Skip to main content

دادگاه عالی میشیگان درخواست صدور حکم مجدد برای موادفروش زندانی ریچارد ورش جونیور معروف به White Boy Rick رو رد کرد.

پرونده‌ی وایت بوی ریک رو در اپیزود نهم کانال بی شنیدیم و خوندیم که ریچارد ورش برخلاف باقی خلافکارها و قاچاق‌چی‌هایی که در همون زمان در شهر دیترویت دستگیر و محکوم و بعد از مدتی آزاد شدن هنوز بعد از ۳۰ سال زندانیه و تمامی درخواست‌ها برای بررسی مجدد حکم با بن‌بست مواجه شده.

قضات دادگاه عالی میشیگان گفتند که نسبت به امکان بررسی درخواست تجدیدنظر توسط دادگاه عالی ایالتی متقاعد نشدن. این آخرین نمونه‌ی ناامیدی ورش و وکلاشه ولی تنها نمونه نیست. در سپتامبر گذشته هم دادگاه تجدیدنظر ایالت میشیگان درخواست کاهش حکم حبس ابد رو رد کرد.

وکلای ورش معتقدن که موکل‌شون نزدیک سه دهه با استناد به قانونی که منسوخ شده به حبس ابد بدون امکان درخواست کاهش محکومیت زندانیه.

رالف موزیلی که سال‌هاست وکیل ورشه تصمیم دادگاه عالی رو مورد انتقاد قرارداده و گفته خودش و وکیل استیناف ورش ممکنه مجبور بشن از دادگاه فدرال درخواست آزادی بکنن: دادگاه عالی باید متوجه این نکته می‌بود که ورش باید بر اساس دستورالعمل‌های جدید صدور احکام، حکم جدید بگیره. صدها نمونه وجود داره که برای اعمال این دستورالعمل‌های جدید به دادگاه برگردونده‌شدن و دادگاه نمی‌تونه مشکل خاصی توی این نمونه پیدا کنه، این احمقانه نیست؟

سال ۲۰۱۰ یکی از دادگاه‌های عالی آمریکا قوانین مربوط به حبس ابد در خصوص جرایمی مثل فروش مواد مخدر رو ظالمانه و تنبیهی غیرمعمول تعبیر و اون‌ها رو منسوخ کرد.

انتقاد موزیلی به حکم مختصر و کوتاه قضات بود که حتی اسامی‌شون رو هم پای حکم ننوشته بودن: این یه تصمیم سیاسیه نه حقوقی؛ چه کسی چنین قدرتی داره که اون‌ها در حال اجراش هستن؟ تمام کسانی که ورش به دستگیری‌شون کمک کرده الان از زندان آزاد شدن.

ریچارد ورش هم در مصاحبه‌ی اختصاصی با شبکه‌ی چهار اعلام کرد که حکم مربوطه باعث ناامیدیش شده: اکثر مردم بابت هم‌کاری‌شون با دولت فدرال تشویق می‌شن ولی فکر می‌کنم من رو دارن تنبیه می‌کنن. اشاره‌ی ورش به هم‌کاریش با دولت برای ارایه‌ی اطلاعات در خصوص قاچاق‌چی‌ها و پلیس‌های فاسده.

ورش از دانا هتوی بابت حکمش در خصوص الزام تجدیدنظر تشکر کرد که البته حکم مزبور به وسیله‌ی دادستان منطقه به دادگاه ایالتی تجدیدنظر فرستاده و رد شد: اقدام او برای من هنوز ارزشمنده؛ دانا هتوی تلاش کرد که از قانون تبعیت کنه. فکر می‌کنم اون می‌دونه که ادامه‌ی حبس من ناعادلانه‌ست. صادقانه بگم، از وقتی این‌بار برنامه‌ی ما رو به‌هم ریختن فکر می‌کنم دلیلش بزدلی‌شونه.

ورش ۴۶ساله سال ۱۹۸۸ در سن ۱۷سالگی به مجازات حبس ابد بدون امکان درخواست بخشش و تخفیف به‌خاطر هم‌راه‌داشتن ۶۵۰گرم مواد کنترل‌شده، محکوم شد. موزیلی می‌گه بر اساس دستورالعمل‌های قضایی جدید ورش نهایتن به یک تا سه‌سال زندان محکوم می‌شه در حالی که ۲۸ساله توی یه سلول هشت در ده زندگی می‌کنه.

بر خلاف ادعای موزیلی و خود ورش که می‌گن به‌عنوان یه نوجوون خبرچین دولت فدرال و پلیس دیترویت بوده، گزارش‌های پلیس حکایت از پیوستن اون به عرصه‌ی تجارت مواد مخدر در سن ۱۴‌سالگی دارن که در اواسط و اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ چهره‌ی تازه‌ای در فروش مواد مخدر در قسمت شرقی شهر با مدل موی چتری و کوتاه و لباس‌های شیک بود.

درخواست عفو مشروط ورش در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ رد شد. قراره در دسامبر ۲۰۱۷جلسه‌ی بعدی رسیدگی به درخواست عفو مشروط برگزار بشه که یکی از آخرین امیدهای ورش برای آزادی از زندانه.

قاضی استفان مارکمن به این دلیل که در زمان رسیدگی به پرونده‌ی ورش و دوره‌ای که اون به عنوان خبرچین با نهادهای فدرال هم‌کاری می‌کرد وکیل دولت بود، در تصمیم‌گیری مربوط به رسیدگی مجدد به پرونده‌ی ورش شرکت نکرد.

 

اصل این خبر رو که اسد، همکار وبلاگ کانال بی ترجمه و خلاصه کرده می‌تونید از اینجا بخونید.

 

اپیزود نهم پادکست کانال بی درباره داستان عجیب وایت بوی ریکه. این داستان رو می‌تونید از ناملیک بشنوین.

اپیزود نهم پادکست کانال بی: پرونده‌ی عجیب وایت بوی ریک؛ چرا ریچارد ورش بعد از نزدیک سی سال هنوز زندانی است؟
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/250664240″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید