skip to Main Content
جودی کلارک به دنبال جلوگیری از صدور حکم اعدام برای تیرانداز کنیسه­‌ی پیتسبورگزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

جودی کلارک به دنبال جلوگیری از صدور حکم اعدام برای تیرانداز کنیسه­‌ی پیتسبورگزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

نوشته: کمپبل رابرتسون

دادستان‌های فدرال اعلام کردند که به دنبال صدور حکم اعدام برای متهم کشتار ۱۱ نمازگزار کنیسه­‌ی پیتسبورگ هستند. این کشتار که در ماه اکتبر اتفاق افتاد، خون‌بارترین حمله‌­ی ضد قوم یهود در طول تاریخ ایالات‌متحده نامیده شد.

آنها معتقدند بر اساس ۲۲ حکم از ۶۳ حکم صادرشده بر علیه او و با توجه به انگیزه­‌ی متهم پرونده، “رابرت دی. باورز” و عدم پشیمانی او، مجازات مرگ عادلانه است.
دادستان‌ها می‌گویند “این متهم، زنان و مردان شرکت‌کننده در مراسم مذهبی در کنیسه‌­ی درخت زندگی را هدف قرارداد. این کنیسه در منطقه­‌ی اسکویرل هیل و در همسایگی پیتسبورگ پنسیلوانیا واقع‌ شده است، منطقه­‌ای که محل زندگی یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جمعیت‌های شهری یهودی در ایالات‌متحده است. هدف متهم بالا بردن میزان تلفات و صدمات جنایت و نیز ایجاد ترس در میان جمعیت‌های یهودی محلی، ملی و بین‌المللی بوده است.”
دادخواست حکم اعدام در دادگاه ناحیه‌ای ایالات‌متحده که به ناحیه­‌ی غربی پنسیلوانیا تعلق دارد، مطرح شد. زمان اعلام دادخواست یک ماه پس‌ازآن بود که دادستان کل، ویلیام بار، از تصمیم وزارت دادگستری مبنی بر بازگرداندن مجازات اعدام برای زندانیان فدرال خبر داد، مجازاتی که از سال ۲۰۰۳ به حال تعلیق درآمده‌ بود.
دادستان‌های فدرال مدت‌ها است که به درخواست حکم اعدام برای پرونده‌­ی پیتسبورگ فکر می‌کنند. در ماه ژانویه، جودی کلارک به وکلای تسخیری متهم پیوست. او وکیل چندین زندانی باسابقه مثل یونابامبر (اپیزود ۴۰) و جوهر سارنایف (اپیزود ۴؛ بدترین بدترین‌ها) بوده و در کمک به افراد برای جلوگیری از صدور حکم اعدام، مشهور است.
دسترسی به وکلای متهم برای دانستن اظهاراتشان امکان‌پذیر نبود.

مراسم یادبودی که سال گذشته در کنیسه­‌ی درخت زندگی در پیتسبورگ، چند روز پس از کشتار ۱۱ نفر در حین مراسم صبحگاهی به دست یک فرد مسلح، برگزار شد.

برخی شاهدان گفته‌اند که متهم در زمان حمله، شعارهای ضد قوم یهود ‌داده و در اینترنت هم مرتب پیغام‌های نژادپرستانه ارسال ‌می‌­کرده است.
اما اعضای سه کنیسه‌ای که در ”کنیسه­‌ی درخت زندگی” (جایی که در صبحگاه روز یکشنبه ۲۷ اکتبر و در زمان گردآمدن مردم برای انجام مراسم عبادت، موردحمله قرار گرفت) با یکدیگر ملاقات کردند، در مورد درخواست صدور حکم اعدام متفق‌القول نبودند.
خانم میری رابینوویتز که همسرش دکتر جری رابینوویتز از اعضای کنیسه‌­ی ”دور هاداش” در جریان آن حمله کشته‌ شده می‌گوید، “گمان نمی‌کنم که انجام این کار، خدمت به اجرای عدالت باشد و چنین درخواستی برای من بی‌معنی است.”
رخی از اعضا اظهار امیدواری کرده‌اند که با تخفیف حکم متهم به حبس ابد، آن‌هم در چنین محاکمه‌ای که مخاطبان بسیاری دارد، بتوان از مشاهده­‌ی مجدد چنین حملاتی جلوگیری کرد. اما بسیاری بر این باورند که تمایل وزارت دادگستری به بازگرداندن مجازات اعدام و خود ماهیت تیراندازی، درخواست صدور مجازات مرگ را ممکن می‌سازد.
خانم رابینوویتز، یکی از چندین نفر عضو کنیسه­‌ی درخت زندگی است که طی چندین نامه از آقای بار خواستار توقف پیگیری حکم اعدام‌شده‌اند. او در نامه‌ای به تاریخ ۸ آگوست، نوشته است که نمی‌خواهد ماجرای وحشتناک قتل جری در قالب محاکمه برایش تکرار شود و از این بابت نگران است که چنین کاری می‌تواند سکویی در اختیار قاتل همسرش قرار دهد تا با استفاده از آن به انتشار نوع شرورانه و بیمارگونه‌ای از نفرت بپردازد، و از همه مهم‌تر اینکه تحمیل مجازات اعدام می‌تواند کنایه‌ای تلخ و بی‌رحمانه به نفرت شوهرش از مجازات مرگ باشد.
جاناتان پرلمن، خاخام ”کنیسه‌­ی نور نوین”، در نامه‌ای به تاریخ ۱ آگوست به آقای بار می‌نویسد، “محاکمه‌­ی مجازات مرگ که محاکمه‌ای طولانی‌مدت و دشوار است، می‌تواند فاجعه‌بار باشد چراکه در آن شاهدان و وکلا نمایش دهشتناکی را به راه می‌اندازند و توجه رسانه‌ها را به این قاتل جلب می‌کنند، توجهی که سزاوارش نیست.”
این خاخام که کنیسه‌­ی او سه نفر از اعضای خود را در این حمله از دست ‌داده و خود او نیز در صبح روز حادثه در محل حضور داشته است، در نامه‌ای که در مخالفت با مجازات مرگ برای موارد مذهبی نوشته، چنین حکمی را “شکل بی‌رحمانه‌ی اجرای عدالت” نامیده است.
دونالد کوفال، رئیس “کنیسه­‌ی دور هاداش” نیز در نامه‌­ی دیگری به دادستان کل، همین موضوعات را پیش کشیده است.
جفری مایرز، خاخام کنیسه‌­ی درخت زندگی، از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

مترجم: عشتار حکمت

منبع

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *