Skip to main content

بر اساس مدارک دادگاهیِ منتشر شده، یک ستوان گارد ساحلی آمریکا به برنامه‌ریزی برای اجرای قتل گروهی از سیاستمداران و صاحب‌نظران لیبرال متهم شده است. کریستوفر پاول هاسون (Christopher Paul Hasson) چهل و نه ساله به جرم نگهداری سلاح و داروی غیرمجاز بازداشت شده است، هرچند دادستان‌های فدرال می‌گویند اتهامات فعلی تنها نوک کوه یخ جرایم اوست.

دادستان‌ها آقای هاسون را تروریستی داخلی می‌دانند. بنابر استدلال دادستان‌ها برای جلوگیری از آزادی موقت آقای هاسون: «متهم قصد کشتن شهروندان بیگناه را به مقیاسی کم‌نظیر در این کشور داشته است.» بر مبنای اطلاعات منتشر شده آقای هاسون دست‌کم از تابستان سال ۲۰۱۷ در حال طرح‌ریزی برای اجرای یک قتل‌عام بوده است. او در ای‌میلی که برای عده‌ای از مخاطبینش با عنوان «دوستان عزیز» فرستاده، گفته است: «آرزویم پیدا کردن راهی برای کشتن بیشتر آدم‌های روی زمین است.» او همچنین ایدئولوژی «لیبرال‌های جهان‌وطنی» را عامل اصلی «از بین رفتن زندگی مردمان سنتی به ویژه سفید‌ها» دانسته. در این ایمیل جزییاتی از یک حمله‌ی دو مرحله‌ای شامل حمله‌ا‌ی بیولوژیکی با استفاده از میکروب‌های آنفولانزای اسپانیایی، سیاه‌زخم و سم بوتاکس و سپس حمله‌ای به مراکز توزیع غذا، هم دیده می‌شود. همچنین او متهم شده است که تقریبا در همان زمان، شروع به جمع‌آوری تعداد زیادی اسلحه و مهمات کرده‌است. او به خرید غیرقانونی ترامادول در سال ۲۰۱۶ نیز متهم شده است.

روش کار آقای هاسون در جمع‌کردن انباری از سلاح و استروئید برای اجرای قتل‌عام، مطابق دستورالعملی است که تروریست نروژی راستگرا؛ آندرس برویک در مانیفست هزار و پانصد صفحه‌ای‌اش شرح داده است. برویک همان کسی است که در دو حمله‌ی جداگانه در یک روز در نروژ ۷۷ نفر را به قتل رساند و پیش‌تر داستانش را در قسمت نخست پادکست شنیدیم. مطابق شرح مندرج در پرونده، مانیفست برویک شامل جزییات بسیار دقیقی از مراحل طرح‌ریزی و آماده‌سازی حمله‌های دوگانه‌ی اوست و به این هدف نوشته شده است که دستورکاری باشد برای عملیات تروریست‌های تک‌رویی مانند او در آینده. تروریست‌هایی که به دلیل عملکرد انفرادیشان آنها را «گرگ‌ تنها» (Lone Wolf) هم می‌خوانند.

آقای هاسون از اوایل سال ۲۰۱۷ تا پیش از دستگیری به طور پیوسته مانیفست برویک را می‌خوانده است. او ژانویه امسال در مانیفست به دنبال رتبه‌بندی «خائنین» گشته است. رتبه‌بندی‌ای که مشخص می‌کند چه کسانی باید هدف حمله قرار بگیرند. او همچنین متهم است که در یک فایل اکسل اسامی ۲۰ نفر از رهبران شاخص دموکرات‌ها در کنگره، فعالین مدنی، سیاستمداران برنامه‌ریز و افرادی در CNN و MSNBC را شامل نانسی پلوسی (Nancy Pelosi) رئیس مجلس نمایندگان، سناتور چاک شومر (Chuck Schumer)،‌ سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) و الکساندرا اوکاسیو کورتز (Alexandria Ocasio-Cortez)، به عنوان اهداف احتمالی فهرست کرده است. او در همان روز تهیه‌ی این فهرست، در گوگل عبارت‌هایی مانند «بهترین مکان‌ها در واشنگتن برای دیدن نمایندگان کنگره» و «کجای واشنگتن می‌شود کنگره را از نزدیک دنبال کرد» را جست‌وجو کرده است.

در زمان دستگیری آقای هاسون بیش از سی بطری با برچسب هورمون رشد و تعداد زیادی اسلحه و مهمات از زیرزمین کوچک خانه‌ی او در سیلوراسپرینگ (Silver Springs) مریلند پیدا شد.

تصویری از فایل اکس اهداف حمله

 

مدارک متنشر شده روشن نکرده است که چه چیزی توجه مقامات را به فعالیت‌های آقای هاسون جلب کرده است.

 

مترجم: بهنام رضاییان مقدم

منبع

دیدگاهتان را بنویسید