Skip to main content

احتمالا کارخانه تاریخی شراب‌سازی ماساندرا، در کریمه به حراج گذاشته می‌شود.

مقامات شبه جزیره کریمه اعلام کردند که، می‌خواهند کارخانه‌ی تاریخی شراب‌سازی ماساندرا، که شهرتی جهانی دارد را، در یک مزایده به فروش بگذارند، البته هرگونه اقدام جهت انجام این مزایده با مخالفت شدید اوکراین مواجه خواهد شد.

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شراب روسیه هم به همین دلیل، از شرکت در این مزایده کناره‌گیری کرده است.

اخیرا کنترل ماساندرا، که در طول تاریخ طرفداران مشهوری، (از جمله تزار نیکلاس) داشته، از سوی فدراسیون روسیه به مقامات جمهوری کریمه منتقل شده است.

 

مدتی قبل ولادیمیر کنستانتینوف (رئیس مجلس کریمه) اعلام کرده بود که قصد خصوصی‌سازی این کارخانه تاریخی را دارد، این کارخانه، مربوط به سال ۱۸۹۴ می‎‌شود و همزمان دارای یکی از گران‌بهاترین مجموعه‌های شراب، در جهان است. پیش‌بینی می‌شود این مزایده در ماه اکتبر یا نوامبر امسال برگزار شود.

البته قابل درک است که هرگونه تلاش برای فروش این مجموعه، با مخالفت شدید مقامات اوکراین و هم‌پیمانان آن مواجه خواهد شد.

پیش از این ماساندرا تحت مدیریت دولت اوکراین بود، ولی بعد از سال ۲۰۱۴ و پس از تسخیر کریمه توسط روسیه، کنترل این مجموعه نیز از دست دولت اوکراین خارج شد.

در همان سال مقامات اتحادیه اروپا تغییر مالکیت این مجموعه، به روسیه را بر خلاف قانون دانستند، و در سال ۲۰۱۵ نیز مقامات اوکراینی مسئولین ماساندرا را به قاچاق بخشی از مجموعه ارزشمند شراب متهم کردند، مجموعه‌ای که به اعتقاد مقامات اوکراین، بخشی از میراث ملی اوکراین به حساب می‌آید.

 

 

ارزش ماساندرا چیزی در حدود ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

یکی از خریداران احتمالی این کارخانه، “بورین تیتوف” سرمایه‌داری است که بزرگ‌ترین کارخانه شراب سازی روسیه “Abrau-Durso” نیز مربوط به خانواده او می‌شود.

البته خود شرکت “Abrau-Durso”  اعلام کرده است که تمایلی به خرید ماساندرا ندارد.

دیگر خریداران احتمالی این کارخانه، دو میلیاردر روس، با نام‌های آرکادی روتنبرگ و یوری کوالچوک هستند. هر دوی این افراد روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارند، و از سال ۲۰۱۴ هم تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند.

پیشتر روزنامه مسکو تایم اعلام کرده بود که کوالچوک، کارخانه شراب‌سازی “Novy Svet”  را در سال ۲۰۱۷ از طریق “Rossia Bank” که در آن سهم حداکثری دارد، خریداری کرده است.

به‌نظر می‌رسد معامله این کارخانه برای خریدار آن بسیار پر دردسر خواهد بود و مالک بعدی این مجموعه با خطر تحریم‌های کشور‌های غربی مواجه خواهد شد.

 

ترجمه: مهران مرندی

منبع

 
 

دیدگاهتان را بنویسید