skip to Main Content
وقتی کارتل ال چاپو برای جابه‌جا کردن پول‌ها از Fedex کمک می‌گیردزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی کارتل ال چاپو برای جابه‌جا کردن پول‌ها از Fedex کمک می‌گیردزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

تو این مطلب قراره درباره اطلاعات جدیدی درباره نحوه کار کارتل مواد مخدر ال‌چاپو بخونیم؛ اینکه اونا چه راه عجیبی برای انتقال پول از آمریکا به مکزیک استفاده می‌کنن. دولت آمریکا اخیرا تونسته به این موضوع پی ببره. اونم از طریق یه شرکت خرید و فروش طلا و فلزات آب‌شده.

درسته که ال چاپو تو زندانه ولی این دلیل نمی‌شه که کارتل بزرگش با تمام قوا در حال کار و فعالیت نباشن. همیشه یکی از بزرگترین مشکلات کارتل‌های مواد مخدر این بوده که چه‌طوری از پولی که درمیارن، بدون اینکه دولت بفهمه استفاده کنن. مشکل بزرگ کارتل ال چاپو هم اینه که چطوری پول‌های حاصل از فروش مواد در آمریکا رو به مکزیک ببرن؟ مشکل‌شون اینه که آمریکا نظارت شدیدی روی مؤسسات مالی داره تا جلوی پول‌شویی رو به گیره. به همین دلیل انتقال پول‌های حاصل از فروش مواد به مکزیک کار ساده‌ای نیست.

طلای آب‌شده به کمک ال چاپ می‌آید

اخیراً از آخرین روش این گروه برای انتقال پول به مکزیک با سو استفاده از یک خلا قانونی در آمریکا رونمایی شد؛ اونم سر یک پرونده در دادگاه شیکاگو.  طبق مدارک مربوط به این پرونده، مشخص شده اعضای این باند از روش عجیبی برای حل این مشکل استفاده کردن. اون‌ها با پول‌هایی که به دست میارن از جواهرفروش‌های شیکاگو مقدار زیادی طلا و فلزات قیمتی می‌خرن. بعد اونها رو آب می‌کنند و با پست Fedex می‌فرستند به یک شرکت فلوریدایی که در پرونده اسمش حذف شده. بعد از انجام تحقیقات درباره این شرکت مشخص شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ حدود ۹۸ میلیون دلار طلا و فلزات گران بهای آب شده به این شرکت منتقل شده.

اما چرا کارتل ال چاپو این روش رو انتخاب کرده؟ گویا شرکت‌هایی که فلزات آب‌شده رو خرید و فروش می‌کنن، لازم نیست از همون قوانینی که بانک‌ها باید رعایت کنن، پیروی کنن؛ قوانین سفت و سختی که جلوی پول‌شویی رو می‌گیره. به این ترتیب پیدا کردن رد طلاهای آب شده و پول‌های دریافت شده سخت می‌شه.

این شرکت فلوریدایی یک درصد کمسیون برمی‌داره و مابقی پول رو می‌فرسته به حساب یه شرکت در مکزیک. این وسط هم جوری فاکتورسازی انجام می‌شه که به نظر میاد یک شرکت مکزیکی مقداری طلا به یک شرکت آمریکایی فروخته و در عوض پول این معامله رو در حسابش در مکزیک دریافت می‌کنه.

ماجرا چه‌طوری لو می‌رود

این قضیه وقتی لو می‌ره که دولت متوجه می‌شه مقدار زیادی طلای آب شده در میامی داره فروخته می‌شه. در حالی که میامی تولیدکننده جواهر نیست و تا قبل از ۲۰۱۱ میزان طلای وارد شده بهش خیلی کمتر بوده. همین پیک خرید طلا جرقه پیگری‌های بعدی رو می‌زنه و دولت به شعبه همون شرکت فلوریدایی مشکوک می‌شه که به نظر میاد خریدار همون مقدار اضافی طلاست. در نهایت هم نقش این شرکت آمریکایی در انتقال پول به مکزیک برملا می‌شه.

البته این اولین باری نیست که این شرکت دست به همچین کاری می‌زنه و قبلاً هم با اتهام پول‌شویی پرونده داشته.

آمارها نشون می‌دن که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۰ حدود صد میلیارد دلار مواد خریدن. با وجود اینکه بیشتر این پول تو آمریکا می‌مونه ولی کارتل‌ها روش‌های مختلفی برای خارج کردن پول از آمریکا ابداع کرده‌ان؛ از انتقال چمدون‌های پر از پول از همون تونل‌هایی که مواد رو آورده بودند تا روش‌های پیشرفته‌تری مثل آب کردن طلا و سوءاستفاده از خلاهای قانونی.

اصل این مطلب رو که ته چین، نویسنده همکار وبلاگ کانال بی ترجمه و خلاصه کرده می‌تونید اینجا بخونید
ماجرای ال چاپو، سرکرده این کارتل خلاق و داستان فرارش از زندان فوق امنیتی رو در اپیزود دوم پادکست کانال بی از ناملیک بشنوید.

 

 

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238782234″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *