Skip to main content

اسنادی که اخیرا از سرویس اطلاعاتی فرانسه منتشر شده، نشان می‌دهد که این سازمان در مورد حمله به رئیس‌جمهور رواندا مطلع بوده.

رادیو فرانسه و سایت خبری مدیاپارت، در ماه فوریه گزارش مشترکی منتشر کردند که در آن، سندی مربوط به  اداره امنیت خارجی فرانسه “DGSE” (سازمانی فرانسوی معادل MI6 و CIA) منتشر کردند، که بر‌اساس آن اداره‌ی امنیت خارجی فرانسه از حمله به هواپیمای رئیس‌جمهور رواندا خبر داشته است.

در این گزارش سندی از این سرویس اطلاعاتی فرانسه مربوط به سال ۱۹۹۴ منتشر شده، که در آن از دو هوتوی افراط‌گرا، به‌عنوان حامیان اصلی حمله به هواپیمای حامل رئیس‌جمهور نام برده شده‌است. حادثه‌ای که جرقه‌ی نسل‌کشی بزرگ آن سال در این کشور آفریقایی شد.

این سند در سال ۲۰۱۵ توسط وزیر دفاع فرانسه (و بر اساس درخواست مقامات قضایی) از حالت محرمانه خارج شده‌است.

سند منتشر‌ شده از اداره‌ی امنیت خارجی فرانسه، نشان می‌دهد که دو هوتوی افراط‌گرا (سرهنگ تئونیست بگسورا، معاون وزیر‌دفاع وقت رواندا و لائورنت سربوگا رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح رواندا) از عاملان اصلی ترور سال ۱۹۹۴ رئیس‌جمهور بودند.

جووینال هابیاریمانا، رئیس‌جمهور ترور شده رواندا

 

بر اساس گزارش سازمان ملل، حادثه‌ی ترور رئیس‌جمهور رواندا “جووینال هابیاریمانا” که خود یک هوتو بود، جرقه و نقطه‌ی شروع نسل‌کشی عظیم رواندا بود، که در نهایت باعث کشته‌شدن ۸۰۰ هزار انسان شد. (گزارش این نسل‌کشی را در اپیزود ۱۴–نسل‌کشی رواندا تعریف کردیم)

سرهنگ بگسورا، به‌عنوان یکی از افراد اصلی نسل‌کشی، در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی سازمان ملل متحد، به یک زندان طولانی مدت محکوم شد.

فرد دیگری که در سند اخیر از او نام برده شده (سرهنگ سربوگا) نیز، مدت‌ها به‌عنوان یکی از مظنونین اصلی تحت نظر مقامات رواندا بوده.

هرچند او در دهه ۹۰ میلادی به فرانسه می‌رود، و در سال ۲۰۱۴ هم سیستم قضایی فرانسه درخواست استرداد او به رواندا را رد می‌کند.

به نظر می‌رسد، بازنشستگی این دو سرهنگ توسط شخص رئیس‌جمهور، در حالی که این‌ دو در آرزوی رسیدن به درجه‌ی ژنرالی بودند، عامل خشم و نفرت شدید آن‌ها از رئیس‌جمهور بود.

بر اساس تحلیل این گزارش، حمله به هواپیمای رئیس‌جمهور قطعا یک کار از پیش برنامه‌ ریزی شده توسط افراط‌گرایان هوتو بود، ترور تعداد زیادی از رهبران توتسی، و جمعی از اپوزیسیون میانه‌رو  آن هم در کمتر از نیم ساعت پس از ترور رئیس‌جمهور خود نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی دقیقی برای این حمله از قبل انجام شده بود.

 

ترجمه: مهران مرندی

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید