Skip to main content

تو آمریکا، انگلیس و جاهایی که بلیت بخت‌آزمایی یا لاتاری فروخته می‌شه رویای خیلی از مردم اینه که یه روز از خواب بیدار بشن و بفهمن که بلیتشون برنده شده و میلیونر شدن. لاتاری داستان‌های عجیب و غریبی داره که یکی از اونها رو با اسم برندگان لوتو در اپیزود ۴۶ پادکست چنل‌بی شنیدیم. برندگان میلیونی لاتاری لزوما تا آخر عمر غرق در ثروت نخواهند بود و تعداد قابل توجهی‌شون اگه به عقب برگردن ترجیح می‌دن به جای برنده‌ شدن تو لاتاری زندگی معمولی و بی‌فراز و نشیب خودشون رو داشته باشن. در حالی که بعضی از برندگان به زندگی پر زرق و برق، سرمایه‌گذاری درست و کمک به خیریه رو می‌آرن، بعضی دیگه دچار ورشکستگی مالی و شکست عاطفی می‌شن و همه‌چی‌شون رو از دست می‌دن. اینجا می‌خوایم شما رو با چند نمونه‌ی عجیب و غریب دیگه آشنا کنیم که خلاف انتظارند.

 

این چه کاری بود کردم؟

سال ۲۰۱۳ جین پارک ۱۷ ساله بود که تو لاتاری برنده‌ی یه میلیون پوند شد. معطل نکرد و برای خودش ماشین و لباس‌های گرون‌قیمت خرید، برای جراحی‌های زیبایی وقت گرفت و رفت تعطیلات. ولی عمل زیبایی موفق نبود و نزدیک بود جونش رو از دست بده. همون موقع بود که به فکر اقدام قانونی علیه لاتاری افتاد به این دلیل که لاتاری زندگی‌ش رو نابود کرده. می‌گفت: «کاش بیشتر روزها پول نداشتم. به خودم میگم اگه برنده نمی‌شدم زندگی‌م خیلی راحت‌تر بود. مردم بهم نگاه می‌کنن و فکر می‌کنن کاش زندگی من رو داشتن ولی متوجه میزان استرسی که دارم نیستن.»

ولی چند سال بعد از این استیصال، جین به یه بیمارستان خصوصی تو ترکیه رفت و دوباره عمل کرد و حالش خیلی بهتر شد.  

 

برنده‌ای که بانک زد

جیمز هیز سال ۱۹۹۸ شغلش نگهبان شب بود که تو کالیفرنیا برنده‌ی ۱۹ میلیون دلار شد. ولی این برنده بودن دوام چندانی نیاورد. همسرش نصف پول رو ازش گرفت، هیز رفت سراغ هروئین و هفته‌ای هزار دلار هروئین می‌خرید. وقتی پول‌هاش رو از دست داد برای اینکه زندگی‌ش سقوط نکنه و بتونه با همون سبک زندگی ادامه بده، رفت سراغ سرقت از بانک‌ها. ولی خیلی زود شناسایی شد و دستگیرش کردن. بعد از اعتراف به سرقت از بانک، دادگاه اون رو به ۳۳ ماه زندان محکوم کرد. هیچ‌کس اینقدر سریع نمی‌تونست از برنده به بازنده تبدیل بشه که جیمز هیز شد.

 

این هم از دوست ما

جی سامرز سال ۱۹۸۸ فقط ۲۰ سالش بود که برنده بیشتر از ۲۹ میلیون دلار تو لاتاری شد. سریع رفت یه ماشین مسابقه‌ای حرفه‌ای خرید و بعد هم پنج تا ماشین لوکس به دارایی‌هاش اضافه کرد. ولی خیلی زود فهمید که نمی‌تونه دارایی‌هاش رو حفظ کنه و چطوری هوشمندانه مالیات بده. این بود که از دوستش که هوش تجاریش رو قبول داشت برای مدیریت پولش کمک خواست. ولی دوستش به جای کمک چیکار کرد؟ درسته، حساب رفیقش رو یواشکی خالی کرد. سامرز از دوستش شکایت کرد ولی دیگه پولی براش باقی نمونده بود و مجبور شد دلیوری پیتزا بشه.

 

در ده سال همه‌چیز نابود شد

یکی دیگر از برنده‌های جوان لاتاری مردی بود به اسم مایکل کارول که سال ۲۰۰۲ در ۱۹ سالگی بیشتر از ۱۴ میلیون دلار برنده شد. بعد به یه عمارت نقل مکان کرد. برای خودش طلا و جواهر خرید و البته درگیر الکل و مواد مخدر هم شد. پول جایزه در عرض ۱۰ سال از بین رفت. زنش ازش جدا شد چون می‌دید که مایکل درگیر اعتیاد شده و مدام هم با زنهای دیگه رابطه داره. مایکل به زندان هم افتاد و وقتی آزاد شد رفت تو یه کارخونه‌ی کلوچه در اسکاتلند مشغول شد و ۳۰۰ دلار در هفته درآمد داشت. بعد شغلش رو عوض کرد و رفت تو معدن زغال سنگ مشغول به کار شد. با همسرش آشتی کرد و به زندگی ساده و کم‌پول خودشون ادامه دادن.

 

پشت میله‌های زندان

ویلیام باد تا قبل اینکه بلیت بخت‌آزمایی بخره مدام چک‌های بی‌محل می‌کشید و کارهای عجیب و غریب انجام می‌داد. تا اینکه سال ۱۹۸۸ برنده‌ی ۱۶ میلیون دلار از بخت‌آزمایی پنسیلوانیا شد و فکر کرد تا آخر عمر مشکلاتش حل شده. به خواهر و برادرش کمک کرد که یه رستوران راه بندازن و بیزینس خرید و فروش ماشین دست دوم رو شروع کنن. خودش چیکار کرد؟ با اینکه گواهینامه‌ی خلبانی نداشت یه هواپیما خرید و یه خونه‌ی بزرگ. دوست‌دختر سابقش رو هم تو ثروتش شریک کرده بود و همین دوست‌دختر ازش شکایت کرد تا پول بیشتری بهش بده. دارایی‌هاش رو قاضی مسدود کرد و روابطش با خانواده‌ش تیره و تار شده و یکی از برادرهاش هم یه قاتل استخدام کرده بود که ویلیام رو بکشه و پول‌هاش رو بالا بکشه. ویلیام مجبور شد همه‌چی‌ش رو بفروشه و این وسط به مردی که قصد داشت ماشینش رو سرقت کنه تیراندازی کرد و افتاد پشت میله‌های زندان. تا زمانی که در سن ۶۶ سالگی از دنیا رفت با پرداخت حقوق از کارافتادگی تامین اجتماعی زندگی می‌کرد.

 

کاش بلیت رو پاره کرده بودم

جان ویتاکر، مالک شرکت ساختمانی، جادویی ترین صبح کریسمسش رو سال ۲۰۰۲ به چشم دید. از خواب بیدار شد و فهمید برنده ۳۱۵ میلیون دلار شده. ویتاکر یه آدم مذهبی بود. ۱۵ میلیون دلار از پولش رو اهدا کرد تا دوتا کلیسا ساخته بشه. بنیاد ویتاکر رو هم تاسیس کرد که چک‌های برگشتی مردم رو پاس کنه. صرفا به این دلیل که اونا ازش درخواست کرده بودن.

تا سال ۲۰۰۷، بیشتر پولش از بین رفت. شرکت ساختمانی ویتاکر در دعواهای قضایی منحل شد و نوه‌ش اعتیاد به مواد مخدر پیدا کرد و به طرز مشکوکی درگذشت. اینا بس نبود، سال ۲۰۱۶ خونه‌ی ویتاکر هم آتیش گرفت. همه‌ی این اتفاقا باعث شد ویتاکر و همسرش بگن که اگه می‌تونستن به گذشته برگردن، بلیت رو پاره می‌کردن. جان ویتاکر سال ۲۰۲۰ در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت. گفته بود: «من فقط به عنوان دیوانه‌ای که در لاتاری برنده شد‌ه‌م تو یادها خواهم موند.»

 

برنده‌ی یواشکی

توماس و دنیس روسی ۲۵ سال بود ازدواج کرده بودن و تقسیم اموال رو هم کامل انجام داده بودن، حتی مسواک برقی هم از این قاعده مستثنا نبود. دنیس سال ۱۹۹۶ برنده بیشتر از یه میلیون دلار ار لاتاری کالیفرنیا شد. ولی موضوع رو به شوهرش نگفت و درخواست طلاق کرد. معلوم شد که از ازدواجش راضی نبوده. ولی دستش رو شد و یه قاضی دادگاه خانواده حکم داد که مخفی نگه داشتن جایزه‌ی لاتاری ناقض قوانین افشای داراییه. قاضی کل یک میلیون دلار رو به شوهر داد.

 

بابانوئل باسخاوت

بیلی باب هارل جونیور وقتی تو سال  سال ۱۹۹۷ برنده ۳۱ میلیون دلاری تو لاتاری تگزاس شد، شغل خودش رو ول کرد، با خانواده‌ش رفت هاوایی، برای نزدیکانش خونه و ماشین خرید و نزدیک ۵۰۰ بوقلمون به فقرا اهدا کرد. مامانش می‌گفت اون نقش بابانوئل رو بازی می‌کنه. ولی ولخرجی‌هاش باعث می‌شد که غریبه‌هایی به سمتش جذب بشن که می‌خوان ازش سوءاستفاده کنن و هارل مجبور شد چندبار شماره تلفنش رو عوض کنه. او و همسرش از هم جدا شدند و این شاید بیشتر از چیزی بود که هارل می‌تونست تحمل کنه. کمتر از دوسال بعد از برنده شدن در لاتاری، خیلی از پول‌هاش رو از دست داده بود، همسرش رفته بود و ظاهرا چاره‌ای برای هارل باقی نمونده بود تا جون خودش رو بگیره. پسرش اون رو در خونه‌ش مرده پیدا کرد.  

عکس بالای این مطلب از این‌جاست.

 

۱۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید