Skip to main content
نوشته: شبها دی   |   ترجمه و تخلیص: مَدی   |   منبع: theweek.in

 

“شیلای سرسخت” مجموعه‌ی Wild Wild Country (ساخته‌ی سال ۲۰۱۸) پس از ۳۴ سال به هند بازگشته است. بازگشت شیلا پاتال یا ما آناند شیلای اوشو بعد از سی و چهار سال اتفاقی فوق‌العاده بوده است چرا که او یکی از زنان بحث برانگیز فرهنگ عامه در اواخر قرن بیستم بود. او اکنون در هفتاد سالگی شهرتی دوباره یافته است و در حالی که در مکان‌های مورد علاقه‌ی جوانیش قدم می‌گذارد گروهی از مستندسازان بالیوود از او فیلم‌برداری می‌کنند تا مستند و شاید فیلمی از زندگی حیرت انگیزش به عنوان یک سانیاسین در اشرام اوشو (در پونای هند و سپس در اورگون آمریکا) بسازند.

پوستر فیلم کشور وحشی وحشی Wild Wild Country نت فلیکس

 شیلا در مرکز توجه بازیگران معروف، سیاستمداران و افراد مطرح و ثروتمندانی در بمبی و دهلی است که می‌خواهند به افتخار دستیار مخصوص اوشو میزبانی سخاوتمند باشند و سنگ تمام بگذارند.

طراح مطرح “سانجی گارگ” کمدی از لباس‌های لوکس برای شیلا تهیه کرده و اطمینان دارم که شیلا مبلغ زیادی را بابت هزینه‌ی سفر و اقامت خودش و دو همراهش که از بازل سوییس با او آمدند طلب کرده است.

Sanjay سانجی طراح هند

سانجی طراح معروف هندی- عکس از indiatoday

یک سازمان خصوصی از من درخواست کرد که با شیلا در مراسمی خصوصی گفتگویی داشته باشم. من با شور و اشتیاق پذیرفتم. در دیدار آخرمان در پراگ، شیلا به من گفته بود که از بازگشت به هند می‌ترسد چرا که دشمنان زیادی به دنبال حذف او بودند. چرا؟ چون که او در مورد اقدامات نادرست درون امپراطوری اوشو زیاد می‌دانست؟ یا به علت اینکه او مجرم شناخته شده‌ای بود که به جرم اقدام به قتل، دزدی، آدم ربایی و .. ۳۹ ماه در زندان بود؟ 

شیلا تمامی اتهامات را رد می‌کند و در مورد حبسش سرسری سخن می‌گوید. شیلا پیش‌ترها خواستار محافظ امنیتی در صورت بازگشت به هند شده بود.

شیلای امروز یک زن دگرگون شده است که می‌خواهد به یک سناریوی از پیش آماده شده در مورد عشق، زیبایی و خدمات اجتماعی بچسبد.

هرگونه اشاره‌ای به گذشته (کتاب پرفروش سرگذشت او با عنوان او را نکشید: داستان زندگی من با اوشو باگوان راجنیش)، با بی میلی او و “حالا بگذریم” مواجه می‌شود.

کتاب خاطرات شیلا با اوشو او را نکشید

کتاب خاطرات شیلا

 بیشتر افرادی که این چهره‌ی شیلا را می‌بینید اطلاعاتی راجع به گذشته‌ی تکان‌دهنده‌ی او ندارند که این برای شیلا خیلی هم خوب است. افراد جوان هیجان‌زده و هول می‌خواهند این زن مهربان را در آغوش بگیرند و او بر این نکته بارها تاکید می‌کند که: “وقتی‌که که باگوان اوشو را دیدم دختر جوانی بودم… من عاشق او شدم.”

این نقطه‌ای است که مخاطبان رقیق می‌شوند و با کمال میل از پرسیدن سوالات سخت در مورد رابطه‌ی طولانی مدت او با اوشو ، رابطه‌ای که شیلا تاکید می‌کند بدون سکس بوده می‌گذرند. او حتی انجام سکس‌های گروهی در اشرام را انکار می‌کند، چیزی که دیگران تصور آن را دارند و به آن معتقدند.

شیلا و اوشو باگوان

شیلا و اوشو باگوان- عکس از timesofindia

شیلا یک زن باهوش است که فهمیده زمانش از حالا شروع شده. زندگی فرصتی دوباره و سخاوتمندانه به او داده. اگر می‌خواهد که دوباره شنیده شود باید روی علاقه‌ی حال حاضر جهانیان پیرامون خودش سرمایه‌گذاری کند.

حالا زنی که جلوی دوربین انگشت وسط خود را به روزنامه‌نگار استرالیایی نشان داد و جنجال‌هایش در کنفرانس‌های خبری بر اخبار “رونالد ریگان” در ساعات پر مخاطب تلویزیون سایه می‌انداخت، دوباره به مرکز توجه بازگشته‌ است.

ما آناند شیلا در هند

شیلا در هند- عکس از اینستاگرام کارن جوهر

این چرخش به شیلا می‌آید. متاسفانه نمی‌توان آرزوی پاک‌کردن گذشته را کرد. ممکن است شیلا گذشته را پشت سر گذاشته باشد اما دیگران نه. این آدمِ سخت، باید با این آزارها و حرف‌ها کنار بیاید.

در مورد شیلا، اوشو و یکی از خبرسازترین فرقه‌های قرن بیستم در اپیزود ۴۱ تا ۴۵ چنل‌بی شنیدید.

 

۱۳ دیدگاه

  • علی گفت:

    بر خلاف نظراتی که مخالفانِ اُشو نسبت به او دارند و همچنین برخلاف موافقان و شیفتگانش که او را مثل یک پیامبر می بینند، به نظرم به یک قسمت از داستان کمتر توجه شده و اون اینه که جوانانی در اون سال ها، اول در پونا و بعدا در اورگِن معنای واقعی آزادی رو تجربه کردند و برای مدتی کوتاه از زندگی لذت بردند.

    • نوشا گفت:

      اگر تجاوز به کودکان و کشیدن مواد مخدر و بنگ و لواط در بین مردان برای شما معنای آزادی و لذت بخشی میده پیشنهاد میکنم حتما به دکتر روانپزشک مراجعه کنی ! !!!!

      • آرش گفت:

        جسارتا اینهایی که میفرمایید معنای حقیقی آزادیست
        اما شاید چهره نازیبای اون.

      • داریوش گفت:

        همین الانشم همین مواردی که فرمایش کردید در حجم گسترده در داخل تمام کشور ها در حال اتفاقه چه کسی پاسخگو هستش چرا دارن مخفی میکنند؟این همه مواد روانگردان این همه جنگ که انسان های بی گناه در اون فدای ارمان های یک یک ملت میشوند چطور؟ چشماتون رو بهتر باز کنید که تا حقایق رو ببینید به اسم ملت قانون این حرفا دنیا رو دارن نابود میکنند و درضمن این مواردی که گفتید سیاه نمایی هستش چنین نبوده

      • خدای من!!؟ گفت:

        بابااین استوره ی درستکاری حتی ازمحمدهم زده بوده بالا فقط دردوره بگوان میدیا بودکه دستشو برای همه روونشون بده که اگه بخوای هرکسی یه اشوبوده فقط باید بری دوره ی حرومزادگی روتوجاهایی یادبگیری وسختی بکشی درظاهروبعدبگی من روشن ضمیرشدم مثل بودا و… اینا کلاه برداران دنیاهستندکه اون خدای فیک وخشن وخوناشام زاده ی ذهن همین افراده بودا محمد علی حسن حسین عمرو… بودا.. موسی.. عیسی.. بگوان به به امام زمانم روسیاهه ودروغ وکلکی نمونده که اونم ضهورکنه پوفیوس

    • خدای من!!؟ گفت:

      بابااین استوره ی درستکاری حتی ازمحمدهم زده بوده بالا فقط دردوره بگوان میدیا بودکه دستشو برای همه روونشون بده که اگه بخوای هرکسی یه اشوبوده فقط باید بری دوره ی حرومزادگی روتوجاهایی یادبگیری وسختی بکشی درظاهروبعدبگی من روشن ضمیرشدم مثل بودا و… اینا کلاه برداران دنیاهستندکه اون خدای فیک وخشن وخوناشام زاده ی ذهن همین افراده بودا محمد علی حسن حسین عمرو… بودا.. موسی.. عیسی.. بگوان به به امام زمانم روسیاهه ودروغ وکلکی نمونده که اونم ضهورکنه پوفیوس

  • شفیع گفت:

    به نظر می رسه این عده هنجار گریز و آنارشیست به اسم رها شدن روح و جسم از تعلقات رایج،در نهایت با تقدیم تمام وجوهات روحانی و جسمانی خود،به انتخاب رهبران فرقه به محدود آزادی های بی ارزش یا کم ارزش(که در حالت عادی راحت الوصول تر می نمود!!) دست پیدا کرده بودند.و بیشتر به بردگانی که سهمیه سکس و مخدر داشته باشن شبیه بودند تا افراد آزاد

    • خدای من!!؟ گفت:

      جانم اگه بگوان آدم بدی بوده محمد وموسی وعیسی خوب بودن؟؟ باورکن هیچکدوم اونها اندازه این پدرسوخته نبودن اصلا خدایی نیست کواگه هست بیادامام زمانشوبندازه رودایره تامثل اشوبگوان راجنیش دستشوعصراطلاعات ومیدیاوفناوری روکنه ومشخص کنه که همه ی انبیاوپیامبروایناوحتی خودخداهم براکنترل مردم بینواوبیسوادومظلوم بوده برای حکومت کردن وغلبه براحساساتشون وگرنه من اون خدایی که جهنموداره وبهشت بدرک بره ولی همون جهنم این خداپدرسوخته نیست که بعدبمیره کسی کاربدی کرده میندازتش توش وعذاب دادن وآتیش وجهنمو…. نقشه سیاسیون زمان خوددرعدم ازآگاهی رسیدن وممانعتش برای عموم وحکومت بوده

  • داریوش گفت:

    خیلی مغرضانه نوشتید تابلوهه یک هوشمندی به خرج میدادی و ظریف کاری میکردی استاددد

  • امیر گفت:

    من طرفدار اوشو نیستم ، ولی اینکه دوستی نوشتن یک عده ای در یک برهه از زمان در آشرام آزادی رو تجربه کردن و دوستانی فرمودن اگه سکس و مواد، آزادی هست شما مشکل داری و … اتفاقا این شما هستید که مشکل دارین، چون هنوز دوست دارین برداشت خودتون رو از آزادی معیار درستی بدونید ، و غیر از اون برداشت رو منحرف ، سطحی و روانی معرفی کنین، شما برده های آموزه های دینی ،اجتماعی و فرهنگی هستید ، اگر اون دوستان آزادی رو در سکس آزاد میدیدن قطعا براشون همون آزادی بوده و لذت بردن ، چرا فکر میکنین آزادی رو شما تعریف میکنین؟ اصلا ارزش و معیار، چیه؟ یک سری قرار داد فکری که بشر بتونه با این مشترکات در اجتماعات بالا با هم زندگی کنه و ارتباط بگیره همین ، چیزی غیر از این نیست عزیزان ، رها شید از تعاریف و انگ نزنید به هم ، تا جایی که به یکدیگر صدمه نزنین ازادید

    • فاطیما گفت:

      آزادی کامل یه عده میتونه منجر بشه به دیکتاتوری یا سلب آزادی افراد دیگه …درضمن آمار خشونت هایی که تو فرقه راجنیشی ها اتفاق میافتاده تا حدی که معلوم شده چیز جالبی راجع بهشون نمیگه

  • خلیل گفت:

    سلام . به نظر بنده شما خیلی تحت تاثیر مستند نت فلیکس قرار گرفتین و بیشتر روایات اونهارو پذیرفتین. من موارد متناقض زیادی توی پادکست پیدا کردم. چیزی که مشخصه حرف ها و راه اوشو پته خیلی از سیاسیون و مذهبیون رو روی آب می ریخته که تا این حد یه کشور میخواد حذف و تخریبش کنم. کاری ندارم با شهر آرمانی و کارهاشون که اون هم با نگاه مغرضانه دیده شده.. مسئله اصلی نقدهای درستیه که اوشو بر جامعه جهانی گذاشته و خیلی از حرفاش کاملا درسته

  • بيتا گفت:

    خواهشا بر فجایع رخ داده نام آزادی نگذاریم. بااین سبک آزادی که دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه!

دیدگاهتان را بنویسید