Skip to main content

طبق اسناد به دست آمده از وزارت دادگستری ایالات متحده، بلیک بنتال، یکی از مدیران سایت مسدود سیلک رود ۲.۰ (نسخه دوم بازار آنلاین موادمخدر در دارک وب) با نام مستعار Defcon، احتمالن در صورت همکاری با مقامات، تنها به دلیل جرائم مالیاتی تحت تعقیب قرار گیرد.
این اخبار اولین نشانه‌ها در مورد سرنوشت بنتال، پس از دستگیری او در سال ۲۰۱۴ و مصادره نسخه دوم سیلک رود، هستند. نسخه دوم سایت مدت کوتاهی پس از دستگیری راس اولبریکت توسط اف بی آی و بسته‌شدن سایت اصلی، شروع به کار کرد. ماجرای راس اولبریکت و سایت سیلک رود را در اپیزود ۲۳ تا ۲۶ چنل‌بی شنیده‌ایم.
نسخه دوم سیلک رود با استفاده از شبکه مخفی تور به منظور حفاظت از محل سرورهای سایت و همچنین کاربران آن، برای دلالان مواد مخدر بستر به‌نسبت امنی جهت فروش انواع مواد مخدر مانند هروئین، کوکائین، کانابیس و … در کنار سایر موارد مثل گذرنامه جعلی فراهم می‌کرد. بر اساس تحقیقات آکادمیک، سیلک رود ۲.۰ در دوران اوج خود، روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار فروش داشت.
توقیف نسخه دوم سایت سیلک رود توسط اف بی آی بخشی از عملیات Onymous بود. در این عملیات با استفاده از اطلاعات پراکنده‌ای که محققان موسسه مهندسی نرم افزار (SEI) در دانشگاه کارنگی ملون جمع آوری شده بود، کاربران شبکه تور شناسایی شدند. اف بی آی محققان موسسه SEI را برای ارائه آدرس IP سایت‌هایی که در دارک وب کشف کرده بودند، احضار کرد. پس از آن، اف بی آی بنتال را دستگیر کرد، او یک توسعه‌دهنده‌ی نرم افزار اهل سن فرانسیسکو بود که پیش از این برای شرکت فناوری های فضایی Space X کار می‌کرد.
طبق اسناد دادگاه، به عنوان بخشی از فعالیت سایت سیلک رود ۲.۰، بنتال به تبانی در قاچاق مواد مخدر، واگذاری اسناد شناسایی جعلی، هک‌کردن کامپیوتر و پول‌شویی متهم شده است.
مجازات تبانی در قاچاق مواد مخدر حداقل ده سال زندان و حداکثر حکم حبس ابد است. راس اولبریکت به خاطر طراحی سایت اصلی سیلک رود با فعالیت‌هایی نظیر قاچاق مواد مخدر، مشارکت در جرائم و جنایت‌های دنباله‌دار و تبانی در پولشویی، به حبس ابد محکوم شد.
اسناد به دست آمده حاکی از آن است که بنتال احتمالن با این رقم احکام مواجه نخواهد شد.
بر اساس مدارک مرتبط با فعالیت‌های سیلک رود ۲.۰ که توسط معاون دادستانی ایالات متحده امضا شده “اگر متهم به طور کامل با مفاد مندرج در این توافقنامه موافقت کند، پس از این به استثنای جرائم مالیاتی، او دیگر برای هیچ جرمی تحت تعقیب این اداره قرار نخواهد گرفت”. به علاوه، بنتال برای مصرف شخصی مقدار کمی از مخلوط مواد مخدر خوراکی نیز محکوم نمی‌شود.
طبق اسناد، در صورت موافقت کامل بنتال، “هیچ‌گونه شهادت و اطلاعاتی از سوی او (با اطلاعاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به دست آمده) علیه او در پرونده جرائم مالیاتی استفاده نخواهد شد”. همچنین اضافه می‌کند، او موظف است مقدار دقیق درآمد سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را -سال‌هایی که او به راه‌اندازی سیلک رود ۲.۰ کمک کرد- برای پرداخت مالیات معوقه به اداره مالیات ارائه کند.
آخرین موارد ثبت شده در پرونده بنتال مربوط به سال ۲۰۱۵ است. دادستانی ایالات متحده در بخش جنوبی نیویورک که مسئول پیگرد قضایی بنتال است و یکی از وکلای او این ادعا را رد کردند.
روند پرونده بنتال در نظام دادگستری کاملن با سایر افرادی که در سیلک رود ۲.۰ کار می‌کردند و کسانی که با مقامات همکاری نکردند، در تضاد است. سال ۲۰۱۶، ایالات متحده برایان فرل، با نام مستعار DoctorClu را برای اتهامات مربوط به مواد مخدر به هشت سال زندان محکوم کرد؛ او در کنار سایر وظایفش، فروم‌های سایت را اداره می‌کرد. ماه گذشته توماس وایت، مدیر دیگر سایت و طراح اصلی آن، به پنج سال حبس در لیورپول انگلستان محکوم شد.

 

منبع

مترجم زهرا مدرس

دیدگاهتان را بنویسید