Skip to main content

وقتی یک فیلم داستانی نگاه می‌کنیم، بعد که تمام می‌شود به قول خارجی‌ها That’s it! ولی وقتی اثر، ریشه در واقعیت دارد، بعد از تمام‌شدن فیلم، همچنان می‌توانید با آن درگیر باشید، از طریق کتاب، مستند یا مقاله‌ها و مصاحبه‌هایی که در رابطه با موضوع فیلم صورت می‌گیرد. البته که ویژگی همه‌ی قصه‌های چنل بی هم همین است. این مطلب را به‌خاطر فیلمی که از روی ماجرای تاد ویلینگهام، سوژه‌ی اپیزود ۳۴؛ به زبان آتش، ساخته شده است پیدا کردیم. اگر دنبال فیلم‌های جذاب دیگری هستید که امسال بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند، چندتا از شاخص‌ترین‌هایشان، اینجا معرفی شده‌اند:

Rocketman | راکت من
در جواب بوهمین‌ رپسودی، امسال فیلم «راکت‌ من» رو شد که از قضا به نظر می‌رسد فیلم بهتری هم هست. این فیلم درباه‌ی داستان زندگی التون جان است که از دوران کودکی‌اش در میدلکس شروع می‌شود تا موفقیت‌هایش در ضبط موسیقی پاپ، ازدواج، روابطش، و سر و کله‌زدنش با اعتیاد. در این فیلم Taron Egerton در نقش التون بازی کرده، این فیلم فقط یک موزیک- بیوگرافی نیست ولی یک فیلم موزیکال واقعی با ساز و رقص‌هایی جالب همراه با اجراهای اصیل التونی است.

 

Fighting With My Family | مبارزه با خانواده‌ام

خیلی از خانواده‌ها تجارت شخصی خودشان را دارند، به عنوان مثال ابزار فروشی‌ای که پدر بزرگ خانواده از اول داشته است. خانواده‌ی بریتانیایی این فیلم در یک حرفه‌ی منحصر به فرد هستند، همه‌ی اعضای این خانواده کشتی‌گیر حرفه‌ای‌اند. نویسنده و کارگردان فیلم Stephen Merchant است و با بازیگری Florence Pugh در نقش Paige و Lena Headey و Nick Frost در نقش پدر و مادر Paige.

The Farewell | خداحافظی

وقتی سرطان مادربزرگ لولو ونگ کارگردان در مرحله‎ی چهار تشخیص داده شد، خانواده‌اش تصمیم گرفتند به پیرزن چیزی در مورد بیماری‌اش نگویند و در عوض یک عروسی سوری در چین بگیرند تا همه برای خداحافظی با او بهانه‌ای داشته باشند و مادربزرگ نیز بویی از ماجرا نبرد. ونگ قبلا این داستان را در یکی از اپیزودهای This American Life در سال ۲۰۱۶ گفته بود و با The Farewell یا همان خداحافظی، یک داستان دلپذیر از فرهنگ پویای خانواده در چین را با یک فیلم بلند اقتباسی نشان داده است.

Ray & Liz | ری و لیز

انگلیس‌ها خوب بلدند چطور یک پرتره‌ی سینمایی سیاه از زندگی طبقه‌ی کارگر بسازند، Ray & Liz یک ورود جدید به این سنت دیرینه‌ی انگلیس‌هاست. Richard Billingham به دلیل پرتره‌هایی که از مادرش Liz به هنگام کشیدن سیگار و پدر الکلی‌اش Ray در اواخر دهه‌ی ۹۰ گرفت مورد تحسین قرار گرفته بود. زندگی نومیدانه و محدود آن‌ها موضوع اولین فیلم بلند او است، با صحنه‌هایی از زندگی به شدت فقیرانه‌ی آن‌ها در دوران کودکی‌اش با صحنه‌های از حضور پدر و مادرش در سال‌های پیری.
Trial By Fire | محاکمه با آتش

در سال ۱۹۹۱ در تگزاس، سه دختر کوچک در یک سانحه‌ی آتش‌سوزی کشته شدند. پدر ۲۳ ساله‌ی آن‌ها، Cameron Todd Willingham، متهم به بازسازی صحنه‌ی آتش‌سوزی و کشتن دخترهای خود شد و به اعدام محکوم شد. اجرای حکم می‌بایست در سال ۲۰۰۴ اتفاق می‌افتاد، اما به دلیل انتشار یک مقاله که در نیویورکر توسط David Grann نوشته شده بود، پرونده پنج سال معافیت گرفت. برای این‌که داستان فیلم بیش‌تر از این لو نرود اگر تا الان اپیزود به زبان آتش را گوش نکرده‌اید، ادامه‌ی داستان را می‌توانید از این قسمت چنل‌بی دنبال کنید.

Stockholm | استکهلم

سندرم استکهلم پدیده ای‌ست روانی که در آن گروگان حس یکدلی و همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگان‌گیر پیدا کرده و در مواقعی این حس وفاداری تا حدی‌ست که از کسی که جان/مال/آزادیش را تهدید می‌کند، دفاع کرده و به صورت اختیاری و با علاقه، خود را تسلیمش می‌کند. علت این عارضه روانی به طور عمومی، یک نوع مکانیزم دفاعی دانسته می‌شود. اما وقایعی که این اسم را به این سندروم داده‌اند خیلی شناخته‌شده نیستند. در ۱۹۷۳، سارقین مسلح در یک عملیات سرقت بانک در سوئد چند نفر را گروگان گرفتند. در طول ایستادگی در مقابل پلیس، چهار گروگان که کارمندان بانک بودند با گروگان‌گیرهای خود بیش‌تر از نیروهایی که برای کمک به آن‌ها در تلاش بودند احساس همدردی کردند – و بعد از تمام شدن محاصره، یکی از کارمندان حتی یک رابطه‌ی عاشقانه با یکی از مسلحین برقرار کرد. ستارگان فیلم Ethan Hawke و Mark Strong در نقش هفت‌تیرکش‌ها و Noomi Rapace در نقش کارمند بانک در فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

Hotel Mumbai | هتل بمبئی

در سال ۲۰۰۸، تروریست‌ها در طول ۴ روز ۱۲ حمله به بمبئی کردند، ۱۶۳ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. یکی از سایت‌های هدف تروریست‌ها، هتل لوکس نمادین شهر، هتل قصر تاج محل بود. در این فیلم Dev Patel در نقش پیش‌خدمت تاج محل و Armie Hammer در نقش مهمان آمریکایی، داستانی که در طول محاصره اتفاق می‌افتد را بازسازی می‌کنند و در آن می‌گویند که چگونه برای بقای خویش جنگیدند.

مترجم: زهرا شرقی

منبع

۷ دیدگاه

  • شبنم گفت:

    سلام دوستان، ممنون از سایت جالب و پادکستهای گیرا با صدای دلنشین آقای بندری. من خیلی وقتها در حال رانندگی در مسیر طولانی تا محل کار و برگشت در لندن به این پادکستها گوش میکنم و متوجه فاصله نمیشم.
    میخواستم براتون ایمیل بزنم اما ظاهرا لینکهای ایمیلتون در این صفحه کار نمیکنند یا حداقل در کامپیوتر من کار نمیکنند. اما یه کامنت دارم و اینکه به نظرم مطالب جرم و جنایت و غمگین و خشونت در پادکستهاتون زیاده. بنظرم اگر مطلب جالب و عمومیتر دیگه ای هم گاهی اضافه بشه خوبه.
    پیشنهاد دیگه اینکه من تازگی کتاب صوتی Bad Blood رو گوش کردم و بنظرم جالب اومد. شاید برای شما هم و تولید یه پادکست هم بد نباشه. باز هم ممنون و براتون آرزوی پیروزی میکنم.

  • جلبنی گفت:

    توضیحات فیلمها خوب بود اگر امکان دانلود بود خیلی عالی میشذ

  • تسیابت گفت:

    فیلمای گند مزخرف

  • سعیده گفت:

    سلام. وقت شما به‌خیر. خیلی از شنیدن پادکست‌هاتون لذت می‌برم و به همه توصیه می‌کنم.
    ممنونم ازتون و امیدوارم به‌زودی دوباره ادامه بدید.
    توی متن مربوط به فیلم «خداحافظی» یه اشکال املایی هست. عروسی «صوری» رو اشتباه نوشته‌ید.

  • Sajjad گفت:

    فیلم راه بازگشت براساس واقیت رو ببینید شاهکاره واقعا

دیدگاهتان را بنویسید