Skip to main content

من نزدیک چهار سال است که دارم به این فکر می‌کنم که از کجا برای پادکستم شنونده پیدا کنم؟ اولش یک چیزهایی انلاین پیدا کردم که زیاد به دردم نمی‌خورد. یک نمونه‌اش این که پیشنهاد می‌کردند مهمان پادکست‌های دیگر بشوم یا پادکست‌سازهای پرشنونده را مهمان پادکستم کنم که هیچکدام برای من پیشنهادهای چندان کاربردی‌ای نبودند. اما یکی از چیزهایی که زیاد این طرف و آن طرف خواندم و شنیدم این بود که برای پادکست و در کنار پادکست محتوای متنی هم تولید کنم. چون موتورهای جستجو متن را راحت‌تر و بهتر می‌گردند و پادکست اینطوری بهتر و بیشتر کشف می‌شود. من این پیشنهاد را جدی گرفتم و از چهار ماه بعد از اپیزود اول پادکست چنل‌بی شروع کردم منتشر کردن مطالب مربوط به سوژه‌های اپیزودها در بلاگ. یک سال و نیم بعد هم سایت پادکست راه افتاد و مطالب منتقل شد اینجا و کم‌کم هم تیمی درست شد که الان مشغول اداره‌ی سایت و انتخاب و ترجمه‌ و انتشار مطالب تکمیلی مربوط به اپیزودها هستند. خیلی از شنونده‌های فعلی چنل‌بی را از گوگل پیداکرده‌اند، وقتی که داشته‌اند دنبال چیز دیگری می‌گشته‌اند.

چون خودم از این روش جواب گرفتم، اینجا هم به عنوان یک پیشنهاد جدی برای شمایی که می‌خواهید شنونده‌ی پادکستتان را زیاد کنید درباره‌ی همین وبلاگ نویسی برای پادکست می‌نویسم. امیدوارم که این تجربه‌ی شخصی به درد شما هم بخورد.

 

۱. درباره‌ی موضوعات پادکستتان چیز بنویسید. نه فقط نوشته‌های کوتاهی که  پادکستتان را معرفی می‌کنند. نه در توییتر و تلگرام و بلاگ‌های عمومی. در سایت یا وبلاگ اختصاصی پادکستتان درباره‌ی محتوای اپیزودهایتان حرف بزنید. این محتوا هم البته از آن کلمه‌هاست که از بس بیجا و بازاری استفاده شده تقریباً از معنا خالی شده. از این چیزهایی ننویسید که تولید‌کنندگان حرفه‌ای محتوا می‌نویسند. از این نوشته‌های چند صد کلمه‌ای پر از کلیدواژه‌ها که بعد از خواندنشان هیچ اطلاعات جدیدی به خواننده اضافه نمی‌شود ننویسید. در چهارچوب و مرتبط با محتوای پادکستتان و درباره‌ی پادکستتان بنویسید.

۲. برای گوگل ننویسید، بنویسید که دانشی یا اطلاعاتی یا احساسی را به بقیه منتقل کنید. چنین نوشته‌ای به درد خواننده هم خواهد خورد و احساس می‌کند از خواندنش چیزی نصیبش شده. اگر یک اپیزود درباره‌ی ساعت شمس‌العماره حرف زده‌اید یک پست بنویسید و از این بگویید که چه چیزی باعث شد جذب این موضوع بشوید. بگذارید خواننده مزه‌ی لحن و موضوع و بیان پادکست شما را بچشد و تلاش کنید تشویقش کنید که پادکست را هم امتحان کند. فراموش نکنید که مقصد نهایی پادکست است.

۳. لینک پادکست را در پست های وبلاگ بگذارید که خواننده همزمان یا بلافاصله بعد از خواندن مطلب امکان مزه کردن پادکست را داشته باشد.

۴. وقتی دستتان در بلاگ نوشتن راه افتاد درباره‌ی تکنیک‌های سئو هم تحقیق کنید چون کمک می‌کند بلاگتان بیشتر و بهتر دیده شود. ولی پیشنهاد من این است که قبل از شروع بلاگ‌نویسی دنبال این تکنیک‌ها نروید. اول کار فقط عادت کنید به منظم نوشتن.

۵. به انتشار متن کامل پادکستتان در وبلاگ یا سایت فکر کنید. من خودم البته در این زمینه تا به حال کم‌کاری کرده‌ام. ولی انتشار متن کامل هم یک راه راحت و مؤثر تولید محتوای متنی در کنار پادکست است.

و اینکه فراموش نکنید که کار اصلی شما پادکست ساختن است. همه‌ی کارهای جانبی باید در خدمت کار اصلی باشد.

 

۳ دیدگاه

  • جواد گفت:

    من هر روز بعد از شنیدن آخرین اپیزود صفحه کانال بی رو شخم میزنم تا ببینم عکس ها و مطالب با اون اپیزود رو قرار دادید یا نه

    • فاطمه گفت:

      دقیقا منم همین کار رو میکنم. آقای بندری در کنار صدای دلنشین شما، دیدن عکسها و فیلم ها و خواندن مطالب تکمیلی هم حظ ما را کامل می کند. مانا باشید.

  • بهاره گفت:

    قالب وبلاگ قبل این سایتتون چی بود؟ ممنون میشم بگید البته یه سوال عکس بالا وبلاگتونه؟تو بلاگفا بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید