Skip to main content

کارآگاهان اسکاتلندیارد درحال بررسی زندگی پنج نفر در انگلستان هستند که اتهام آن‌ها به نسل‌کشی روآندا در ۲۵ سال پیش برمی‌گردد.

در جریان نسل‌کشی روآندا تخمین زده شده است که حدود ۸۰۰ هزار روآندایی که بیشتر آن‌ها توتسی بوده‌اند و تعداد کمی هم از قوم هوتو، بین ۷ آپریل تا جولای ۱۹۹۴ در طول ۱۰۰ روز سلاخی و نسل‌کشی شده‌اند. در اپیزود ۱۴ چنل‌بی داستان نسل‌کشی رواندا را تعریف کردیم.

یک سخنگوی پلیس در ژانویه‌ی گذشته اعلام کرده‌است واحد جناییِ جنگِ نیروهای نظامی که در زیرگروه مبارزه با تروریسم قراردارد، اطلاعات و مستنداتی از روآندا دریافت کرده است. این اسناد توسط واحد جرایم جنگی مورد ارزیابی قرارگرفته و همچنین افسرانی در رابطه با این موضوع و برای شروع کار و بررسی این اتهامات در رواندا مستقر شده‌اند. در آغاز تحقیقات، در درجه‌ی اول نیاز است یک بررسی دوباره بر روی کلیه مستنداتی که از روآندا منتقل شده‌ است انجام گردد که با توجه به پیچیدگی‌های موجود انتظار می‌رود که روندی طولانی و ادامه‌دار باشد.

به گزارش دیلی میرِر اسامی این مظنونین عبارت است از: کِلِستین موتاباروکا، ۶۳ ساله از کِنت؛ وینسنت براون که با نام وینسنت باچینیا هم شناخته می‌شود ۵۹ ساله از ایسلینگتون (شمال لندن)؛ کِلِستین اوگیراشبویا، ۶۶ ساله از اِسِکس؛ چارلز مونیانزا، ۶۱ ساله از بِدفورد و امانوئل اِنتِزیریایو از منچستر.

هر پنج نفر اتهامات خود را رد کرده و دخالت در نسل‌کشی را انکار می‌کنند.

در جولای ۲۰۱۷، رواندا از انگلستان درخواست استرداد و بازگرداندن پنج مرد با همین اسامی و همگی از نژاد هوتو، را داشت. این درخواست توسط دادگاه عالی انگلستان رد شد، در آن زمان قضات بر این گمان بودند که اگر آن‌ها را به روآندا بازگردانند به احتمال زیاد از یک محاکمه‌ی منصفانه محروم خواهند بود.

 

منبع

مترجم: زهرا شرقی

دیدگاهتان را بنویسید