skip to Main Content
۱۳ نفر از مشهورترین هم‌بندی‌های ال چاپو در زندان فوق امنیتی ADXزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

۱۳ نفر از مشهورترین هم‌بندی‌های ال چاپو در زندان فوق امنیتی ADXزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

ترجمه: زهرا مدرس | منبع: وبسایت ۵۲۸۰
به فاصله دو ساعت (رانندگی) از دنور، ۳۷۶ نفر از بدنام‌ترین جنایتکاران ایالات متحده در تنها زندان فوق امنیتی کشور با حداکثر تجهیزات و تاسیسات نگه‌داری می‌شوند. از نیمه‌های جولای، با انتقال ال چاپو، رییس کارتل مواد مخدر سینالوئا در مکزیک، پس از محکومیت به حبس ابد به علاوه ۳۰ سال، ساکن بدنام دیگری به زندان ADX ایالت کلورادو اضافه شد. ماجرای ال چاپو و فرارهای او از زندان را در اپیزود ۲ چنل‌بی شنیده‌ایم.
این مجموعه ۳۷ هکتاری، واقع در حومه شهر قدیمی و معدن فلورنس، در نوامبر ۱۹۹۴ تاسیس شد و بسیاری از زندانیان مشهور کشور با جرایم سنگین و بسیار خشونت‌آمیز -که شرایط زندگی در میان دیگر زندانیان را ندارند- در آن ساکن‌اند. زندانیان ADX -یعنی قاتلان سریالی، تروریست‌ها، متجاوزان، رهبران فرقه و کارتل‌های مواد مخدر- تقریبا همیشه در سلول‌های انفرادی زندگی می‌کنند؛ یعنی ۲۳ ساعت از روز را در سلول‌های حدود دو در سه متر با پنجره‌های کوچک چهار اینچی که عایق صدا هستند، می‌گذرانند. به خاطر همین شرایط، زندان ADX در بحث و جدل‌های پیرامون تاثیر سلول‌های انفرادی بر سلامت روان مورد توجه قرار گرفته است. به گفته رابرت هود، سرپرست سابق ADX در گفتگو با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۵، «این مکان برای نوع بشر طراحی نشده است.»
انتقال ال چاپو به ADX با توجه به تمایل او به خشونت و دسترسی به منابع تقریبا نامحدود، دور از ذهن نبود. او دو بار از زندان‌های فوق امنیتی مکزیک فرار کرده است. ماجرای فرار او از تونل‌های زیر زمینی با موتور سیکلت سوژه فیلم‌های سینمایی است. و همین‌طور دستگیری او توسط نیروی دریایی مکزیک پس از شش ماه تعقیب و گریز، تیراندازی مرگبار و گریز دوباره‌ ال چاپو از دریچه مخفی پشت قفسه لباس.
تا به حال کسی از ADX فرار نکرده است (به جز یک مورد اقدام به قتل داخل آن)، به همین دلیل هم به «آلکاتراز کوه‌های راکی» ‌معروف شده است. اغلب زندانیان تنها با مرگ توانسته‌اند از این زندان خارج شوند و تعداد معدودی آن‌ قدر زنده مانده‌اند که محکومیت‌شان تمام شود.
در این مطلب، به برخی از بدنام‌ترین (و خطرناک‌ترین) مردانی اشاره می‌کنیم که در همسایگی ال چاپو و در سخت‌ترین زندان آمریکا حبس می‌کشند:

 

تری ال.نیکولز
هم‌بندی‌های ال‌ چاپو
تری ال.نیکولز | بمب‌گذار اوکلاهما سیتی | تروریست داخلی | ۱۶۱ حکم متوالی حبس ابد

 

اواخر دهه هشتاد، تری ال.نیکولز با تیموتی جی. مک‌وی زمانی که هر دو در خدمت ارتش ایالات متحده بودند، آشنا می‌شود. هر دوی آن‌ها به تئوریسین سرسخت ضد حکومت تبدیل شدند، ساخت بمب را یادگرفتند و در ۱۹۹۱، برای تخریب ساختمان فدرال آلفرد پی. موراه در اوکلاهما سیتی توطئه کردند. در نهایت بمب‌های آن دو جان ۱۶۸ نفر، از جمله ۱۹ کودک و نوزاد را گرفت. نیکولز به ۱۶۱ حبس ابد محکوم شد. مک‌وی که مغز متفکر بمب‌گذاری بود، با تزریق مهلک در سال ۲۰۰۱ اعدام شد.

 

روبرت پی. هانسن
هم‌بندی‌های ال چاپو
روبرت پی. هانسن | جاسوس،مامور دو جانبه | ۱۵ حکم متوالی حبس ابد

 

روبرت پی. هانسن، ۲۵ سال (۱۹۷۶تا ۲۰۰۱) مامور FBI بود. در این مدت، او هزاران سند و مدرک محرمانه را به اتحاد جماهیر شوروی و روسیه فروخت و در زمان دستگیری در سال ۲۰۰۱، حداقل ۱.۴ میلیون دلار به جیب زد. هانسن به انجام ۱۴ فقره جاسوسی مجرم شناخته و به ۱۵ حبس ابد محکوم شد.

 

رمزی یوسف و محمد سلامه
هم‌بندی‌های ال چاپو
رمزی یوسف و محمد سلامه | دو بمب گذار مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۹۳ | محکوم به حبس ابد

 

۲۶ فوریه ۱۹۹۳، یک بمب نیترات هیدروژن به وزن ۱۳۰۰ پوند را در پارکینگ برج شمالی مرکز تجارت جهانی در مرکز شهر نیویورک منفجر کردند؛ در اثر این انفجار ۶ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند. در مجموع، هفت نفر مسئول این حمله شناخته شدند و تنها شش نفر دستگیر شدند (عبدالرحمن یاسین هم‌چنان آزاد است). دو مجرم دیگر در حال حاضر در ADX زندانی هستند: رمزی یوسف (دو حبس ابد به اضافه ۲۴۰ سال) و محمد سلامه (۲۴۰ سال حبس)، در حالی که سه نفر دیگر -عمر عبدالرحمن، مرگ در سال ۲۰۱۷؛ محمود ابوحلیمه، انتقال به زندان FCI Terre Haute در ایندیانا؛ ایاد اسماعیل، انتقال به زندان USP Lee در ویرجینیا- به طور موقت در زندان فلورنس بازداشت بوده‌اند.

 

ریچارد لی مک‌نایر
هم‌بندی‌های ال چاپو
ریچارد لی مک‌نایر | استاد فرار از زندان | محکوم به حبس ابد با امکان انتقال به زندان ایالتی

این مرد اهل اوکلاهما به جرم قتل، اقدام به قتل و سرقت، دو حکم حبس ابد دریافت کرده اما به این خاطر نیست که در زندان فوق امنیتی به سر می‌برد. او توانسته سه بار از زندان فرار کند و به همین دلیل در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شود. اولین بار سال ۱۹۸۸،‌ هنگامی که برای بازجویی در زندان داکوتای شمالی بود توانست با چرب کردن دستبندهایش، دست هایش را آزاد کرده و فرار کند. او دو بار دیگر در سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۶ از زندان این ایالت فرار کرد تا سال ۲۰۰۷ که پس از دستگیری، مقامات او را به زندان ADX منتقل کردند.

تد جان کزینسکی
تد کزینسکی یونابامبر هم‌بندی‌های ال چاپو
تد جان کزینسکی | تروریست داخلی | ملقب به «یونابامبر» | محکوم به هشت حبس ابد

 

تد کزینسکی در حومه شیکاگو بزرگ شد. او یک دانش آموز مستعد و آینده‌دار بود که از هاروارد پذیرش گرفت و در یک مطالعه روانشناختی سه ساله که گفته می‌شود در شکل‌گیری عقاید و رفتارهای افراطی او موثر بوده، شرکت کرد. مدرک دکترای ریاضی خود را دریافت و بلافاصله در مونتانا، زندگی منزوی خود را در یک کابین شروع کرد. در اینجا بود که مانیفست معروف خود «جامعه صنعتی و آینده آن» را نوشت و تلاش ۱۷-ساله خود را برای کارشکنی در روند آن‌چه آن را نظام صنعتی و فن‌آوری می‌خواند، آغاز کرد. در مجموع،‌ او ۱۶ بمب دست‌ساز ارسال کرد و در نهایت سه نفر را پیش از دستگیری به قتل رساند. کزینسکی به جرم سه فقره قتل، ۱۰ مورد تخلف فدرال مرتبط با بمب‌ها،‌ هشت حکم حبس مادام العمر دریافت کرد. داستان یونابامبر را در اپیزود ۴۰  چنل‌بی شنیده‌ایم.

 

مایکل سوانگو
هم‌بندی‌های ال چاپو
مایکل سوانگو | قاتل سریالی | سه حکم متوالی حبس ابد

 

مایکل سوانگو، پزشکی که دهه ۸۰ و ۹۰ با استفاده از مجوز درمان خود بیماران و در برخی موارد همکارانش را مسموم کرد. سوانگو توانست با جعل گواهی‌های مربوطه، مدرک خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینویز دریافت کند و به عنوان کارآموز در مرکز درمانی دانشگاه اوهایو شروع به کار کرد. ظاهرا فعالیت مستمر خود را به عنوان قاتل سریالی از همین جا شروع کرد. گفته می‌شود او بیش از ۶۰ نفر را -اغلب با آرسنیک و یا تجویز بیش از حد دارو – مسموم و به قتل رسانده است. با این حال سوانگو تنها برای چهار قتل مجرم شناخته و سال ۲۰۰۰ به حبس ابد محکوم شد.

 

جوهر سارنایف
جوهر سارنایف بمب‌گذار بوستون هم‌بندی‌های ال چاپو
جوهر سارنایف | تروریست | معروف به بمب‌گذار بوستون | محکوم به اعدام

 

جوهر و تیمورلنگ سارنایف، دو برادر اهل چچن، پیش از مهاجرت به کیمبریج در قرقیزستان بزرگ شدند. این دو برادر تحت تاثیر حرف‌ها و لفاظی‌های افراطی انور العولقی،‌ عضو  متولد آمریکا و مبلغ القاعده که سال ۲۰۱۱ توسط یک پهباد آمریکایی کشته شد،‌ جذب تفکرات رادیکال شدند. جوهر و تیمورلنگ -که در آن زمان ۱۹ و ۲۶ ساله بودند- دو بمب خانگی در مسیر ماراتن بوستون کار گذاشتند؛ این انفجار سه کشته و بیش از ۲۵۰ زخمی بر جای گذاشت. پس سه روز تعقیب و گریز و کشته شدن مامور پلیس موسسه فن‌آوری ماساچوست، تیمورلنگ با شلیک گلوله پلیس کشته شد. در سال ۲۰۱۵، جوهر با ۳۰ اتهام، از جمله استفاده از سلاح کشتار جمعی مجرم شناخته و علی‌رغم درخواست‌های تجدید نظر والدینش به اعدام محکوم شد. ماجرای بمب‌گذاری بوستون و نقش این دو برادر را در اپیزود ۴ چنل‌بی شنیده‌ایم.

 

لری هوور
هم‌بندی‌های ال چاپو
لری هوور | رییس باند شیکاگو | شش حکم حبس ابد
مهاجرت از می‌سی‌سی‌پی به شیکاگو، هوور ۱۳ ساله را با گروه‌های تبهکاری درگیر کرد. او ابتدا عضو یکی از بزرگ‌ترین گنگ‌ها بود که بعد با گروه رقیب خود ادغام شد و تشکیلات وسیعی شکل گرفت. هوور،‌ ملقب به «کینگ لری»، دستور قتل فروشنده مواد مخدری به نام ویلیام یانگ را صادر کرد. او که گمان می‌کرد یانگ از باند آن‌ها پول و مواد مخدر دزدیده است، به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال زندان محکوم شد. با این حال گفته می‌شود، تحقیقات فدرال از هدایت و رهبری باند لوور از داخل زندان پرده برداشت، از جمله نظارت بر کسب و کار پرسودشان و ۳۰ هزار باند تبهکاری در ۳۵ ایالت؛ سال ۱۹۹۵،‌ هوور به جرم خرید و فروش مواد مخدر و اخاذی به ADX منتقل شد. در یک اقدام عجیب، کانی وست، موزیسین اهل شیکاگو، از دانالد ترامپ برای هوور در سال‌های آخر تقاضای عفو کرد.

 

ممدوح محمود سلیم
هم‌بندی‌های ال چاپو
ممدوح محمود سلیم | بنیان‌گذار القاعده | محکوم به حبس ابد

 

در سال ۱۹۸۸، ممدوح محمود سلیم، در نشستی دوستانه با اسامه بن‌لادن و میزگردی با دیگران شرکت کرد تا درباره شکل‌گیری یک سازمان تروریستی به نام القاعده، بحث و گفتگو کنند. جنایات این تروریست سودانی بی‌شمار است، اما سال ۱۹۹۸ به دلیل نقشش در بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا، همان سال در آلمان دستگیر شد. او به ۳۲ سال زندان محکوم شد، اما پس از مجروح کردن یک نگهبان زندان در یک تلاش نافرجام برای فرار، سال ۲۰۱۰ بدون آزادی مشروط به حبس ابد محکوم شد.

 

ریچارد سی. رید
هم‌بندی‌های ال چاپو
ریچارد سی. رید | بمب‌گذار با کفش | سه حکم متوالی حبس ابد

 

یکی دیگر از اعضای القاعده،‌ ریچارد رید متولد بریتانیا است که در آوردن کفش در بازرسی فرودگاه را مدیون او هستیم. اواخر ۲۰۰۱، رید کفش‌هایش را با مواد منفجره پر کرد و سوار پروازی شد که از پاریس به میامی می‌رفت؛ خوشبختانه، بمب خانگی منفجر نشد. او با مسافران درگیر و پس از فرود اضطراری در فرودگاه بوستون دستگیر شد. رید به هشت اقدام تروریستی متهم شد و سه حکم متوالی حبس ابد به علاوه ۱۱۰ سال حبس تعزیری دریافت کرد.

 

دوایت یورک
هم‌بندی‌های ال چاپو
دوایت یورک | پدوفیل (کودک آزار) و رهبر فرقه | محکوم به حبس ابد

 

دوایت یورک، ملقب به مالاکی زی. یورک، اواخر دهه ۶۰ گروه مذهبی نوابین را تاسیس کرد؛ ابتدا به نظر می‌رسید آن‌ها یک گروه بی‌آزار و متعادل از مسلمانان سیاه‌پوست هستند، اما با گذر زمان به یک فرقه ملی‌گرا با عقاید و ایده‌های کاملا متناقض، از جمله باور به موجودات فضایی،‌ نفرت از سفیدپوست‌ها و ستایش مصر باستان، تبدیل شدند. انگیزه‌ها و توانایی نفوذ یورک بسیار پیچیده است اما به طور خلاصه، او یک رهبر فرقه و فرد متقلبی بود که از قدرتش برای آزار و اذیت کودکان سواستفاده می‌کرد. اوایل سال ۲۰۰۰، او به جرم بدرفتاری و کودک‌آزاری (با شهادت ۱۴ کودک) به ۱۳۵ سال حبس محکوم شد.

 

اریک آر.رادولف
هم‌بندی‌های ال چاپو
اریک آر.رادولف | بمب‌گذار پارک المپیک | محکوم به دو حبس ابد

 

اریک رادولف متولد جنوب شرقی انگلستان، دوران نوجوانی خود را در ایالت میسوری میان اعضای یک کلیسای وابسته به اسرائیل و فرقه مسیحی منشعب از جنبش سنت Latter Day سپری کرد. این دوران در گرایش او به عقاید افراطی موثر بود: رادولف به عنوان یک دانش آموز ترک تحصیل کرده از دبیرستان و کهنه سرباز ارتش ایالات متحده،‌ با هدف حمله سیاسی به «سوسیالیسم جهانی» و «برنامه/دستور کار همجنس گرایان» به بمب‌گذاری‌های متعددی اقدام کرد. سال ۱۹۹۶، رادولف با بمب‌گذاری در پارک المپیک آتلانتا حین برگزاری المپیک تابستانی و کشته شدن یک تماشاچی و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ نفر، شناخته و معروف شد. با وجود تماس با پلیس و هشدار بمب،‌ ماموران پلیس نمی‌دانستند چه کسی مسئول این انفجار بوده، و رادولف به بمب‌گذاری ادامه می‌دهد: یکی در محوطه کلینیک سقط جنین در آتلانتا و آلاباما، و دیگری در یک بار لزبین‌ها در آتلانتا. رادولف یکی از مهم‌ترین جناینکاران تحت تعقیب FBI بود تا سال ۲۰۰۳ که حین زباله‌گردی در کارولینای شمالی دستگیر شد. او به دو حبس ابد محکوم شد.
12 نظر
      1. ب نظر شما با مسلمانی ک خودش ناموفق و درمانده هست و حسادت و خباثت بینهایت زیادی دروجودش برای جلوگیری از رشد دیگران دارد بایستی چ کرد؟ دید یک مسلمان ب زندگی کاملن وارونه ست ! وراه حل همه چیز را در شکستن و کشتن و نابودی از بیخ وبون جستجو میکند و دراین راه نه تنها رحم و شفقتی ندارد بلکه کردار خودرا عبادت میپندارد

  1. سلام چنل بی. من و دخترخاله هام خیلی دوستتون داریم. از وقتی با پدیده ی پادکست خصوصا چنل بی و بی پلاس آشنا شدیم تو دورهمی هامون فقط از شما و داستان هاتون تعریف میکنیم.دوستتون داریم. از طرف شیما، شهرزاد، سارا و خودم نیلوفر.خدا قوت به همه بچه های چنل بی. درود بر علی بندری بی رقیب

  2. سلام
    نیازی به تعریف از کارهاتون نیست. چون شما خیلی خوبید.
    واقعا با گوش دادن پادکست هاتون آرامش عجیبی میگیرم.
    لطفا روایت های افراد موفق و کسایی که کارهای بزرگ و مفیدی برای دنیا انجام دادن رو هم تو برنامه داشته باشید تا بتونیم الگوبرداری کنیم.
    داستان زندگی افراد موفق
    بازم میگم خیلی خوبید.

  3. ممنون از اطلاعات خوبی که توی سایت گزاشتین
    من تمام اپیزود ها رو گوش کردم و کلی لذت بردم
    تشکر فراوان از مجموعه چنل بی و بی پلاس
    ارادت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *