Skip to main content

نوشته‌­ی تیفانی هیو
۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹

دلال سابق اسلحه و الهام‌بخش فیلم “سگ‌های جنگ”(War Dogs) محصول ۲۰۱۶، همان که داستانش را در اپیزود ۵۷ چنل بی؛ یک رویای آمریکایی تعریف کردیم، در دعوای قضایی مالکیت کپی‌رایت کتاب خاطراتش برنده‌­ی میدان شد و نویسنده‌­ی همکارش را شکست داد. یکی از قضات حوزه‌­ی قضایی فلوریدا در روز جمعه حکم داد که نویسنده­‌ی همکار، هیچ‌گونه حق مالکیتی نسبت به آن اثر ندارد.
قاضی آمریکایی آقای رابرت ان. سکولا گفته است که متن توافق‌نامه‌ی “کار در برابر مزد” کاملاً روشن و بدون ابهام است. و مشخص می‌کند که دلال بین‌المللی اسلحه آقای افریم دیورولی (Efraim Diveroli)، مالک انحصاری کتاب خاطرات “روزگاری قاچاقچی اسلحه و مهمات بودم” “Once a Gun Runner” و هرگونه کپی‌رایت متعلق به آن است.
آقای ماتیو بیون کاکس (Matthew Bevan Cox)، نویسنده­‌ی همکار این کتاب خاطرات ادعا کرده است که قرارداد مذکور، به دلیل نبود پاره‌ای از ملاحظات فاقد اعتبار است چرا که قول دیورولی مبنی بر پرداخت ۵۰۰ دلار و بخشی از حق‌التألیف نیز در قانون کپی‌رایت جای می‌گیرد. به هر حال قاضی با این ادعا موافقت نکرده و گفته است که دلال سابق اسلحه مجبور نیست چیزی بابت حق‌التألیف به کاکس بپردازد.
قاضی سکولا نوشته است: “شواهدی در اسناد و استشهادات مربوط به آقای کاکس که دال بر پرداخت حق‌التألیف از جانب دیورولی به کاکس در قالب قانون کپی‌رایت باشد، وجود ندارد و در عوض دیورولی پذیرفته است که کاری را انجام دهد و الزامی به انجام آن کار هم ندارد. ازاین‌رو، طبق نظر دادگاه قرارداد مذکور از ملاحظات کافی برخوردار است”
قاضی دادگاه همچنین ادعای کاکس مبنی بر اینکه در امضای توافق‌نامه فریب‌خورده است را نپذیرفت، زیرا شواهدی جز شهادت خود کاکس در اثبات اتهامات ادعاشده وجود ندارد.
آقای دیورولی علیه هم‌بند سابق خود و همکارش در نگارش کتاب خاطرات، یعنی آقای کاکس طرح دعوی کرد و در سال ۲۰۱۸ از یکی از قضات فدرال میامی درخواست کرد تا او را تنها مالک حقوق کتاب “روزگاری قاچاقچی سلاح و مهمات بودم” تشخیص دهد. این کتاب، مسیری را بازگو می‌کند که دیورولی برای تبدیل‌شدن به دلال موفق اسلحه و قبل از متهم شدن به خیانت طی کرده است و از کسب میلیون‌ها دلار از طریق تأمین سلاح و مهمات دولت آمریکا در طول جنگ عراق می‌گوید.
دادخواست دیورولی علیه کاکس پس‌ از آن مطرح شد که کاکس سعی داشت تا در دادخواست دیگری که دیورولی علیه شرکت “برادران وارنر” ارائه داده بود، مداخله کند. در این دادخواست، شرکت برادران وارنر به استفاده از متن کتاب خاطرات دیورولی در ساخت فیلم “سگ‌های جنگ” (War Dogs)، با بازی جونا هیل در نقش دیورولی متهم شده بود.
دیورولی نزاع خود با شرکت برادران وارنر را قبل آن‌که قاضی برای دادخواست مربوط به مداخله‌­ی کاکس تشکیل جلسه دهد، آغاز کرد اما دیورولی در دادخواست جدیدش مدعی شده که هدفش روشن کردن این مسئله بوده است که او مالک انحصاری حقوق داستانش است.
کاکس، کلاهبردار وام که هنوز در زندان است، طی توافق‌نامه‌ای که در آوریل ۲۰۱۳ با دیورولی به امضا رسانده، به‌عنوان نویسنده­‌ی همکار در نگارش متن کتاب خاطرات به دیورولی کمک کرده است. دیورولی طبق مفاد توافق‌نامه مبلغ ۵۰۰ دلار به کاکس پرداخت کرد و موافقت کرد که بخشی از حق‌التألیف را به ازای فروش یا هرگونه عایدی حاصل از آن اثر به کاکس پرداخت کند.
دیورولی گفته است که او برای پرداخت سهم کاکس از فروش کتاب به دنبال شماره‌حساب او بوده اما کاکس از دادن شماره‌حسابش خودداری کرده است، زیرا بابت جرمش مبلغ ۵ میلیون دلار بدهکار بوده و نمی‌خواسته است تا دولت پول‌هایش را بابت بدهی‌ها توقیف کند.
افریم پس از اخراج از دبیرستان، معامله­‌ی سلاح و مهمات را از عمویش آموخت و در آخر نیز شرکتی در ارتباط با فروش اسلحه در میامی احداث کرد. این شرکت که AEY نام داشت، قراردادهای دولتی کوچکی را به امضا رساند و این کار او را در سن ۱۸ سالگی به یک میلیونر تبدیل کرد. این شرکت با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون دلار وارد قراردادهای دولت آمریکا شد، تا اینکه دیورولی در سن ۲۲ سالگی توسط دادگاه عالی فدرال به تقلب متهم شد. اتهام او زیر پا گذاشتن تحریم‌های از پیش وضع‌شده از طریق تأمین مهمات از مبدأ چین بود.
در سال ۲۰۱۱ او به جرم خیانت گناهکار شناخته شد و چهار سال را در زندان گذراند.
رایان ام. کلانسی از شرکت با مسئولیت محدود “اینسورث و کلانسی” و وکیل مدافع دیورولی، در نامه­‌ی الکترونیکی به خبرگزاری Law360 گفته است که او و کارفرمایش از صدور حکم فکرشده و مستدل قاضی هیجان‌زده شده بودند.

مترجم: عشتار حکمت

منبع

دیدگاهتان را بنویسید