skip to Main Content
زندان‌‌های کشورهای مختلف چه فرقی می‌کنند؟ – بخش سومزمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

زندان‌‌های کشورهای مختلف چه فرقی می‌کنند؟ – بخش سومزمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

مهران مرندی   |    منبع: بورد پاندا

 

آخرین بخش مطلب دنباله‌دار عکس‌هایی از سلول‌های زندان‌هایی از سرتاسر جهان را ببینید.

به بهانه‌ی همه‌ی سوژه‌های زندانی اپیزودهای پادکست چنل‌بی، مثل ال‌چاپو، راس اولبریکت، جوهر سارنایف، آندرس بریویک و …، این عکس‌ها را جمع آوری کردیم تا نوع برخورد کشورهای مختلف با مجرمانشان را ببینیم.
شاید همه این زندان‌ها به طور مستقیم با هم قابل مقایسه نباشند، ولی بطور کلی دید خوبی به ما می‌دهد، حس چگونگی برخورد کشورهای مختلف با مجرمان، برخوردی که ممکن است ناشی از دلایل اقتصادی و یا ارزش گذاری جوامع به زندگی باشد.

 

بخش اول

بخش دوم

 

World Prison Cells Prisoners 13 5b34e832a9a2b 700
مالی، زندان مائولا Maula

زندان مائولا  زندانی متراکم است که در سال ۲۰۱۵، تقریباً ۲۰۰ نفر در یک سلول که حداکثر ظرفیت ۶۰ نفر را داشت نگهداری می‌شدند. این تراکم بالا باعث‌شده امکان استفاده از امکانات اندک این زندان هم با سختی همراه شود، در این زندان برای هر ۱۲۰ نفر یک سرویس بهداشتی وجود دارد و برای هر ۹۰۰ نفر یک شیر آب. این زندانیان که اکثرا مهاجرات اتیوپی هستند به دلیل بودجه کم دولت روزی یک بار غذا می‌خورند. ولی با همه این شرایط سخت مسئولان زندان امکان انجام بازی‌های گروهی مثل فوتبال و بسکتبال را برای آنها ایجاد کرده‌اند.

 

World Prison Cells Prisoners 6 5b3a35e4a1599 700
آمریکا زندان فوق امنیتی ADX

زندان ADX فلورانس، یک زندان فوق امنیتی است که به آلکاتراز راکی‌ها و سوپر مکس معروف است. این زندان در کوهپایه‌های راکی در نزدیکی فلورانس، قرار دارد. این تاسیسات در در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد، هدف از ساخت این مرکز هم از ابتدا مشخص بود، نگهداری از خطرناکترین مجرمین جهان، افرادی که امکان نگهداری آن‌ها در زندان‌های معمولی وجود ندارد. در اینجا اکثر زندانی‌ها به صورت تفکیک‌شده و در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. و ۲۳ ساعت از روز را در سلول خود هستند. یک ساعت از روز هم فرصت ورزش‌کردن و دوش‌گرفتن دارند. اگر امتیازات لازم از نظر رفتاری را کسب کنند در این یک ساعت امکان تماس تلفنی را هم به‌دست می‌آورند. درجه امنیت در این زندان آن قدر بالاست که حتی غذایی که به زندانی‌ها داده می‌شود به نوعی انتخاب شده است تا نتوانند به وسیله آن‌ها به خود یا دیگران آسیب بزنند. ال چاپو رئیس بزرگترین کارتر موال مخدر که ماجرای آن را در اپیزود دوم چنل بی “ال چاپو” تعریف کردیم هم در همین مرکز نگهداری می‌شود و با توجه به سابقه فرار‌های او از زندان، می‌شود درک کرد که چرا این محل برای نگهداری ال چاپو انتخاب شده.

 

شاید این مطلب هم براتون جالب باشه:

 

 

World Prison Cells Prisoners 1 5b34c82a79d26 700
هاییتی “زندان عمومی هائیتی”

این زندان در هائیتی و در یک شهر ساحلی قرار دارد، شاخص‌ترین ویژگی این زندان شلوغی و کثیف‌بودن آن نیست، این زندان به دلیل دیگری معروف شده؛

در سال ۲۰۱۶ در این زندان شورشی اتفاق می‌افتد که در جریان آن یکی از نگهبان‌ها کشته می‌شود و در ادامه ۱۷۴ نفر از زندانی‌ها موفق به فرار می‌شوند و این فرار، یکی از بزرگ‌ترین فرار‌های دسته‌جمعی به حساب می‌آید.

 

World Prison Cells Prisoners 12 5b34e6402e2b7 700
هلند، بازداشتگاه سازمان ملل

این مرکز تحت نظارت سازمان ملل است و  در سال ۱۹۹۳ به عنوان محلی برای نگهداری متهمین پرونده رسیدگی به جنایات جنگی سران یوگوسلاوی تأسیس شد. این مرکز اکنون به عنوان بازداشتگاه دادگاه بین‌المللی جنایی فعالیت می‌کند، در اینجا از افرادی نگهداری می‌شود که به دلیل جنایت‌های بین‌المللی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، جنایاتی مانند نسل‌کشی ، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی.

هر سلول امکانات بهداشتی کاملی دارد. زندانیان به یک سالن ورزشی و یک مربی ورزشی دسترسی دارند، امکان آشپزی هم برای آن‌ها وجود دارد. و البته در هر سلول یک کامپیوتر قرار دارد تا افراد بتوانند مطالب و دفاعیات خود را در آن سازماندهی کنند.

 

World Prison Cells Prisoners 2 5b45fb79822e7 700
روسیه، زندان جزیره پتاک، معروف به آلکاتراز روسیه

این زندان به “آلکاتراز روسیه” معروف است، خطرناک‌ترین جنایتکاران در اینجا نگهداری می‌شوند. زندانی‌ها تقریبا تمام روز را در سلول‌های دو نفره نگه داشته می‌شوند. و اکثرا  فقط می‌توانند دو نفر بازدید‌کننده در سال داشته باشند. فضای زندان به شدت افسرده‌کننده و مرده است. یک ساختمان قدیمی که در بین آب‌های بسیار سرد دریاچه وایت محاصره شده نمای بیرونی این زندان است. همین شرایط باعث شده تعداد خودکشی در این زندان بسیار بالا باشد.

 

World Prison Cells Prisoners 2 5b34c98507f43 700
آمریکا San Quentin زندان مرگ

زندان ایالتی سن کوئنتین قدیمی‌ترین زندان در کالیفرنیا است که در ژوئن ۱۸۵۲ افتتاح شده. این زندان، یک مرکز فوق امنیتی است که زمانی چارلز مانسون را در خود جای داده بود. حکم اعدام زندانیان در ایالت کالیفرنیا در همین زندان اجرا می‌شود. در سال ۲۰۰۱، بیشترین تعداد اعدام در یک زندان در نیم‌کره‌ی غربی زمین، در همین زندان انجام شد و در سال ۲۰۰۵ هم بیشترین تعداد اعدام در آمریکا را داشت، از دسامبر ۲۰۱۵ تا کنون ۷۰۸ نفر در این زندان در صف اعدام بوده‌اند.

 

 

World Prison Cells Prisoners 4 5b3a1689643c1 700
فیلیپین، زندان کویزن Quezon

یکی از متراکم‌ترین زندان‌های جهان در پایتخت فیلیپین وجود دارد، نگهداری ۲۰۰ نفر در سلولی که تنها برای ۲۰ نفر جا دارد باعث شده نبردی بی‌امان و دائمی بر سر آب، غذا و فضا برقرار باشد. تراکم در این زندان به حدی بالاست که هر سانتیمتر این زندان، فضای خواب و زندگی محکومین این زندان به حساب می‌آید، از زمین بسکتبال گرفته تا راه‌پله‌ها و راه‌رو‌ها.

 

 

World Prison Cells Prisoners 4 5b460f6535b52 700
زندان خود گردان San Pedro بولیوی

شاید غیر قابل باور باشد ولی اینجا یک زندان خود‌گردان است و به جای این‌که توسط پرسنل و زندانبان‌ها نگهداری و مدیریت شود، فقط اطراف آن توسط مأموران پلیس محافظت می‌شود تا زندانی‌ها از این زندان فرار نکنند. مدیریت داخل زندان توسط خود زندانی‌ها انجام می‌شود. البته این مدیریت چندان دموکراتیک نیست، رهبران زندان معمولاً از طریق ضرب و شتم انتخاب می‌شوند. زندانیان عادی هم باید سلول‌های خود را از رهبران زندان خریداری کنند. ثروتمندترین زندانی‌ها در منطقه‌ای به نام “La Posta” زندگی می‌کنند که سلول‌هایی با حمام اختصاصی، آشپزخانه و تلویزیون کابلی دارد، این سلول‌ها با قیمتی در حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار بولیوی فروخته می‌شوند. زندانی‌های پولدارتر هم می‌توانند سلول‌های لوکسی خریداری کنند که گاهی شامل سه طبقه و یک حمام با وان و آب گرم می‌شود. با این حال، بیشتر زندانی‌ها در شرایطی وخیم زندگی می‌کنند.

از آنجایی که سطح امینت در محله‌های فقیر نشین شهر بسیار پایین است بعضی از زندانی‌ها خانواده خود را هم به زندان آورده‌اند.

در داخل این زندان اکثر زندانی‌ها به تولید کوکائین مشغول هستند، و با فروش این کوکائین به افرادی که با پرداخت رشوه به نگهبان‌ها وارد زندان می‌شوند کسب درآمد می‌کنند.

 

 

World Prison Cells Prisoners 3 5b34cf3835dd9 700
آمریکا زندان جزیره ریکرز

این زندان یکی از بدنام‌ترین زندان‌های آمریکاست که منتقدان زیادی دارد.

این زندان با نوجوانی به نام کالیف برودر Kalief Browder معروف شد. “کالیف” برای سه سال در این محل در انتظار محاکمه خود بود آن هم به جرم سرقت یک کوله‌پشتی، این نوجوان در نهایت در سال ۲۰۱۵ خودکشی کرد. این حادثه انتقاد‌های زیادی را نسبت به نوع مدیریت این زندان بوجود آورد. در نهایت این انتقاد‌ها باعث شد از سال ۲۰۱۸ جمعیت زندان کاهش پیدا کند و اخیرا برنامه‌هایی برای تعطیلی دائم آن مطرح شده است.

 

 

World Prison Cells Prisoners 7 5b34df7298d7b 700
مکزیک زندان Altiplano

این زندان امنیتی‌ترین زندان مکزیک است. در شعاع ۱۰ کیلومتری این زندان تلفن همراه کار نمی‌کند تا امکان هرگونه تماس کنترل نشده‌ای از طرف زندانیان وجود نداشته باشد، دیوار‌های این زندان بیش از ۱ متر ضخامت دارد و سلول‌ها طوری ساخته شده‌اند که از هیچ طرف به فضا‌های خالی تاسیسات دسترسی نداشته باشند، در اطراف این زندان هم چند یگان زرهی مستقر شده تا بتواند جلوی حمله‌های احتمالی را بگیرند. تا همین چند سال پیش همه باور داشتند که فرار از این زندان غیر ممکن است، تا اینکه در سال ۲۰۱۵ “ال چاپو” موفق شد از طریق یک تونل از این زندان فرار کند.

 

ترجمه: مهران مرندی

منبع

4 نظر
  1. در مورد زندان سن‌کوئنتین، بعیده ۷۰۰ نفر در سه سال گذشته در فقط همین یه زندان اعدام شده باشن. کلا آمار اعدام تو آمریکا خیلی خیلی کمتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *