Skip to main content

کریستین بالا، نویسنده کتاب “آموک”، برای طرح و اجرای نقشه قتل فردی که به نظر می‌رسید عاشق همسر سابقش شده به ۲۵ سال حبس محکوم شد. سال ۲۰۰۹، دادگاه محلی تشخیص داد این فیلسوف ۳۶ ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه برسلاو، داریوش ینشفسکی را بی‌رحمانه به قتل رسانده است. جلسات دادگاه و روند محاکمه بر اساس شواهد ضمنی برگزار شد. در کنار سایر شواهد، رمان “آموک” نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. کریستین بالا در این کتاب ماجرای قتلی را شرح می‌دهد که با آنچه خود به انجام آن متهم شده شباهت دارد.
با وجود درخواست تجدید نظر، کریستین بالا از سوی دادگاه تجدید نظر برسلاو نیز مجرم شناخته شد. قاضی سزاریوس باچکوفسکی در توجیه رای دادگاه توضیح داد، در کنار شواهد دیگر بالا در میان صحبت‌هایش در یکی از جلسات استماع دادرسی به قتل اعتراف کرده است (او هیچگاه کتبا اعتراف نکرد، اما ماموران پلیس حاضر در جلسه شهادت دادند که او گفته‌است مرتکب قتل شده). به علاوه، کارت تلفنی که در روز ناپدید‌شدن داریوش ینشفسکی استفاده شده، مدرک مهمی است که نشان می‌دهد او وادار شده دفتر کارش را ترک کند. این کارت متعلق به بالا بوده و ۳۵ تماس از طریق آن برقرار شده است که ۳۰ مورد از آن‌ها با پرونده مرتبط بودند. دادگاه (بر اساس نظر متخصصین) تردید نداشت گوشی موبایلی که چهار روز پس از مفقود‌شدن داریوش در یک فروشگاه آن‌لاین توسط بالا فروخته شده بود، به قربانی تعلق دارد. در آن زمان، دادگاه کریستین بالا را موظف کرد، ۱۱هزار زلوتی به خانواده مقتول بپردازد. این پول در واقع دستمزد وکیل این خانواده برای دفاع از آن‌ها در جلسات محاکمه بود.

سال گذشته، دفتر دادستانی ناحیه برسلاو اتهام تازه‌ای علیه کریستین بالای ۴۵ ساله مطرح کرد که ادعای او را مبنی بر نداشتن پول کافی برای پرداخت به خانواده مقتول رد می‌کرد. طبق شواهد ارائه‌شده توسط دادستان در این پرونده، کریستین بالا ابتدا برای حق تکثیر کتابش و سپس برای یک فیلم پول دریافت کرده است، اما همه‌ی این مبالغ به حساب مادرش واریز شده است. به گفته‌ی سخنگوی دادستانی و همان‌طور که در جریان دادرسی تایید شد، بالا از سال ۲۰۰۲ از حق تکثیر کتابش برخوردار بوده است. به علاوه، در مارس ۲۰۰۹ طی قراردادی با شرکت ژساف، حق انحصاری نوشتن فیلم‌نامه و ساخت فیلم براساس زندگی و کتابش را به این شرکت فیلم‌سازی واگذار و معادل ۲۰۰۰ دلار (بیش از ۶.۶ هزار زلوتی) دریافت کرد. این مبلغ به حساب مادرش واریز شد، کسی که طبق قرارداد با شرکت ژساف در ژانویه ۲۰۱۲ و جولای ۲۰۱۳ مجددا بیش از ۶.۶ زلوتی دریافت کرد.
سال ۲۰۱۵، خانواده‌ی مقتول از قاضی پرونده خواستند تا بالا را به پرداخت مبلغ بدهی وادار کند. کریستین بالا در پاسخ به قاضی نوشت، نه پولی برای پرداخت دارد و نه قراردادی که طبق آن مبلغی در اختیار او قرار گیرد. در همین زمان، توافق تازه‌ای از سوی شرکت فیلم‌سازی جایگزین قرارداد قبلی شد. براساس این توافق‌نامه حدود ۱۱۲ هزار زلوتی به عنوان حق بهره‌برداری از آثار بالا به او پرداخت می‌شد. این مبلغ نیز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶ به حساب مادر بالا واریز شد.
ژانویه ۲۰۱۶، قاضی دوباره نویسنده را برای پرداخت غرامت فراخواند. کریستین بالا مدعی شد شرایط مالی او تغییر نکرده است و درآمدی هم برای پرداخت این مبلغ نخواهد داشت. در نهایت قاضی ادامه‌ی این روند را بی نتیجه دانست و با درخواست بالا مبنی بر ختم این پرونده موافقت کرد.

“کریستین بالا به ارتکاب جرمى که براى آن متهم شده بود اقرار نکرد. طبق گفته‌ی وکیلش، او توضیح داد هرگز جزئیات اموال و حساب دارایى‌هایش را مخفى نکرده‌است تا قاضى را گمراه کند.
در صورت اثبات جرم، براى نویسنده کتاب آموک تا ٨ سال حبس در نظر گرفته مى‌شد.”

 

توضیح: این خبر به زبان لهستانی‌ بود، ما به کمک گوگل ترانسلیتور به انگلیسی برش گردوندیم و ترجمه کردیم. اگر لهستانی بلدید و اشتباهی در اصل خبر وجود داره به ما بگید لطفن.

 

منبع

مترجم زهرا مدرس

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید