skip to Main Content
زندان‌‌های کشورهای مختلف چه فرقی می‌کنند؟ بخش دومزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

زندان‌‌های کشورهای مختلف چه فرقی می‌کنند؟ بخش دومزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

در این مطلب دنباله‌دار، عکس‌هایی از سلول‌های زندان‌هایی، از سرتاسر جهان را جمع آوری کردیم تا نوع برخورد کشورهای مختلف با مجرمانشان را ببینیم.
شاید همه این زندان‌ها به طور مستقیم با هم قابل مقایسه نباشند، ولی بطور کلی دید خوبی به ما می‌دهد، حس چگونگی برخورد کشورهای مختلف با مجرمان، برخوردی که ممکن است ناشی از دلایل اقتصادی و یا ارزش گذاری جوامع به زندگی باشد.

بخش اول عکس‌هایی از سلول‌های زندان‌های کشورهای مختلف را اینجا ببینید.

 

World Prison Cells Prisoners 1 5b39bf926b8d7 700

سوئیس Champ-Dollon این زندان در سال ۱۹۷۷ که افتتاح شد، کارکرد اصلی آن نگهداری متهمان قبل از محاکمه است. در سال‌های اخیر تعداد زندانیان به طور مداوم افزایش یافته و  منجر به مشکل ازدحام جمعیت در این مرکز شده. جالب است که ۱۱۵ تابعیت مختلف در سال ۲۰۱۰ در این زندان نگهداری می‌شد، در حالی که فقط ۷ درصد از زندانیان سوئیسی بودند.

 

World Prison Cells Prisoners 32 5b3f56d7ae436 700
آمریکا مرکز Las Colinas کالیفرنیا

این زندان به عنوان اولین بازداشتگاه در نوع خود در ایالات متحده است، در این مکان از روانشناسی محیطی و رفتاری برای “بهبود تجربه و رفتار زندانیان و کارمندان” استفاده می‌شود.

 

 

World Prison Cells Prisoners 4 5b34e18035a22 700
آلمان زندان Landsberg

این زندان محل نگهداری از هیتلر بود و مکانی است که هیتلر در آن کتاب “نبرد من” را نوشت و ۲۷۸ نفر از فرماندهان نازی به جرم جنایت جنگی در آن اعدام شدند. البته این روزها شرایط این زندان بسیار بهتر از زمان جنگ جهانی دوم است. جالب است که در این زندان ۳۶ دوره آموزشی برای مشاغل مختلف برگزار می‌شود.

 

World Prison Cells Prisoners 35 5b3f716c6fc21 700
ژاپن زندان Abashiri منظم‌ترین زندان جهان

در این زندان، نگهبان‌ها هر روز یکبار از اتاق زندانیان بازرسی می‌کنند. در این زندان مجرمین با احکام کمتر از ۸ سال نگهداری می‌شوند. با این که اکثر زندانیان جرایم کم اهمیت داشته‌اند، شرایط در این زندان بسیار سختگیرانه است و نظم بسیار شدیدی در این زندان برقرار است.

 

World Prison Cells Prisoners 1 5b45c8f4eacb8 700
فیلیپین زندانCPDRC رقص در زندان

این زندان یک ویژگی جالب دارد، در این زندان رقص یکی از برنامه‌های اصلی ورزشی و توانبخشی برای زندانیان است، با پخش آنلاین این رقص‌ها، حالا بعضی از این مجرمین به ستاره‌های محبوب رقص در اینستاگرام تبدیل شده‌اند.

 

World Prison Cells Prisoners 3 5b46096834e8d 700
السالوادور Penal De Ciudad

ترسناکترین قسمت این زندان قفس‌های چهار در پنج متری است که گاهی تا ۳۰ نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند، این قفس‌ها ابتدا به‌عنوان محل نگهداری موقت و چند ساعته‌ی زندانی‌ها ساخته شدند ولی حالا گاهی زندانی بیش از یک سال را دراین سلول‌ها باقی می‌ماند، بیشترِ وقت این افرادِ نگون بخت به پاره کردن لباس‌هایشان و ساخت ننو می‌گذرد، تا شاید بتوانند در این محیط کوچک فضایی برای خواب خودشان درست کنند.

 

World Prison Cells Prisoners 10 5b34e44c45437 700
نروژ زندان Oslo’s Skien

هدف اصلی زندان‌ها در نروژ شبیه‌سازی شرایط بیرون از زندان برای زندانی است تا زندانی آماده بازگشت به اجتماع شود. دراین زندان، هر زندانی حمام و توالت خودش را دارد و در اتاقش هم امکاناتی مثل تلویزیون و کنسول بازی فراهم است، امکان دسترسی به حیاط و سالن ورزشی هم برای زندانی‌ها وجود دارد. قاتل معروف آندرس بریویک هم که داستانش را در اولین اپیزود چنل بی “نامه ای نروژ”  تعریف کردیم در همین زندان به سر می‌برد و در حال گذراندن حکم ۲۱ سال زندانش است.

جالب است که بریویک در سال ۲۰۱۶ از همین شرایط ایده‌آل هم شکایت داشت و بخاطر شرایط “ظالمانه” از دولت نروژ شکایت کرد. سلول برویک سه اتاق دارد که یکی مخصوص مطالعه و یکی هم مخصوص ورزش است. در سلول او تلوزیون و کنسول بازی و کامپیوتر وجود دارد، او در سلولش امکان پخت و پز دارد و لباس‌هایش هم به صورت منظم شسته و تحویلش داده می‌شود، با این حال بریویک به دلیل تعلل مسئولان زندان در تهیه ورژن جدید کنسول سونی، این شرایط را ظالمانه می‌داند!

 

World Prison Cells Prisoners 28 5b3f24863e57b 700
نیوزیلند مرکز اصلاحات اوتاگو

این زندان هم جزو زندان‌های لوکس محسوب می‌شود که به آن لقب هتل اوتاگو داده شده، سلول‌های این زندان طوری دکور شده که بیشتر به اتاق نوجوان‌های ۱۶ ساله شباهت دارد، امکانات بهداشتی در سطح بالایی در این زندان وجود دارد و زندانی‌ها به کتابخانه‌ای مجهز دسترسی دارند.

 

ادامه دارد.

8 نظر
  1. کتاب جنگ های ارزی نویسنده جیمز ریکادز را به شما پیشنهاد می دهم.
    به موضوع تاریخچه ۱۰۰ سال اخیر جهان از دید اقتصاد می پردازد و دلایل جنگهای جهانی اول و دوم را از دید اقتصادی توضیح می دهد. دلایل نابودی پولهای مهم دنیا را توضیح می دهد.

  2. یعنی مخوف ترین زندان دنیا به ترتیب کهریزک، فشافویه، عادل آباد شیراز
    خدا نصیب هالک با اون هیکل نکنه
    من ۳ ماه بخاطر یه دعوای معمولی تو اداره آب شیراز، رفتم عادل آباد تازه توی بند ۱۰ که معروفه به جزیره آدمخوارها هم نبودیم، توی بندهای معمولی بودم.

    از آب خوردن تمیز هم محرومی، غذا در حدی که یه بچه دو ساله رو برای یه وعده سیر کنه برای یه روزت میدن اونم چه غذایی!!!! جلوی سگ بذاری قهر میکنه از بس کثیف و آشغاله

    لباسا همه مندرس و چرک و چیلی
    بهداشت صفر

    تو یه سلول که استاندارد ۶ نفره تا ۱۵ نفر هم میبینی، نصف زندانیا شب زمستون تو سلول بدون بخاری باید رو سیمان یا موکت نازک بخوابن

    امنیت هم تو زندان صفره، نه از دست زندانیها، از دست زندانبان!!! مثل برده باهات رفتار میکنن، وسایل یا پولتو میدزدن، اگر یه ذره بر و رو داشته باشی که خدا رحمت کنه …

    خلاصه اصلا گول این حرفا که گوانتانامو بدترین جای دنیاس یا آزکابان!!!! رو نخورید بدترین زندان دنیا تو ایرانه، تازه این شرایط مال بند جرایم سبکه، که به قول خود زندانیها نسبت به بند ۱۰ بهشت محسوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *