Skip to main content
ترجمه: مهران مرندی  |  منبع: برادپاندا

بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان در زندان‌ زندگی می‌کنند.

در مقایسه با سال ۲۰۰۰، تعداد کل زنان زندانی حدود ۵۰ درصد بیشتر شده و تعداد مردان هم حدود ۱۸ افزایش داشت.
نسبت زندانی به جمعیت در کشور‌های مختلف متفاوت است. مثلا در آمریکا ۷۰۰ زندانی برای هر صد هزار شهروند وجود دارد، در حالی که این عدد در دانمارک ۶۱ نفر است. و البته تفاوت‌های بیشتری هم وجود دارد. زندانیان در یک مکان بهترین امکانات رفاهی را در اختیار دارند و حتی به کنسول های بازی‌ دسترسی دارند، در حالی که در جای دیگر از داشتن نیاز‌های اولیه انسانی هم محروم هستند.

در ادامه این مطلب عکس‌هایی از سلول‌های زندان‌هایی، از سرتاسر جهان را جمع آوری کردیم تا نوع برخورد کشورهای مختلف با مجرمانشان را ببینیم.
شاید همه این زندان‌ها به طور مستقیم با هم قابل مقایسه نباشند، ولی بطور کلی دید خوبی به ما می‌دهد، حس چگونگی برخورد کشورهای مختلف با مجرمان، برخوردی که ممکن است ناشی از دلایل اقتصادی و یا ارزش گذاری جوامع به زندگی باشد.

. زندان آرانجز، اسپانیا

World Prison Cells Prisoners 4 5b3caae3f0dd6 700

اسپانیا زندان آرانجز (Aranjuez)

ویژگی خاص زندان آرانجز اسپانیا این است که به والدین زندانی این امکان را می‌دهد تا در کنار همسر و فرزندان خود باشند. نقاشی کارکتر‌های دیزنی روی دیوارها، مهد کودک‌ها و زمین بازی طوری ساخته شده تا کودک متوجه زندانی بودن والدینش نشوند.

. زندان لوزیرا Luzira، اوگاندا

World Prison Cells Prisoners 37 5b45b9e94dc10 700

اوگاندا زندان لوزیرا Luzira

در لوزیرا، زندانیان مسئولیت‌های بسیار بیشتری نسبت به زندانیان کشور‌های دیگر دارند، حفظ نظافت و نگهداری بخش‌های مختلف زندان و حتی کشت و برداشت مواد غذایی و توزیع آن در زندان برعهده خود زندانیان است، بسیاری از زندانیان امکان آموزش مهارت‌های حرفه‌ای مثل نجاری پیدا می‌کنند. جالب است که در این زندان، شاخص‌های امنیتی بالاتر از انگلیس و ضریب پرخاشگری زندانیان بسیار پایین‌تر از آمریکاست.

. Bastoy نروژ زندان باستی

World Prison Cells Prisoners 1 5b3c6d4fb28f6 700 (1)

Bastoy نروژ زندان باستی

زندان باستی زندانی با سبکی جدید، به نام  آزادی محدود است. این زندان در جزیره باستی در اسلو، واقع شده است. این زندان از کل جزیره استفاده می‌کند، البته قسمت شمالی جزیره به‌عنوان منطقه آزاد برای عموم مردم در نظر گرفته شده. این زندان به عنوان یک اجتماع محلی کوچک با حدود ۸۰ ساختمان، جاده، مناطق ساحلی، زمین فوتبال، زمین کشاورزی و جنگل تشکیل شده. علاوه بر ساختمان‌های خود زندان، یک فروشگاه، کتابخانه، دفتر اطلاعات، مرکز خدمات درمانی، کلیسا، مدرسه، دفتر خدمات اجتماعی، اسکله، وجود دارد. در این زندان، زندانیان، که بعضی از آن‌ها قاتل هستند در شرایطی بسیار ایده‌آل زندگی می‌کنند، تا جایی که منتقدین این زندان به آن‌ها لقب زندانیان لاکچری داده‌اند، با این‌حال نرخ ارتکاب مجدد جرم در بین این زندانیان کمترین نرخ در اروپاست.

. زندان هالدن نروژ

World Prison Cells Prisoners 30 5b3f2cdc4d886 700

نروژ زندان هالدن Halden

زندان هالدن با اینکه وسایل امنیتی معمول یک زندان را ندارد یک زندان با امنیت بالا در نروژ به حساب می‌آید. این مرکز دارای سه واحد اصلی است و از سراسر جهان زندانی می‌پذیرد. دومین زندان بزرگ نروژ، در سال ۲۰۱۰ با محوریت توانبخشی تأسیس شد. طراحی این مرکز، زندگی خارج از زندان را شبیه‌سازی می‌کند. فعالیت‌هایی مثل ورزش و موسیقی در دسترس تمام زندانیان است تا حس زندگی آزاد را در آنها زنده نگه دارد. زندان هالدن به خاطر ایجاد شرایط انسانی ، جایزه Arnstein Arneberg را به دلیل طراحی داخلی دریافت کرده و سوژه تحقیقات و مستند‌های زیادی شده است.

. زندان Onomichi ژاپن

World Prison Cells Prisoners 31 5b3f306ceb4aa 700

ژاپن زندان Onomichi زندان پیر‌مرد‌ها

با افزایش سن مردم ژاپن زندان‌های ویژه سالمندان هم در این کشور رواج یافته است. زندان اونومیچی یکی از همین زندان‌هاست در این زندان در بیشتر مکان‌ها برای زندانیان نرده نصب شده و غذای نرم و مناسب سن آن‌ها برایشان تهیه می‌شود. امکانات ورزشی و توانبخشی برای آن‌ها وجود دارد و زندانیان می‌توانند وقت خود را به بافندگی و خیاطی بگذرانند.

. زندان Norgerhaven هلند

World Prison Cells Prisoners 11 5b34e59c21767 700

هلند زندان Norgerhaven

زندانیان این زندان در سلول‌های خود یک تخت‌خواب، میز و صندلی، یخچال و تلویزیون و حمام اختصاصی دارند. البته شاید این‌ها در مقایسه با زندان‌های دیگر کشورهای اروپا ویژگی خاصی به حساب نیاید، اما نکته جالب این است که این زندان تقریبا خالی است، میزان جرم و جنایات در هلند به حدی پایین است که آن‌ها اخیرا با  بحران کمبود زندانی روبرو شدند. برای حل این “مشکل”، از سال ۲۰۱۵ تعدادی از زندانیان کشور نروژ برای نگهداری به هلند فرستاده می‌شوند.

. زندان HMP Addiewell اسکاتلند

World Prison Cells Prisoners 2 5b3c75224f41d 700

اسکاتلند HMP Addiewell

این مرکز در حقیقت یک زندان آموزشی است، دراینجا تلاش می‌شود زندانیان با رفتار خود و شرایطی که منجر به حبس آن‌ها شده مقابله کنند. فعالیت‌های هدفمندی شامل آموزش، مشاوره و کار در این زندان برنامه ریزی شده. گردش در طبیعت و تماس با خانواده یکی از برنامه‌های کلیدی در روند توان بخشی به زندانیان است.

. زندان دلفین سیاه روسیه

World Prison Cells Prisoners 16 5b34eb7976cce 700

روسیه دلفین سیاه Black Dolphin

زندان بدنام دلفین سیاه در مرز قزاقستان قرار دارد ، زندانیان در فضا‌های بسیارکوچک ۸ متر مربعی که در پشت سه مجموعه از درهای فلزی قرار دارد، نگهداری می‌شوند. زندانیان در یک سلول که خودش درون سلولی دیگر است زندگی می‌کنند و تحت نظارت ۲۴ ساعته قرار دارند. دلفین سیاه بی‌رحمانه‌ترین جنایتکاران، از جمله قاتلان سریالی، آدمخوارها و تروریست‌ها را در خود جای داده است. اگر همه جنایت‌های زندانیان را جمع کنید ، آن‌ها حدود ۳۵۰۰ نفر را کشته‌اند. یعنی به طور متوسط هر زندانی ۵ نفر را به قتل رسانده. گفته می‌شود سطح امنیتی این زندان به حدی بالاست که تنها راه فرار از این زندان مرگ است.

ادامه دارد…

۶ دیدگاه

  • بابک گفت:

    چرا کمبود زندانی باید بحران محسوب بشه ؟!
    در مورد هلند

    • OMID گفت:

      لابد چون کلی هزینه برای ساخت و تجهیز زندان شده و بلااستفاده مونده

    • Amir گفت:

      حالا من دقیقا نمیدونم اما فکر میکنم دولت یه شاخه از نظامیش رو به زندانبانی اختصاص داده،و هر ساله کلی افسر در این آزمون قبول میشوند و این یعنی افزایش زندانبانان؛حالا تصور کن همانگونه که کشور ما تحصیل کرده زیاد دارد ولی موقعیت شغل و ارائه خدمات وجود ندارد در آن کشور نیز زندانبان وجود دارد از دولت حقوق،مزایا،بیمه،مستمری در زمان بازنشستگی و… میگیرد اما عملا زندانی وجود ندارد که در محل کار به انجام وظیفه بپردازد،دولت در قبال بی کاری زندانبانان ماهانه هزار دلار(مثلا)به آنها پرداخت میکند.

  • M.z گفت:

    شرایط پذیرش زندان باستی نروژ چیه؟من میخوای برم

دیدگاهتان را بنویسید