Skip to main content

یک ملوان ایرانی که بیش از چهار سال در اسارت دزدان دریایی سومالی به سر برده بود، به کمک یک افسر سابق ارتش انگلیس آزاد شد.
به گفته گروه پشتیبانی از گروگان‌ها (HSP)، که به مذاکره برای آزادی او کمک‌اند، محمد شریف پناهنده «به شدت بیمار» بود و آزادی او به دلایل بشر دوستانه محقق شده است.
آزادی آقای شریف به این معنا است که سه نفر دیگر هم‌چنان اسیر دزدان دریایی هستند. در مورد دزدان دریایی سومالی در اپیزود ۳ چنل‌بی شنیده‌ایم.
در طول دهه گذشته، هزاران خدمه در سواحل سومالی گروگان گرفته شده و در ازای گرفتن باج آزاد شده‌اند. طبق گفته نیروی دریایی اروپا که در این منطقه فعالیت می‌کند، حملات دزدان دریایی در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید اما در سال‌های اخیر تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

نمودار حملات دزدان دریایی سومالی، ۲۰۰۸-۲۰۱۸

کلنل جان استید از HSP به بی‌بی‌سی گفت: سه گروگان باقی مانده، همگی ایرانی هستند و به همراه آقای شریف از یک قایق ماهیگیری در مارس ۲۰۱۵ به اسارت گرفته شدند.
آقای استید به نقل از خبرگزاری  AFP فرانسه گفته است، آقای شریف از سوء تغذیه حاد رنج برده و وزن زیادی از دست داده است. او دارای مشکلات جدی معده و خونریزی داخلی است.
این ملوان ایرانی برای معالجه اولیه به پایتخت اتیوپی، آدیس آبابا، منتقل شد و قرار است به کشورش بازگردد.

رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی ایران گزارش می‌کند، ایران از کمک‌های HSP، سازمان ملل، مقامات منطقه نیمه‌خودمختار پونتلند و اتیوپی قدردانی کرده است.
آقای استید به خبرگزاری فرانسه گفت: آقای شریف به دلیل وضع سلامتش آزاد شد، اما دزدان دریایی احتمالا هنوز هم برای آزادی سه نفر دیگر باج می‌خواهند.
گفته می‌شود کاهش دزدی دریایی در سواحل سومالی به خاطر حضور نگهبانان مسلح کشتی‌های دریانوردی در منطقه و هم‌چنین همکاری چندین نیروی دریایی از جمله اتحادیه اروپا و ناتو است.

منبع ۱
منبع ۲

مترجم زهرا مدرس

دیدگاهتان را بنویسید