Skip to main content

داستان مالکیت بلندی‌های جولان هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کنه. آخرین وضعیت که در این پست بلاگ هم بهش اشاره کردیم، این بود که فرانسه به‌عنوان میانجی طرحی رو ارائه کرده بود تا این گره کور باز بشه و به‌این‌ترتیب شاید یکی از بحران‌ها منطقه خاورمیانه کم بشه. داستان داشت خوب پیش می‌رفت که یک اتفاق ظاهراً بی‌ربط باعث شد اسرائیل شروع به بهانه‌جویی کنه و زیر میز بازی بزنه.

مدتی پیش یونسکو اعلام کرد “الحرم الشریف” یا “Temple Mount”، تنها یک مکان مقدس برای مسلمانان به‌حساب میاد و ارتباطی با مذهب یهود یا مذاهب دیگه نداره (به‌جز دو سازه مشخص که در متن اعلامیه ذکرشده). یکی از اعضای جلسه که به این مورد رأی مثبت داد، فرانسه بود. حالا Dore Gold یکی از مقامات بلندپایه وزارت خارجه اسرائیل در یکی از مصاحبه‌هاش به زبان ساده گفته اگر فرانسه همچین رأیی داده نباید انتظار داشته باشه اسرائیل با طرحش برای بلندی‌های جولان موافقت کنه.

الحرم الشریف یه منطقه مذهبی و مقدس برای مسلمان‌ها، یهودی‌ها و مسیحیاست که در داخل شهر قدس قرار داره و مسجدالاقصی که نماد فلسطین به‌حساب میاد یکی از چندسازه‌ی مهمشه.

هرچند این اظهارنظر بیشتر شبیه بهانه‌گیری بچه‌گانه است ولی باید به دو نکته رو توجه کرد:

اول مقدس بودن الحرم الشریف برای یهودیان نقش مهمی در مانیفست حکومت اسرائیل داره و این اعلان نظر یونسکو مسئله مهمی برای دولت اسرائیله.

دوم هم اینکه احتمالاً اسرائیل علاقه خاصی به حل مسئله بلندی‌های جولان نداره و سعی می‌کنه به روشی به ظاهر منطقی از رفتن پای میز مذاکره طفره بره.

البته این اظهارنظر رسمی اسرائیل نیست و باید دید آیا در عمل هم این رأی فرانسه در مذاکرات پیرامون بلندی‌های جولان تأثیر می‌ذاره یا نه.
بلندی‌های جولان منطقه‌ای در مرز بین سوریه و اسرائیل است که مناقشه سر مالکیتش از زمان جنگ بین این دوتا کشور شروع شد

اصل این مطلب رو که به کمک ته چین، نویسنده همکار وبلاگ کانال بی ترجمه شده اینجا ببینین.

اگه می‌خواید با یکی از داستان‌های شنیدنی درباره بلندی‌های جولان همراه بشید، تو اپیزود هفت پادکست کانال بی با یه جاسوس موساد آشنا می‌شید که برای حدود سه دهه نقش مهمی تو این درگیری‌ها داشته. اپیزود هفت پادکست کانال بی رو از ناملیک بشنوید.

.[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/240672413″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید