skip to Main Content
آشنایی با ال چاپوی دیجیتالزمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

آشنایی با ال چاپوی دیجیتالزمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

نویسنده: اون رتلیف- نویسنده گزارش مسترمایند

رئیس بدنام مواد مخدر، خوآکین آرچیوالدو گوزمن لوئرا ملقب به ال چاپو، ۲۵ ژوئن در پی اثبات اتهامات اخیرش، توطئه و قاچاق مواد مخدر، مجازات می‌شود. این حکم، که وکیل گوزمان وعده تجدید نظر آن داده است، پس از ده-هفته دادرسی صادر شد. این محاکمه مملو از افشا و اعترافات هولناکی بود که با کلیشه‌های فرهنگ عامه از یک حاکم خبیث مواد مخدر در جنوب مرزهای ایالات متحده، تا حد زیادی مطابقت داشت. داستان ال چاپو و فرارهای او از زندان را در اپیزود دوم چنل‌بی شنیده‌ایم.
در همین زمان، چند مایل دورتر از دادگاه بروکلین که گوزمان در آن محاکمه می‌شد و در انتظار مجازاتش بود، یک برنامه‌نویس سابق ۴۶-ساله به نام پاول کالدر لرو در زندان فدرال به سر می‌برد. او به اندازه سلطان سابق مواد مخدر شناخته شده نیست، اما ممکن است شیوه‌های او در مقایسه با گوزمان اطلاعات بیشتری در مورد آینده کارتل‌های مواد مخدر در اختیار ما قرار دهد. ماجرای پاول لرو  را نیز در اپیزود ۱۲ چنل‌بی شنیده‌ایم.
لرو که اهل آفریقای جنوبی و همچنین تبعه استرالیا است، اعتراف کرده موسس یک سازمان بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و اسلحه است که نزدیک به یک دهه در ۶ قاره فعالیت می‌کند.
از لحاظ درآمد، چندین هزار میلیون دلاری که لرو از حرفه خود به دست آورده در مقابل میلیاردها دلار گوزمان ناچیز است. و در مقایسه تعداد قتل و جنایت، او تصدیق کرده ۷ فقره قتل را سازماندهی کرده، در حالی‌که دادستانی گوزمان را با ۳۰ فقره مرتبط دانسته است. با این حال لرو ساز و کار تازه‌ای را ارائه کرد که ظرفیت و توانایی آن از کارتل گوزمان بیشتر است: اینجا با کارتلی مواجه می‌شویم که به کمک فناوری هدایت می‌شود و موسس آن از قدرت نفوذ اینترنت برای خلق و اجرای یک عملیات فراگیر و جهانی بهره برده است. عملیاتی که از فروش آنلاین دارو تا پولشویی، قاچاق مت‌آمفتامین (شیشه) از کره شمالی و معامله اسلحه با ایران را پوشش می‌دهد.
لرو سازمان آنلاین خود را با فروش داروهای تجویز شده به مشتریان آمریکایی با نام RX Limited راه اندازی کرد. مانند بسیاری از استارت-آپ‌های حوزه فناوری، RX Limited نیز کار خود را با برون‌سپاری کارهای اولیه به پیمانکارانی در ویسکانسین و دیترویت توسعه داد. فعالان و شاغلین این مجموعه اقتصادی (Gig Economy)، پزشکان و داروسازان آمریکایی بودند که برای تایید و تجویز نسخه‌های سفارش شده در وبسایت RX Limited استخدام شده بودند. سفارش‌ها با پست شبانه ارسال می‌شد- بدون نیاز به تونل، باندهای پرواز مخفی و قاچاقچیان مواد مخدر.
لرو از خاک آمریکا خارج شد و از طریق لپ‌تاپش در فیلیپین بر روند کسب و کار نظارت می‌کرد. به دنبال افزایش سرعت رشد شرکت خود، از استراتژی متنوع سازی (یا استراتژی تنوع) برای ورود به بازارهای جدید پیروی کرد. در مورد او، این به معنی کسب سود زیاد از خرید و فروش اسلحه، قاچاق کوکائین و شیشه، بازار سیاه معامله طلا و حتی تامین مالی شبه نظامیان خود در سومالی و ایجاد یه پایگاه ماهواره‌ای برای تهیه و تولید مواد مخدر است.
لرو برای حفاظت از امپراطوری نوپای خود باز هم افراد بسیاری از سراسر جهان را به خدمت گرفت، این مجموعه شامل تعدادی محافظ شخصی از نظامیان سابق می‌شد که او به عنوان آدم‌کش استخدام کرده بود.
یکی از آن‌ها عضو سابق ارتش ایالات متحده، ژوزف هانتر، بود که سال ۲۰۱۶ برای طرح نقشه قتل مامور مبارزه با مواد مخدر به ۲۰ سال حبس محکوم شد. هانتر در مرکز بازداشت متروپلیتن در بروکلین منتظر مجازات خود برای قتل مشاور املاکی در فیلیپین است که سال ۲۰۱۰ به دستور لرو انجام شد.
اداره مبارزه با مواد مخدر ۵ سال لرو را به سرپرستی دو مامور تجسس، کیمبرلی بریل و استیون هولدرن، تعقیب کرد. اگرچه آن دو خود را وقف این کار کردند ولی به طرز مضحکی از امکانات و آموزش‌های لازم بی‌بهره بودند. زمانی که بریل و هولدرن با کامپیوترهای فرسوده کار می‌کردند و با ساختار اینترنت آشنا می‌شدند، هدف‌شان مشغول طراحی یک سرور ایمیل رمزنگاری شده و انتقال مخفی مواد مخدر بود. در نهایت، فعالیت‌های لرو مورد توجه سطوح بالای اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا قرار گرفت. سال ۲۰۱۲، ماموران ویژه گروه ۹۶۰ او را برای انجام یک عملیات جسورانه در لیبی فریب دادند، جایی که مقامات او را به زندان ایالات متحده منتقل کردند.
برخلاف گوزمان، لرو هرگز محاکمه نشد. او پس از دستگیری با اداره مواد مخدر برای به دام انداختن همکاران سابقش، از جمله هانتر، همکاری کرد. طبق برنامه، لرو بهار امسال مجازات می‌شود، و احتمالا مجازاتی بین ده سال زندان تا حبس ابد دریافت کند.
در هر صورت، این مدل هدایت کارتل به کمک فناوری که او پیشگام آن است همچنان نوپا و نابالغ است. شیوه او با استفاده کامل از قدرت اینترنت، شکل تازه‌ای از جرائم سازماندهی شده را ارائه کرد. برای مبارزه با آن، سازمان‌هایی مانند اداره مبارزه با مواد مخدر به افراد بیشتر مانند بریل و هولدرن نیاز دارند، افرادی پذیرای فناوری و مشتاق کاوش در زوایای پنهان اینترنت؛ جایی که بازارهای سیاه و ارز رمزها امکان داد و ستد را کنار دست قانون فراهم می‌کنند.
گوزمان پیش از دستگیری، فناوری‌های پیش رفته را به کار گرفته بود. او یک متخصص فناوری اطلاعات را برای طراحی و احداث یک شبکه رمزگذاری شده در سازمان خود استخدام کرد. زمانی که مقامات ایالات متحده این فرد را به همکاری وادار کردند، با نفوذ به سیستمی که او طراحی کرده بود امکان ورود به قلمرو ال چاپو نیز فراهم شد.
در عوض، پائول لرو شخصا سیستم رمزگذاری شده خود را طراحی کرد. احتمالا در آینده تعداد متخصصین فناوری اطلاعات در راس کارتل ها افزایش پیدا می‌کند. کارتل‌هایی که در سایه‌های دیجیتالی فعالیت می‌کنند و با آن شعار معروف سیلیکون ولی هدایت می‌شوند: سریع عمل کن و چیزها رو تغییر بده (از تغییر نترس).

منبع

مترجم زهرا مدرس

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *