skip to Main Content
مثبت باش؛ پیامی از قربانی بمب‌گذاری ماراتن بوستونزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

مثبت باش؛ پیامی از قربانی بمب‌گذاری ماراتن بوستونزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

  قسمت چهارم پادکست کانال بی درباره روند محاکمه جوهر سارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستونه. این بمب‌گذاری قربانیای زیادی داشته که سلامتیشون رو از دست دادن و اغلبشون تلاش می‌کنن، نقص عضو، باعث نشه زمین‌گیر بشن. یکی از اونها روزانا سویاست. تو این مطلب می‌بینیم که روزانا بعد از اینکه تو این بمب‌گذاری پاش رو از دست می‌ده، چه زندگی‌ای داره و به چه چیزایی فکر می‌کنه.

روزانا سویا یکی از قربانیان بمب‌گذاری بوستون می‌گه که تمام جزئیات اون روز بمب‌گذاری یادشه. اون درست در خط پایان بوده که انفجار یک پاش رو ازش می‌گیره. سویا به سمت خط پایان قدم برمی‌داره تا دوستاش رو موقع عبور از خط پایان ببینه.  اون می‌گه: «ما بیرون ایستاده بودیم و روز زیبایی بود». اون فکر می‌کنه حدود ۱۵ دقیقه اونجا ایستاده بود تا که اون اتفاق افتاد: «اول انفجار اول و بعد از ۱۲ ثانیه انفجار دوم اتفاق افتاد…. خودمو نشسته رو زمین پیدا کردم و یه صحنه عجیبی بود.» بعد از انفجار اون از مصدومیتش آگاه نبود. پای راستش زیر بدنش مونده بود برای همین نمیتونست ببینتش، اگر چه خون رو می‌دید. اون صحنه رو آشفته تعریف می‌کنه: «اول من فکر می‌کردم حتمن اونجا می‌میرم مگه که کسی بیاد کمکم.»

بعد از چند دقیقه روزانا رو از صحنه بمب‌گذاری دور کردن و بردنش به بیمارستان . موقعی که تصمیم گرفتن پاشو قطع کنند اون به هوش نبود:«من با این صحنه به هوش اومدم.» نسبت به کسانی  که پاشون قطع شده اون اول خیلی راحت‌تر واکنش نشون داد و واقعیت رو قبول کرد. اما مرور زمان و زندگی بدون یکی از پاهاش براش سخت بود. روزانا می‌گه: «آیا من از این موقعیت متنفرم؟ مسلماً.» حرکت با یک پا سخته و عادت کردن به این شرایط واقعاً تلاش زیادی می‌خواد. او خیلی زیاد فیزیوتراپی انجام داده و الان بعد از سال‌ها می‌تونه به خوبی راه بره. اما اون هنوز شاکره که زنده است: «زندگی خوبه.»

سویا چهارتا پای مصنوعی داره. برای پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و یکی هم برای موقعی که میخواد لباس شیک بپوشه. بعد از ۲۰۱۳ اون تو یه مسابقه پنج کیلومتری شرکت کرده اما می‌گه این کار براش خیلی سخت بوده و برای اینکه دوباره انجامش بده برنامه داره روش بیشتر کار کنه.

شعار الان زندگیش اینه: «رو به جلو ادامه بده.»

روزانا می‌گه: «واقعا برای رسیدن به اون چیزی که میخوای، باید مثبت باشی بدون توجه به اینکه چقدر مسیر سخت خواهد بود. تو می‌تونی بعضی وقت‌ها لحظات بدی داشته باشی و به خودت اجازه بدی اون لحظه‌ها هم باشن، اما بعد باید به خودت مسلط بشی و از اونجایی که بودی دوباره شروع کنی.»

این مطلب رو زینب، همکار وبلاگ کانال بی ترجمه و خلاصه کرده و اصلش رو می‌تونید اینجا بخونید.

اگر دوست دارید در جریان روند محاکمه جوهر سارنایف، بمب‌گذار بوستون قرار بگیرید، قسمت چهارم پادکست کانال بی رو از دست ندید.

بدترین بدترین ها؛ ماجرای دادگاه جوهر سارنایف بمب‌گذار ماراتن بوستون رو از ناملیک بشنوید
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238783036″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *