Skip to main content

فرماندار فلوریدا، ران دسنتیس و کمیته عفو و بخشودگی به موضوع آزادی پیش از موعد “وایت بوی ریک” رسیدگی می‌کنند. این مرد زمانی از جوان‌ترین خبرچین‌های اف‌ بی‌ آی بوده و اخیرا سوژه‌ی یکی از فیلم‌های هالیوودی است.
دادگاه این هفته پرونده ریچارد ورش ۴۹-ساله را بررسی می‌کند، کسی که در عین زندانی‌بودن به خاطر نقش‌داشتن در یک سرقت وسیع (بین ایالتی) خودرو به حبس در زندان فلوریدا نیز محکوم شد. در ۱۴ سالگی، ورش به عنوان جاسوس اف بی آی در دیترویت کمک کرد تا یک حلقه کلیدی قاچاق کوکایین شناسایی و محکوم شود اما خودش درگیر فروش مواد مخدر و در نهایت دستگیر شد. ماجرای وایت بوی ریک را در اپیزود ۹ چنل‌بی شنیده‌ایم.
سال ۲۰۱۸، براساس داستان او فیلم “White Boy Rick” ساخته شد و متیو مک‌کانهی همراه ریچی مریت در نقش‌های اصلی بازی می‌کنند.

در جلسه‌ی استماع دادگاه، دو مامور بازنشسته اف بی آی خطاب به کمیته‌ی عفو گفتند ورش به خاطر همه کارهایی که برای دولت انجام داده، از جمله همکاری در چندین پرونده فساد عمومی از پشت میله‌های زندان، مستحق این آزادی است. تاریخ فعلی آزادی او از مرکز پاتنام در فلوریدا، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ است.
اگرچه اعضا پیشنهاد آزادی زود هنگام او را مطرح کرده‌اند، اما کمیته بلافاصله در این مورد تصمیم نگرفت.
هرمان گرومن، مامور سابق گفت “من باور دارم ظلم بزرگی در حق ریچارد ورش از سوی دولت صورت گرفته،” او ادامه داد، ورش به دسته‌های خطرناک دیترویت نفوذ کرد و در سال‌های ۸۰ به دادستان‌ها برای محکوم کردن ۲۰ نفر کمک کرد. “هرگز از او به خاطر این کارها قدردانی نشد.”
مامور پیشین، گرگ شوارتز اضافه کرد: “او هرگز و در مورد هیچ چیز به من دروغ نگفت. من کاملا عفو و بخشش مجازات را برای او توصیه می‌کنم. او تا حد زیادی برای اجرای قانون همکاری کرده است.”
فرماندار دسنتیس در اولین جلسه‌ی استماع عفو از زمان شروع به کارش به عنوان یک جمهوری‌خواه با شک و تردید حاضر شد. فرماندار اظهار کرد ورش زمانی که دوره‌ی محکومیت مواد مخدر خود را در زندان می‌گذرانده، در سرقت ۱۵۰ اتومبیل دست داشته است.
دسنتیس به ماموران سابق گفت “او به شما کمک کرده، سپس روی برگردانده و درگیر طراحی و هدایت جرم دیگری شده است،”
شوارتز پاسخ می‌دهد “لازم است همه اعمال و رفتار او را طی ۳۲ سال در نظر بگیرید،”
دادستان کل اشلی مودی، قاضی و دادستان سابق، به این ماموران گفت شواهد و مدارک خوبی در حمایت از ورش ارائه کرده‌اند، اما به این معنا نیست که او هم آزادی زود هنگام ورش را تایید می‌کند.
پیش از جلسه‌ی دادگاه، دستنیس به خبرنگاران گفته بود بدون قضاوت و پیش داوری به همه پرونده‌های عفو رسیدگی می‌کند.
فرماندار گفت “من خواهان یک برابری مطلق در اجرای عدالت هستم. همه‌ی پرونده‌ها کاملا مشابه یکدیگر نیستند،” او اضافه کرد “من به نجات (رهایی) و اهمیت نقش آن باور دارم.”
در دیترویت، بعد از بازجویی ماموران از پدر ورش به دلیل فروش غیر قانونی اسلحه، او به جاسوس اف بی آی بدل شد. پس از نفوذ به دسته‌های توزیع مواد مخدر و همکاری در راستای محکومیت بسیاری از آن‌ها، ورش با مقدار قابل توجهی مواد مخدر دستگیر و در نهایت به حبس ابد در زندان میشیگان محکوم شد.
سال ۲۰۱۷، ورش مشمول عفو مشروط شد و سپس برای گذراندن دوره ۵-ساله‌ی محکومیت خود به جرم اخاذی، به زندان فلوریدا منتقل شد.
جف کات‌کمپ، نایب فرماندار سابق فلوریدا و وکیل ورش، در رابطه با آزادی او اظهار امیدواری کرده است. او گفت “فکر می‌کنم دور از انصاف نیست اگر بگوییم آقای ورش دین خود را به جامعه ادا کرده است. و باور دارم اگر شانس دوباره‌ای داده شود، آقای ورش شهروندی نمونه خواهد شد.”

منبع

مترجم زهرا مدرس

دیدگاهتان را بنویسید