Skip to main content

در قسمت هفتم پادکست کانال بی درباره یهودا گیل صحبت کردیم، جاسوسی که دو بار نزدیک بود اسرائیل رو وارد جنگی اشتباهی کنه. اما قایق گیل روی دریای ترس اسرائیلی ها حرکت می کرد، ترس از اینکه باز هم مثل جنگ یوم کیپور غافلگیر بشن..

جنگ یوم کیپور نقش مهم، اما غیر مستقیمی در داستان گیل داشت. ششم اکتبر ۱۹۷۳ وقتی اسرائیلی ها ساعات آغازین مقدس‌ترین روز مذهبی شون رو سپری می‌کرند، مصر و سوریه آنها روغافل‌گیر کردند. در این جنگ قرار بود مناطقی که در جنگ شش روزه‌ی ۱۹۶۷، اسرائیل از مصر و سوریه گرفته بود، پس گرفته بشه؛ بلندی‌های جولان به سوریه بر می‌گشت و شرق کانال سوئز دوباره جزو خاک مصر می‌شد.

این جنگ همونی ست که در داستان بهش اشاره می‌شه. جنگی که یک داغ بر ذهن کهنه سربازهای اسرائیل گذاشت و اونها رو برای همیشه از غافلگیر شدن ترسوند.

این ترس هم دلیلی شد برای شروع سلسله ماموریت های جاسوسی جدیدی (مثل ماموریت طولانی مدت گیل) برای جمع آوری اطلاعات از سوریه و هم یکی از علت‌هایی که بعضی گروه‌های داخل حکومت اسرائیل به دولت برای شروع جنگ (حتی بر پایه‌ی اطلاعات غلط گیل) فشار بیارند.

جنگ یوم کیپور خیلی زود با قبول آتش بس، تمام شد، اما مناقشه‌ی سوریه و اسرائیل برای پس گرفتن بلندی های جولان هیچوقت تمام نشد.

این آتش زیر خاکستر اول این هفته با یک خبر رسمی دوباره شعله ور شد. گویا بشار اسد یکی از پیش شرط های مذاکرات بین المللی سوریه رو پذیرش اشغالگری اسرائیل بر بلندی‌های جولان و لزوم برگردوندن این مناطق به سوریه اعلام کرده. حتی بعضی از منابع خبر دادن که نسخه‌ی اولیه توافقی که به تایید امریکا و روسیه هم رسیده این بند هم اومده که جولان متعلق به سوریه‌است و باید بهش برگرده.

همین خبر غیر رسمی اعلام نظر تند نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، رو به دنبال داشت که گفت این مناطق برای همیشه در حاکمیت اسرائیل بافی خواهد ماند. بعد هم نتاینیاهو در حرکتی نمادین و بسیار حساسیت برانگیز، برای اولین بار در این پنجاه سالی که از اشغال این منطقه می‎گذره جلسه کابینه‌ی اسرائیل رو در این منطقه برگزار کرد.

F160411KBG001-635x357

یک روز پس از آن، سخنگوی کاخ سفید، جان کربی، گفت ایالات متحده هنوز بر مواضع خود نسبت به این مناطق باقی است و این مناطق را جزوی از اسرائیل نمی‌دونه. و این چیزی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات ها بر اون اشتراک نظر دارند. این مناقشه باید با مذاکره بین سوریه و اسرائیل حل و فصل بشه و وضعیت فعلی سوریه این امکان را فراهم نمی‌کنه.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم درباره این حرف نتانیاهو گفته: طبق قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل، این یک اصل اولیه است که هیچ دولتی نمی‌تواند به این روش قلمروی حکومت دیگری را به قلمرو خود الحاق کند.

البته از طرفی دیگر،‌ تد کروز، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از نتانیاهو حمایت کرده و اعتقاد داره که بلندی های جولان متعلق به اسرائیله و فشار جامعه جهانی به اسرائیل برای برگردوندن این مناطق به سوریه ی درگیر در جنگ، می توانه خطرناک باشه. گفته می‌شه که نتانیاهو می‌خواد این موضوع رو در سفر این هفته‌اش به روسیه با پوتین هم مطرح کنه.

باید دید سرانجام این ماجرا که تازه دوباره داغ شده به کجا می رسه. به نظر می‌رسه که در هفته‌های آینده از بلندی‌های جولان بیشتر خواهیم شنید.

این مطلب به کمک نویسنده‌ی همکار وبلاگ کانال بی، ته چین، تهیه شده.

اپیزود هفتم کانال بی رو از ناملیک بشنوین:

http://goo.gl/GijY0T

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/240672413″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

 

دیدگاهتان را بنویسید