything to gain

طول اپیزود: ۳۳:۲۶

پیشنهاد پادکست جنایی 1

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

وقتی صحبت از جرم و جنایت میشه، گاهی توی ذهن ما تصویری از مجرم به وجود میاد. حالا تصور کنیم که صحبت از قتل چند آدم فقیر و بی‌خانمان بیگناه باشه، مجرم کیه؟ چقدر ممکنه که تصویر ذهنی ما دو زن سالخورده باشه که یکی از اونا ثروتمند و خوش‌پوشه و اون یکی هم یک مهاجر مجار که انگلیسی رو با لهجه شیرینی صحبت می‌کنه. هلن و اولگا اون دو زن سالخورده هستند که آخر هفته‌ها برای کمک به بی‌خانمان‌ها و فقرا تیم تشکیل می‌دهند و توی محله‌های ثروتمند لس‌آنجلس همون کارهایی رو می‌کنند که ما از دو مادربزرگ درستکار انتظار داریم. اما این تمام ماجرا نیست و این نشون میده که ما نمی‌تونیم الگوهای ذهنیمون رو در مورد سن و سال، طبقه اجتماعی و جنسیت خیلی هم جدی بگیریم.

موضوع این اپیزود چیه:

اوایل دهه هشتاد، هلن و اولگا توی یه باشگاه ورزشی با هم آشنا میشن. کسی نمی‌دونه کدومشون اولین بار پیشنهاد کمک به بی‌خانمان‌ها رو به زبون آورده، اما می‌دونیم که دهه نود اونها مشغول این پروژه شدند و هلن که پولدار وکاربلد بود، قسمت پرداخت و امور مالی رو به عهده گرفت. آن‌ها کار جدی سرپرستی از بی‌خانمان‌ها رو از سالن غذاخوری یک کلیسا شروع می‌کنند. جایی که هرچند وقت یکبار به فقرا غذای مجانی می‌داد. روزی به مرد شصت و هشت ساله فقیری که بیکار بود و بی پول و بی‌سرپناه، پیشنهاد جا برای خواب و غذا و کمک خرج می‌دهند و اون مرد هم بدون لحظه‌ای اتلاف وقت قبول می‌کنه و همراهمشون میره. درست دو سال بعد یعنی سال ۱۹۹۹ توی یکی از خیابون‌های لس‌آنجلس، پلیس جسد مردی حدود ۷۰ ساله‌ رو پیدا می‌کنه که به نظر می‌رسه در اثر تصادف رانندگی جونش رو از دست داده. مردی که هیچ مدرک شناسایی همراهش نداره و تا دو هفته بعد که اولگا اسم و مشخصاتش رو به عنوان گمشده به پلیس اعلام می‌کنه همونطور بی نام و مرموز باقی مونده بود. داستان چیه؟ چرا باید یه ماشین به پاول هفتاد ساله که هلن و اولگا دو سال بهش کمک کرده بودند بزنه و فرار کنه؟ این مینی پادکست عجیب رو تا آخر گوش کنید و با زندگی این دو مادربزرگ بیشتر آشنا بشید.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست Even the rich

اپیزود: Murder in house of Gucci- Humble beginnings – 1

طول اپیزود: ۴۹:۳۰

پیشهاد پادکست جنایی 2

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

پول و قدرت برای خیلی از ما مهم هستند. اما برای به دست آوردنشون حاضر نیستیم پامون رو از خیلی از خط قرمزها اونورتر بذاریم. قتل ماوریتزیو گوچی در سال ۱۹۹۵ پرماجراترین قتل قرن در ایتالیا شد و دلیلش هم از قدیمی‌ترین دلایل قتل جهان بود: پول، قدرت و حسادت. پادکست Even the rich رو دوتا دوست صمیمی که قبل از ساخت پادکست، ماشین آدم‌های پولدار و مشهور رو توی پارکینگ یک مرکز خرید پارک می‌کردند اجرا می‌کنند. آریشا و بروک که با سلبریتی‌های زیادی برخورد داشتند، حالا توی هر فصل از پادکستشون برامون از ماجراهای پر آب و تاب زندگی افراد مشهور می‌گن. این فصل مربوط به خانواده گوچی و  ماجرای قتل ماوریتزیو است. داستان جالبی که جزئیات بی‌نظیری داره.

موضوع این اپیزود چیه:

خانواده گوچی از اول اونقدر که ما و همه جهان می‌شناسیم مشهور نبودند. گوچی بزرگ با ساختن چمدون‌های چرم دست‌ساز کارش رو شروع کرد و به معنای واقعی کلمه، پله‌های ترقی رو یکی یکی بالا رفت. ماوریتزیو که توی بچگی مادرش رو از دست داده بود با پدر سختگیری بزرگ شد. او که کودکی ساده و شادی نداشت با دختری آشنا میشه که بچگی او هم تعریفی نداشته و تنها چیزی که از مادرش یاد گرفته این بود که هرجور شده باید با یک مرد پولدار ازدواج کنه. پاتریسیا که هیچ چیز مشترکی بین خودش و ماوریتزیو نمی‌بینه فقط به خاطر جلب رضایت مادرش به دوستی با اون ادامه میده. ماوریتزیو داستان آشنایی با پاتریسیا رو با پدرش در میون می‌ذاره و غوغایی توی خونه به پا میشه. پیشنهاد می‌کنیم این اپیزود رو تا آخر گوش کنید. با شنیدن این سه اپیزود، می‌بینیم که تاوان عشق به پول و قدرت گاهی می‌تونه جون آدم‌ها باشه.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست Anatomy of murder

اپیزود: Packed away (Daniel Burroghs)

طول اپیزود: ۴۶:۰۰

پیشنهاد پادکست جنایی 3

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

بچگی آدم‌ها و خاطراتشون از پدر و مادر نقش مهمی توی رفتار اون‌ها در آینده بازی می‌کنه. با اینکه پدری که در این داستان واقعی به قتل رسیده هیچوقت پدر خوبی نبوده اما دخترش همچنان به عنوان یک انسان برای او ارزش قائله و بعد از اینکه متوجه میشه داستان ناپدید شدن پدرش به احتمال زیاد یک داستان ساده نیست، پیگیری ماجرا رو تا سال‌ها بعد قطع نمی‌کنه. این بار با صدای دختر مقتول و دوتا گوینده حرفه‌ای (یکیشون دادستان سابق جناییه و اون یکی هم معاون کلانتر بازنشسته است) به اپیزودی گوش بدهید که بهمون نشون میده بعضی از آدم‌ها ممکنه به خاطر پول هر کاری بکنند.

موضوع این اپیزود چیه:

کرولاین و برادرش تقریباً بدون حضور پدرشون بزرگ شدند. کرولاین هیچ خاطره شیرینی از بچگیش با پدرش نداره. صدای کرولاین رو توی این اپیزود می‌شنویم که خیلی خالص و بدون تعارف در مورد بی‌رحمی‌های پدرش حرف می‌زنه. کرولاین و برادرش چند باری در بزرگسالی سعی می‌کنند با پدرشون ارتباط برقرار کنند اما هربار بعد از مدت کوتاهی پدر دوباره از زندگیشون غیب میشه. این داستان تا زمانی ادامه پیدا می‌کنه که همسر جدید پدر با بچه‌ها تماس می‌گیره و ازشون می‌خواد که بیان و رابطه خانوادگی رو دوباره و این بار با کمک او شروع کنند. همه‌ چیز داشت خوب پیش می‌رفت که یه روز همسر پدر با کرولاین تماس می‌گیره و میگه: پدرت من رو به خاطر یه زن دیگه ترک کرد. این تازه شروع داستانه و باید بهتون بگم که حتی شروعش هم یک دروغ بزرگه.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست True crime chronicles

اپیزود: Hometown hero

طول اپیزود: ۴۰:۰۰

پیشنهاد پادکست جنایی 4

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

لورنزن رایت بسکتبالیست معروف که بیشتر از ۱۳ فصل در NBA بازی کرده بود تصمیم گرفت به شهر زادگاهش ممفیس برگرده. لورنزن با اینکه هنوز جوون بود اما مثل خیلی از ورزشکارهای دیگه به خاطر فشار مسابقات روی بدنش، دهه چهارم زندگی رو برای بازنشستگی از بازی حرفه‌ای انتخاب کرد. چطور ورزشکاری که در شهرش همه به عنوان یک آدم درستکار و دست به خیر می‌شناسنش توی ۳۴ سالگی به قتل می‌رسه؟ بیاید با هم داستان زندگی پیچیده بسکتبالیستی رو گوش کنیم که خودش از صحنه قتل خودش به پلیس زنگ می‌زنه و با این حال سال‌ها بعد قاتلش پیدا میشه. 

موضوع این اپیزود چیه:

لورنزن و همسرش بعد از سالها زندگی مشترک و با داشتن شش بچه، از هم جدا میشن و لورنزن که آتلانتا زندگی می‌کرد برای دیدن بچه‌هاش بین آتلانتا و ممفیس در رفت و آمد بود. جولای سال ۲۰۱۰ وقتی که به ممفیس رفته بود پسرش رو از خونه همسر سابقش می‌بره کلاس و برمی‌گردونه و این آخرین باریه که ممفیسی‌ها لورنزن رو زنده می‌بینند. مادر و خانواده لورنزن اون روز و تا چند روز بعد سعی می‌کنند باهاش تماس بگیرند و دست آخر مادرش به اداره پلیس میره و پسرش رو به عنوان فرد گمشده گزارش می‌کنه. بعد از همین گزارشه که پلیس متوجه تماس ناموفقی میشه که فرد ناشناسی با ۹۱۱ گرفته و توی اون تماس فقط صدای شلیک گلوله میاد و صدای نامشخص مردی که توی پس زمینه است. با پیگیری پلیس محلی که اون تماس تلفنی از اونجا انجام شده پیدا میشه و با پیداشدن جسد لورنزن پرونده پیچیده قتل این بسکتبالیست محبوب و ثروتمند نه روز بعد از قتل جریان پیدا می‌کنه.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

5 نظر
  1. جناب بندری عزیز سلام و خسته نباشید، ممنونم بابت تمام زحماتی که شما و گروه محترمتون میکشید، میخاستم خواهش کنم پادکستهای بیشتری درباره جنایات واقعی معرفی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *