skip to Main Content
مصاحبه با استنلی کوهن وکیل جنجالی نیویورکی که تازه از زندان آزاد شده و دنبال دردسر جدید می‌گردهزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

مصاحبه با استنلی کوهن وکیل جنجالی نیویورکی که تازه از زندان آزاد شده و دنبال دردسر جدید می‌گردهزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

زندان من رو عوض نکرد. نه سخت‌ترم کرده و نه نرم‌تر‎.

این رو استنلی کوهن می‌گه، وکیل مدافعی که تو شماره‌ی ۶ کانال بی داستان مذاکره‌ پیچیده و ناموفقش رو با داعش تعریف کردیم

Stanley Cohen during an interview earlier this month at a Downtown law firm where he is currently serving as a consultant.   Photo by Sarah Ferguson.

کوهن بعد از برگشتش از سفری که برای اون پرونده رفته بود، ۱۱ ماه رو به علت جرم مالیاتی تو یکی از کمپ‌ زندان‌های پنسیلوانیا سپری می‌کنه. بعد سه ماه هم می‌ذارنش یه جاهایی که زندانی‎های رو قبل از آزاد شدن و ورود به جامعه نگه می‌دارن و حالا پنج هفته است که تو خونه‌اش زندانیه. اتهامش این بوده که تراکنش‌های مالی تا سقف ۳۵۰۰۰ دلارش رو اعلام نکرده و معاملات نقدی زیادی رو بدون ثبت و گزارش انجام داده. اما خودش ادعا می‌کنه که اتهام و شکایت‌های علیهش، همه بخشی از یه بازی سیاسی بزرگتری هستن علیه وکیلی که مدافع تندروها بوده، وکیلی که سه دهه از زندگیش رو برای دفاع از حقوق رادیکال‌ها، افراد مطرود و سرکوب شده‌ها صرف کرده. کوهن وکیل‌مدافع افرادی مثل داماد بن‌لادن، کتی بودین، رهبر حماس، اعضای حزب‌الله و هکرهای معروف بوده و سال ۲۰۰۲  تونست اسرائیل رو به جنایت جنگی متهم کنه.

خودش می‌گه این تصور غوطه ور بودنش توی پول خنده‌داره و دولت بعد از ۵ سال هنوز نتونسته نقطه‌ی پنهانی توی پرونده‌ش پیدا کنه، می‌گه اونا به مجرمایی مثل اون عادن ندارن و سر و کارشون با جنایت‌کارهاست. می‌گه پرونده‌ش هرگز یه پرونده‌ی مالیاتی نبوده و فقط به خاطر خانواده‌ش و اینکه طولانی شدن روند دادرسی باعث ورشکستگیش میشد، حاضر به توافق با دادگاه و پذیرش جرم شده و می‌پرسه که «آیا به خاطر جرم مالیاتیه که اجازه‌ی رفتن به مصر، اسرائیل و کویت رو ندارم؟»

درباره‌ی وضعیت کمپ زندان هم می‌گه که اون‌جا هیچ حفاظ، سلول، سیم خاردار، کلید یا اسلحه‌ای نبود. دوش و دستشویی اشتراکی بود و برای هرساعت کار ۱۲ سنت حقوق میگرفتن. به خاطر شخصیت رسانه‌ای و شغل جنجال‌برانگیزش، جزو زندانی های تحت نظر بود و شغلی رو توی زندان بهش دادن که ۵۰ نفر براش توی صف ایستاده بودن: کتابدار کتابخونه‌ی حقوق، چون فقط ۲۰ قدم با دفتر زندان فاصله داشت.

کوهن تعریف میکنه که تو دوره‌ی زندانش سه ترم کلاس‌های حقوق با موضوعای حقوق شهروندی و دولت آمریکا، انقلابی که باعث سقوط آپارتاید شد، اختلاف اسرائیل و فلسطین و حقوق بشر برای زندانیا برگزار میکنه. حدود یک سوم از زندانیا به صورت اختیاری شرکت می‌کردن و یکی از زندانیا بهش گفته بود که کلاسش رو دوست داره چون توش به چشم آدم احمق دیده نمی‌شه، یه آدم بالغه و بحث می‌کنه. کوهن ادعا می‌کنه با وجود مشکلات و محدودیت‌ها، هیچ چیزِ زندان براش سخت نبوده و خانواده تنها اهرم دولته برای تحت فشار گذاشتن اون و باقی زندانی‌هایی مثل اون که به جرم‌های غیر‌خشونت‌آمیز متهم بودن و عملا خطری برای جامعه نداشتن.

 کوهن الان تو خونه‎اش تحت نظره و از همونجا به نوشتن وبلاگ و توییترش ادامه میده و تا الان چند پیام تهدید به مرگ دریافت کرده.

درجواب اینکه چقدر نگران امنیتشه می‌گه این بخش جدایی ناپذیر و تلخ کار وکیلاییه که همیشه خودشون رو جلوی خط مقدم قرار دادن.

در حال حاضر مجوز وکالت کوهن معلق شده و فقط حق مشاوره داره. مثلن دو هفته پیش به یه گروه مسلمون تو آفریقای جنوبی مشاوره داد که دنبال گرفتن حکم دستگیری برای شیمون پرز بود. البته اون پروژه موفق نبود اما برنامه‎اش اینه که همین جور کارها رو ادامه بده.

اصل این مطلب که به کمک زهرا جعفری ترجمه و خلاصه شده اینجاست

قسمت ششم پادکست کانال بی رو درباره‌‌ی مذاکرات پیچیده‌ای که کوهن برای آزادی پیتر کسیگ طراحی و اجرا کرد از ناملیک بشنوین.

http://bit.ly/1O1isSE

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238791926″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *