skip to Main Content
بادیگارد سابق رییس جمهور رواندا، در آفریقای جنوبی کشته شدزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

بادیگارد سابق رییس جمهور رواندا، در آفریقای جنوبی کشته شدزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

بادیگارد سابق رییس جمهور رواندا، پاول کاگامه در کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی به قتل رسید.
کامیل نکوروزیزا با انتقاد از رییس سابق خود، رئیس جمهور کاگامه، به آفریقای جنوبی تبعید شد و در آنجا با سرگرد بازداشت شده، کالیکسیته ناسابیمانا معروف به سانکارا ملاقات کرد. به گفته یکی از بستگان نزدیک، نکوروزیزا، برادر گروهبان اینوسنت کاریسا است؛ کسی که سال ۲۰۱۳ از اوگاندا دزدیده شد و گفته می‌شود در کیگالی زندانی است.
پس از ربوده شدن گروهبان کاریسا در آگوست ۲۰۱۳، کمیسریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) علیه دولت اوگاندا به دلیل افزایش آدم‌ربایی و تلاش برای ترور پناهدگان و پناهجویان در این کشور، اعتراض گسترده‌ای ترتیب داد.
وزیر دولت رواندا در امور اجتماعی شرق آفریقا، اولیویر نودوهانگیری گفت نکوروزیزا پس از مقاومت هنگام بازداشت به جرم همکاری در ربودن اتومبیل، توسط مامور گودوود کشته شد. او در توییتر نوشت “به این ترتیب، کامیل نکوروزیزا، عضو سازمان‌های تروریستی کنگره ملی رواندا (RNC) به رهبری کایومبا نایامواسا و پس از آن نیروهای جبهه آزادی‌بخش ملی (FLN) به رهبری ناسابیمانا، و همچنین یک متجاوز و رباینده بود. او روز گذشته به دلیل مقاومت هنگام بازداشت توسط مامور پلیس گودوود کشته شد. یک جنایتکار، همیشه جنایتکار است،”
مرگ نکوروزیزا تنها چند روز پس از آن که سرگرد سانکارا، رهبر شورشی متهم به هماهنگی حملات مرگبار در مناطق مرزی برای اقدامات تروریستی و دیگر اتهام ها مجرم شناخته شد، رخ داد. طبق گزارش‌ها سانکارا به همکاری با دولت‌های خارجی علیه کیگالی اعتراف کرده است.
سرگرد سانکارا ماه گذشته به دلیل فعالیت در جبهه آزادی‌بخش ملی، یک نهضت شورشی و متهم به انجام حملاتی داخل روندا از محوطه جنگلی و نزدیک به کشورهای بوروندی و جمهوری دموکراتیک کنگو، دستگیر شد.
گزارش شده او به ۱۶ اتهام از جمله تروریسم و قتل محکوم شده و یک عذر بی قید و شرط برای جرایمش ارائه کرده است.
دسامبر سال گذشته، سرگرد سانکارا مسئولیت  آتش زدن اتوبوس‌های مسافری در جنگل Nyungwe را بر عهده گرفت -ناحیه‌ی مورد علاقه گردشگرانی که برای دیدن گوریل‌های در معرض انقراض به آن‌جا می‌آیند- که به مرگ دو نفر و جراحت و آسیب‌دیدگی بسیاری منجر شد. این حملات باعث شد بسیاری از دولت‌های غربی از جمله فرانسه، آلمان، کانادا و استرالیا اتباع خود را از سفر به این مناطق منع کنند.
تعدادی از گروه‌های شورشی مخالف کاگامه -کسی که دهه‌ها حکومت کرده است و مخالفان سیاسی خود را در داخل و خارج مرزها دنبال می‌کند – فقط بیرون از مرز‌های رواندا در مناطق جنگلی دور افتاده جمهوری دموکراتیک کنگو و بروندی فعالیت داشته‌اند.
جبهه آزادی‌بخش ملی، جناح مسلح جنبش رواندا برای تغییر دموکراتیک است. یک گروه مخالف سیاسی که توسط پاول روسساباگینا پایه‌گذاری شد، هتل‌داری که اقداماتش در خلال نسل‌کشی ۱۹۹۴ در فیلم هتل رواندا شرح و نمایش داده شد. واقعه نسل‌کشی روندا در سال ۱۹۹۴ را در اپیزود ۱۴ چنل‌بی شنیده‌ایم.
روسساباگینا، در ویدیویی که ماه دسامبر در یوتیوب منتشر شد، گفت جبهه آزادی‌بخش ملی به دنبال آزادسازی رواندا از سلطه یک دولت سرکوبگر در کیگالی است. او که از زمان نسل‌کشی در بلژیک زندکی می‌کند، گفت “بسیاری از رواندایی‌ها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و دیگر اثری از آن ها دیده نشده است”
همچنین جبهه آزادی‌بخش ملی به نیروهای آزادی‌بخش دموکراتیک، از دیگر گروه‌های شورشی مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو پیوسته است که گاهی حملات مرزی علیه نیروهای رواندا انجام می‌دهند.
مترجم زهرا مدرس

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *