skip to Main Content
قرارداد لابی آری بن‌مناشه با نبیل قروی، پیروزی رقیبش را در انتخابات تونس تضمین کردزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

قرارداد لابی آری بن‌مناشه با نبیل قروی، پیروزی رقیبش را در انتخابات تونس تضمین کردزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

آری بن‌مناشه رو یادتون میاد؟ یکی از شخصیت‌های فرعی اپیزود دوازدهم پادکست یعنی داستان مسترمایند بود. همون کسی که از پاول لرو دوازده میلیون دلار پول گرفته‌بود که با موگابه، لابی کنه که لرو بتونه زمین‌های کشاورزی رو تو زیمباوه با یه قرارداد لیزینگ، از دولت بگیره. بعدتر هم خوندیم که لابی‌ کردن او برای یک‌سری از افراد با نفوذ لیبیایی در آمریکا هم خبرساز شده بود. 

و حالا دوباره انتشار یک قرارداد لابی بین‌المللی یک‌میلیون دلاری به نفع یکی از نامزد‌های پیشروی انتخابات ریاست‌جمهوری تونس که در حال حاضر زندانیه، باعث سروصدای زیادی در این کشور شمال آفریقا شده:

وزارت دادگستری ایالات متحده رونوشتی از قرارداد شرکتی کانادایی به نام دیکنز و مدیسون (Dickens and Maddison)‌ را برای لابی‌کردن به نفع غول رسانه‌ای زندانی تونس، نبیل قروی (Nabil Karoui)، در ایالات متحده،‌ فدراسیون روسیه، سازمان ملل و… به منظور جلب حمایت برای ریاست‌جمهوری تونس، منتشر کرده است. این قرارداد یک‌ساله که نوزده آگوست امضا شده است بسیار بیشتر از سقف محدودیت قانونی هزینه‌کرد کارزارهای انتخاباتی در تونس است.

 این قرارداد که ابتدا در سایت خبری المانیتور (Al Monitor)‌ منتشر شده بود، سه ماه بعد از اعلام رسمی نامزدی آقای قروی در انتخابات و تنها چند روز پیش از دستگیر شدن او در ۲۳ام آگوست به جرم فرار مالیاتی و پول‌شویی،‌ بسته شده است. از طرف شرکت دیکنز و مدیسون، رئیس‌ شرکت آری بن‌مناشه (که خودش را مامور سابق اطلاعاتی اسراییل معرفی می‌کند)‌ قرارداد را امضا کرده است و متعهد شده است که شرکت تلاش خواهد کرد هماهنگی‌های لازم برای ملاقات‌هایی با «عالی‌جناب دونالد ترامپ» و رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را انجام دهد. شرکت همچنین پذیرفته‌ است که «محتوای لازم برای ایجاد حمایت به نفع ریاست‌جمهوری» [آقای قروی] را تامین کند. براساس متن منتشر شده ۲۵۰۰۰۰ دلار از مبلغ قرارداد در زمان امضا پرداخت شده و قرار بوده ۷۵۰۰۰۰ دلار باقی‌مانده در اواسط اکتبر پرداخت شود. 

کمیسیون انتخابات تونس‌ (ISIE)‌ هزینه‌کرد کارزارهای انتخاباتی را به ۱.۷ میلیون دینار (۶۳۰۰۰۰دلار) در دور نخست در پانزدهم سپتامبر و یک ‌میلیون دینار در دور نهایی در سیزدهم اکتبر محدود کرده است. آقای قروی در دور نخست انتخابات با ۱۵.۶درصد رای پشت سر نامزد پیشروی انتخابات قیس سعید (Kais Saied)‌ استاد مستقل حقوق، دوم شد. 

حزب قلب تونسِ آقای قروی (Qalb Tounes)‌ هرگونه ارتباطی بین او و این قرارداد را تکذیب کرده است و گفته کسانی پشت این قرارداد بوده‌اند که می‌خواسته‌اند «شهرت ایشان را خراب کنند و روی [نظر] رای‌دهندگان پیش از دور دوم انتخابات تاثیر بگذارند». حزب اعلام کرده است که این مسئله را در دادگاه پیگیری خواهد کرد. یک هفته مانده به دور دوم انتخابات انتشار این قرار باعث بحث‌های شدیدی در شبکه‌های اجتماعی تونس شده است. 

نماینده‌ی مجلس عصام الشابی (Issam Chebbi)‌ در نوشته‌ای خطاب به کمیسیون انتخابات و سقف هزینه‌کرد مصوب آنها خواستار آن شد که «همه‌ی نهادها مسئولیت‌هایشان را به درستی انجام دهند». 

درخواست‌های زیادی برای آزادی آقای قروی به منظور منصفانه‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی توسط دادگاه‌های تونس رد شده است. بنابر اسناد منتشر شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده، رهبران سیاسی دیگر تونس هم کسانی را برای لابی‌کردن استخدام می‌کنند، اما با هزینه‌هایی به مراتب کمتر. حزب اسلام‌گرای النهضه هم با تعدادی از لابی‌گران همکاری کرده است. به گفته‌ی مرکز مشاور بی‌سی‌دبلیو (BCW)‌، النهضه در ماه آگوست ۷۵۰۰ دلار به آنها برای کمک به «برقراری تماس با رسانه‌ها و سیاست‌گذاران» شامل تعدادی از مقامات دولتی، پرداخت کرده است. شرکت روابط عمومی بورسن-مارستلر (Burson-Marsteller)‌ که یکی از زیرمجموعه‌های بی‌سی‌دبیلو است اعلام کرده است که در ماه فوریه، النهضه مجموعا ۲۰۰۰۰۰دلار برای لابی‌کردن با مقامات رسمی ایالات متحده و خبرنگاران هزینه کرده است. 

Main Candidats 2nd Tour
سمت راست نبیل قروی نفر دوم انتخابات و سمت چپ قیس سعید نفر اول و رییس‌جمهور منتخب تونس

مترجم: بهنام رضاییان مقدم

منبع

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *