Skip to main content

یه اصطلاحه تو انگلیسی که فکر کنم نزدیکترین ترجمه‌ی فارسیش می‌شه “اونی که قبلن خودش دزدکی شکار می‌کرده، حالا شده قرق‌چی یا نگهبان”. اصطلاح کاربردی و قشنگیه و برای توصیف کسی به کار می‌ره که الان داره از چیزهایی محافظت می‌کنه که قبلن خودش بهشون حمله میکرد.
این گزارش میگه جدیدن دزدهای دریایی سومالی کار جدید و پردرآمدی پیدا کردن و شدن اسکورت مسلح همون قایقهای ماهیگیری که قبلن خودشون میدزدیدنشون.
موضوع اینه که آب‌های سومالی خیلی ماهی داره و ماهی‌گیری قاچاق با تورهای خیلی بزرگ که بین طرف‌داران محیط زیست هم خیلی مخالف داره، خیلی کار پردرآمدی حساب میشه.
دزدای سومالی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ مجموعن سیصد میلیون دلار از دزدی دریایی پول درآورده بودن. اما توی اپیزود سوم پادکست چنل‌بی، وقتی قصهی کشتی آلبدو رو تعریف کردیم، این رو هم گفتیم که با اقداماتی که کشورها و شرکتهای کشتیرانی و بیمه کردن، از سال ۲۰۱۲ به بعد دزدیدن کشتی‌ خیلی سخت شده و خیلی به ندرت اتفاق میافته. یعنی اون سفره دیگه جمع شده واسه سومالیایی‌ها.

سیستم این بیزنس جدیدشون اینطوریه که یه واسطه‌ی اهل سومالی تو یکی از کشورهای اطراف خلیج فارس به قایقهای خارجی “گواهینامه” میفروشه. گواهینامهای که معمولن هیچ مبنای قانونی ای نداره اما ماهیگیرها چند صدهزار دلار بابتش پول میدن و درعوض با خیال راحت و با اسکورت مسلح می‌رن برای صید ماهی تن و ماهیهای ارزشمند دیگه. بزرگترین مشتریشون هم از قرار معلوم قایقهای ماهیگیری ایرانی هستن. چون ایران عملن بزرگترین ناوگان ماهیگیری رو تو منطقه داره و دولتش هم خیلی کاری به کار این قاچاقچی ها نداره.

اپیزود سوم پادکست چنل‌بی درباره‌ی ماجرای گرفتاری طولانی سرنشینان کشتی آلبدو در دست دزدان دریایی تا اینجا پرطرف‌دارترین اپیزود چنل‌بی بوده و تا حالا بیش از ۲۳۰۰ بار شنیده شده.

دیدگاهتان را بنویسید