Skip to main content

نوشته‌­ی جف تروسدل

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۱:۴۵

کارتر فرصت عفو مشروط را از دست داد، اما رفتار خوبش در پشت میله‌های زندان باعث شد تا از حکم ۱۵ ماه زندان او کاسته شود. همینطور که در اپیزود ۳۳؛ دختری به نام میشل، تعریف کردیم، اتهام میشل کارتر، وادار کردن دوست نوجوانش به خودکشی از طریق تلفن و پیامک است.
سخنگوی دفتر پلیس شهر بریستول­کانتی ایالت ماساچوست به مجله‌­ی پیپل (PEOPLE) گفته است که ۵۳ روز از حکم میشل کارتر، کسی که در پرونده‌­ی خودکشی سال ۲۰۱۴ به قتل غیر عمد دوست‌پسر ۱۸ ساله­‌ی خود به نام “کانرد روی سوم” متهم شده بود، به دلیل مشارکت ستودنی او در برنامه‌های زندان کاسته شده است.
این سخنگو که جاناتان دارلینگ نام دارد، می‌گوید در صورت مشارکت زندانیان در برنامه‌ها و کلاس‌های زندان و نیز در صورت کار کردن آنها در زندان، از هر یک ماه حبس آنها تا ده روز می‌تواند بخشیده شود. تاکنون مشارکت کارتر در چنین برنامه‌هایی در دارالتأدیب بریستول کانتی سبب شده تا آزادی او از ۵ می سال آینده به ۱۳ مارس همان سال تغییر پیدا کند.
او از هم‌اکنون این فرصت را دارد تا با کسب اعتبار بیشتر، تاریخ آزادی خود را جلوتر بیندازد.
هیئت عفو مشروط ایالت ماساچوست در روز جمعه با تقاضای کارتر مبنی بر آزادی پس از طی هفت ماه از حکم حبس موافقت نکرد.
طبق حکم دادگاه، اینکه خانم کارتر نه‌تنها دوست‌پسر خود را به خودکشی تشویق کرده بلکه فعالانه مانع مداخله‌­ی دیگران در جلوگیری از خودکشی او شده است، برای هیئت مذکور قابل‌ قبول نیست و رفتار و کردار کارتر که منجر به خودکشی دوستش شد و نیز رفتار و کردارش پس از خودکشی هم غیرمنطقی و فاقد حسن نیت بوده است.
همچنین در حکم دادگاه آمده است که خانم کارتر باید عوامل مسبب ارتکاب چنین گناهی را اظهار کند.
ژوزف کاتالدو، وکیل مدافع کارتر گفته است که تصمیم هیئت عفو مشروط او را ناامید کرده است. او همچنین می‌گوید با توجه به اینکه کارتر در زمان آشنایی با آن پسر فقط ۱۶ سال داشته و در زمان مرگش هم ۱۷ سال بیشتر نداشته است، و با توجه به اینکه در آن زمان با مشکلات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کرده است، مسلماً به آزاد شدنش امید بسیار داشته است. همچنین می‌افزاید که کارتر در مسیر آزاد شدنش خوب رفتار کرده است و می‌توانست گزینه­‌ی خوبی برای برخورداری از عفو مشروط باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد تا او را خطری برای جامعه دانست.

کانرد روی سوم

آقای روی را در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۱۴ در حالی یافتند که در وانت‌بار خود در پارکینگ فروشگاه کمارت (kmart) شهر فرهاون (Fairhaven) براثر استشمام گاز منو کسید کربن مرده بود.
پس از خودکشی روی معلوم شد که کارتر در قالب صدها پیامک و پیغام تلفنی او را به چنین عملی وادار کرده است. قاضی پرونده با استناد به اعترافات کارتر به یکی از دوستانش او را گناهکار دانست. کارتر به دوستش گفته بود که روی از تصمیم خودش پشیمان شده و از وانت خود خارج‌شده بود تا در تماسی تلفنی از ترس‌های لحظات آخر خود با او صحبت کند، اما کارتر به روی گفته بود به وانتش برگردد و کار را تمام کند.
در آن زمان هردوی این نوجوان‌ها دچار بیماری افسردگی بودند و روی قبلاً هم چندین بار اقدام به خودکشی کرده بود.
اگرچه دفاعیات کارتر نیز رد و بدل شدن چنین پیغام‌هایی را تأیید می‌کنند، اما وکلای مدافع او مدعی هستند که کارآگاهان تنها آن دسته از پیامک‌هایی را گلچین کرده‌اند که علیه متهم بودند و آن دسته از پیامک‌هایی که در آنها کارتر دوستش را تشویق به کمک گرفتن برای حل مشکلاتش می‌کنند را نادیده گرفته‌اند.
گروه وکلای مدافع کارتر می‌گویند که اظهاراتش تحت حمایت قانون حمایت از آزادی بیان قرار می‌گیرند و ازاین‌رو نباید او را تنها به خاطر ارتکاب جرم از طریق کلمات گناه‌کار دانست، خصوصاً اینکه در زمان مرگ آقای روی درصحنه حضور نداشته است.
اما پلیس اظهار می‌کند که کارتر درزمانی که با روی در تماس بوده است، عامدانه دوستان روی را در روزها و ساعت‌های قبل از مرگش گمراه کرده است و ادعا کرده که روی گم‌شده است.
لورنس مونیز، قاضی دادگاه ویژه‌­ی نوجوانان شهر بریستول کانتی می‌گوید که کارتر هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای نکرده است و حتی با پلیس و خانواده آقای روی نیز تماسی نگرفته است. همچنین می‌افزاید که کارتر حتی از یک راهنمایی کوچک مانند گفتن “از وانت بیا بیرون” هم خودداری کرده است.
دادخواست تجدیدنظر در خصوص محکومیت کارتر که به دیوان عالی قضایی ایالت ماساچوست فرستاده‌شده بود نیز رد شد. از آن زمان وکلای مدافع او دادخواست را به دادگاه عالی قضایی آمریکا فرستاده‌اند.
منبع

مترجم: عشتار حکمت

دیدگاهتان را بنویسید